Gordel dragen nog vaak nagelaten in touringcar: dit zijn de risico’s

Touringcar, passagiers
Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Het dragen van een gordel is verplicht in de touringcar, maar hier wordt vrijwel nooit op gelet. Het nalaten kan niet alleen een boete van 149 euro opleveren, maar bij een ongeluk komen passagiers zonder gordel er doorgaans ook slechter vanaf. Bovendien kan de verzekering minder schadevergoeding uitkeren. 

Hoewel we al sinds 1992 voor én achterin de auto een gordel moeten dragen, verschenen de eerste veiligheidsriemen in lijnbussen en touringcars pas in deze eeuw. Dit gebeurde nadat ze in plaats van 80 ook 100 kilometer per uur mochten rijden. Sindsdien geldt ook daar de gordelplicht, maar in de praktijk blijkt echter dat veel mensen zich hier niet aan houden.

“We hebben er domweg gewoon geen zicht op, letterlijk en figuurlijk: de chauffeurs zien het zelf heel slecht of mensen hun gordel omdoen. En er zijn ook nog geen cijfers of signalen van, sinds onze QLiners in 2019 met 100 kilometer per uur op de snelweg gingen rijden,” stelt Bonnie Wiersma van QBuzz Groningen en Drenthe.

Elke passagier erop wijzen niet haalbaar

Elke passagier er bij het instappen door de chauffeur op laten wijzen dat ze een gordel om moeten doen, is in de praktijk volgens Wiersma niet haalbaar. “Wel staat de gordelplicht omschreven op de informatieschermen in de bus, zijn er stickers die je erop attenderen en zie je natuurlijk ook de gordels zelf zitten. Het kán je dus eigenlijk niet ontgaan.” Maar dan nog is het ieders eigen verantwoordelijkheid de gordel om te doen. Af en toe zijn er OV-BOA’s in de bus die erop zouden kunnen letten, legt Wiersma uit. “Maar ja, als je die ziet instappen kun je je gordel ook nog gauw even omdoen natuurlijk.”

Het daadwerkelijke effect van een gordel dragen

Zonder gordel in een auto of een bus gaan zitten kan een passagier niet alleen een bekeuring van 149 euro opleveren, maar kan ook je leven of gezondheid kosten. Directeur Frederik Lieben van letselschadebureau JBL&G in Amsterdam legt uit dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid al bij de invoering van de gordelplicht in de jaren zeventig concludeerde dat de kans op dodelijk letsel bij een ongeluk waarbij de autogordel wordt gebruikt, ruim 60 procent lager is. De kans op ernstig letsel neemt dan zelfs met zeker 30 procent af. “Mensen die bij een ongeluk uit de auto geslingerd worden, overlijden driemaal zo vaak als mensen die in de auto vastgebonden blijven door de gordels.”

‘Gordelkorting’ op de schadevergoeding

Tot slot kan het niet dragen van een gordel leiden tot ‘gordelkorting’, waarschuwt Lieben. “Klinkt als een voordeeltje, maar dat is het zeker niet. Gordelkorting wordt door de verzekeraar toegepast wanneer blijkt dat iemand bij een ongeluk geen gordel droeg, en (mede daardoor) ernstig of ernstiger gewond is geraakt. Wie geen riem omhad, wordt deels schuldig bevonden aan zijn eigen letsel.”

Deze mensen krijgen volgens Lieben dan slechts een deel van de eventuele schadevergoeding uitgekeerd. “Meestal gaat het om 25 procent dat in mindering wordt gebracht. Wie willens en wetens bij een overduidelijk beschonken chauffeur instapt én zijn gordel niet omdoet, kan bij een ongeluk rekenen op een gordelkorting van wel 40 procent.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gordel dragen nog vaak nagelaten in touringcar: dit zijn de risico’s | TaxiPro

Gordel dragen nog vaak nagelaten in touringcar: dit zijn de risico’s

Touringcar, passagiers
Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Het dragen van een gordel is verplicht in de touringcar, maar hier wordt vrijwel nooit op gelet. Het nalaten kan niet alleen een boete van 149 euro opleveren, maar bij een ongeluk komen passagiers zonder gordel er doorgaans ook slechter vanaf. Bovendien kan de verzekering minder schadevergoeding uitkeren. 

Hoewel we al sinds 1992 voor én achterin de auto een gordel moeten dragen, verschenen de eerste veiligheidsriemen in lijnbussen en touringcars pas in deze eeuw. Dit gebeurde nadat ze in plaats van 80 ook 100 kilometer per uur mochten rijden. Sindsdien geldt ook daar de gordelplicht, maar in de praktijk blijkt echter dat veel mensen zich hier niet aan houden.

“We hebben er domweg gewoon geen zicht op, letterlijk en figuurlijk: de chauffeurs zien het zelf heel slecht of mensen hun gordel omdoen. En er zijn ook nog geen cijfers of signalen van, sinds onze QLiners in 2019 met 100 kilometer per uur op de snelweg gingen rijden,” stelt Bonnie Wiersma van QBuzz Groningen en Drenthe.

Elke passagier erop wijzen niet haalbaar

Elke passagier er bij het instappen door de chauffeur op laten wijzen dat ze een gordel om moeten doen, is in de praktijk volgens Wiersma niet haalbaar. “Wel staat de gordelplicht omschreven op de informatieschermen in de bus, zijn er stickers die je erop attenderen en zie je natuurlijk ook de gordels zelf zitten. Het kán je dus eigenlijk niet ontgaan.” Maar dan nog is het ieders eigen verantwoordelijkheid de gordel om te doen. Af en toe zijn er OV-BOA’s in de bus die erop zouden kunnen letten, legt Wiersma uit. “Maar ja, als je die ziet instappen kun je je gordel ook nog gauw even omdoen natuurlijk.”

Het daadwerkelijke effect van een gordel dragen

Zonder gordel in een auto of een bus gaan zitten kan een passagier niet alleen een bekeuring van 149 euro opleveren, maar kan ook je leven of gezondheid kosten. Directeur Frederik Lieben van letselschadebureau JBL&G in Amsterdam legt uit dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid al bij de invoering van de gordelplicht in de jaren zeventig concludeerde dat de kans op dodelijk letsel bij een ongeluk waarbij de autogordel wordt gebruikt, ruim 60 procent lager is. De kans op ernstig letsel neemt dan zelfs met zeker 30 procent af. “Mensen die bij een ongeluk uit de auto geslingerd worden, overlijden driemaal zo vaak als mensen die in de auto vastgebonden blijven door de gordels.”

‘Gordelkorting’ op de schadevergoeding

Tot slot kan het niet dragen van een gordel leiden tot ‘gordelkorting’, waarschuwt Lieben. “Klinkt als een voordeeltje, maar dat is het zeker niet. Gordelkorting wordt door de verzekeraar toegepast wanneer blijkt dat iemand bij een ongeluk geen gordel droeg, en (mede daardoor) ernstig of ernstiger gewond is geraakt. Wie geen riem omhad, wordt deels schuldig bevonden aan zijn eigen letsel.”

Deze mensen krijgen volgens Lieben dan slechts een deel van de eventuele schadevergoeding uitgekeerd. “Meestal gaat het om 25 procent dat in mindering wordt gebracht. Wie willens en wetens bij een overduidelijk beschonken chauffeur instapt én zijn gordel niet omdoet, kan bij een ongeluk rekenen op een gordelkorting van wel 40 procent.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.