Touringcars

‘Van de 4.000 Nederlandse touringcars staan er 3.800 meestal stil’

Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Dat de touringcarbranche nog altijd zeer veel te lijden heeft van de coronacrisis, lijkt nu ook buiten de sector door te dringen. EenVandaag ging uitgebreid op het onderwerp in.

Voor de vaste lezers van TaxiPro is het geen verrassing dat de coronacrisis in de touringcarbranche dramatische gevolgen heeft. Op het moment dat het hoogseizoen van start moest gaan, mocht er vanwege de maatregelen tegen corona opeens helemaal niets meer. Daarna volgde een vruchteloze strijd van de sector om het eigen protocol voor veilig vervoer geaccepteerd te krijgen. Per 1 juli werd dat overbodig en mochten de bussen, onder voorbehoud van een aantal maatregelen, weer volledig gevuld de weg op.

Gebrek aan vertrouwen

Het probleem is alleen dat dit nog altijd maar mondjesmaat gebeurt. De inkomsten blijven zeer gering en de kosten lopen door, terwijl de steunmaatregelen van het kabinet geen soelaas bieden. De lege bussen wijt Carlo Cahn van Busvervoer Nederland aan een gebrek aan vertrouwen onder consumenten en een gebrek aan mogelijke bestemmingen. Feit is wel dat van de circa 4.000 touringcars die Nederland telt er volgens de brancheorganisatie zo’n 3.800 stilstaan of slechts heel af en toe worden ingezet. De gemiddelde omzetdaling wordt op 80 procent geschat. EenVandaag sprak ook met Ruud van der Maarel van Snelle Vliet.

Omgaan met ontslag

Door het zware weer waarin touringcarbedrijven verkeren, is het intussen steeds onvermijdelijker dat zij mensen ontslaan. Datzelfde geldt voor taxibedrijven, al zijn de dalen met name in het zorgvervoer voorlopig minder diep dan in de touringcarsector. Toch is de realiteit dat steeds meer bedrijven afscheid moeten nemen van hun personeel. TaxiPro TV sprak onlangs met Patrick Mommers van KNV, die vertelde welke vormen van ontslag er zoal zijn er wat je als werkgever in dit verband zeker niet mag doen. Kijk hier de aflevering in kwestie terug.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Van de 4.000 Nederlandse touringcars staan er 3.800 meestal stil’ | TaxiPro
Touringcars

‘Van de 4.000 Nederlandse touringcars staan er 3.800 meestal stil’

Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Dat de touringcarbranche nog altijd zeer veel te lijden heeft van de coronacrisis, lijkt nu ook buiten de sector door te dringen. EenVandaag ging uitgebreid op het onderwerp in.

Voor de vaste lezers van TaxiPro is het geen verrassing dat de coronacrisis in de touringcarbranche dramatische gevolgen heeft. Op het moment dat het hoogseizoen van start moest gaan, mocht er vanwege de maatregelen tegen corona opeens helemaal niets meer. Daarna volgde een vruchteloze strijd van de sector om het eigen protocol voor veilig vervoer geaccepteerd te krijgen. Per 1 juli werd dat overbodig en mochten de bussen, onder voorbehoud van een aantal maatregelen, weer volledig gevuld de weg op.

Gebrek aan vertrouwen

Het probleem is alleen dat dit nog altijd maar mondjesmaat gebeurt. De inkomsten blijven zeer gering en de kosten lopen door, terwijl de steunmaatregelen van het kabinet geen soelaas bieden. De lege bussen wijt Carlo Cahn van Busvervoer Nederland aan een gebrek aan vertrouwen onder consumenten en een gebrek aan mogelijke bestemmingen. Feit is wel dat van de circa 4.000 touringcars die Nederland telt er volgens de brancheorganisatie zo’n 3.800 stilstaan of slechts heel af en toe worden ingezet. De gemiddelde omzetdaling wordt op 80 procent geschat. EenVandaag sprak ook met Ruud van der Maarel van Snelle Vliet.

Omgaan met ontslag

Door het zware weer waarin touringcarbedrijven verkeren, is het intussen steeds onvermijdelijker dat zij mensen ontslaan. Datzelfde geldt voor taxibedrijven, al zijn de dalen met name in het zorgvervoer voorlopig minder diep dan in de touringcarsector. Toch is de realiteit dat steeds meer bedrijven afscheid moeten nemen van hun personeel. TaxiPro TV sprak onlangs met Patrick Mommers van KNV, die vertelde welke vormen van ontslag er zoal zijn er wat je als werkgever in dit verband zeker niet mag doen. Kijk hier de aflevering in kwestie terug.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.