Max Verstappen op het circuit van Zandvoort.
Topdrukte

Pouw verzorgt pendelvervoer Formule 1 in Zandvoort: ‘Al maanden bezig’

Max Verstappen aan het werk op het circuit van Zandvoort.Foto: ANP/XPBimages/Press Association Images

Het wordt een drukke bedoeling dit weekend. Meer dan 100.000 mensen zullen naar het circuit in Zandvoort afreizen, om wereldkampioen Max Verstappen aan het werk te zien. Vervoerbedrijf Pouw is verantwoordelijk voor de touringcars, die verschillende groepen mensen heen en weer zullen pendelen.

Pouw Vervoer verwacht dan ook een druk weekend. “Vandaag valt het nog wel mee”, laat eigenaar Johan Pouw weten. “Maar komende dagen wordt het drukker. Landelijk rijden er zo’n zestig touringcars van allerlei bedrijven om de mensen op te halen. Ik denk dat wij dit weekend in totaal zo’n 20.000 mensen per dag zullen vervoeren.”

De touringcars die Pouw Vervoer inhuurt, in totaal zo’n tweehonderd, vervoeren echter niet alleen maar racefans van en naar het circuit. De busvervoerder verzorgt ook de ritten voor de medewerkers die deze dagen in Zandvoort aan het werk zijn. “Een stukje verderop is er een camping voor de crew. Horecamedewerkers en beveiligers zullen daar overnachten. Die camping biedt plek aan 3800 mensen. Vanaf 03.30 uur vanochtend zijn we al begonnen met pendelen. Die mensen worden constant heen en weer gereden.”

Voor zo’n groot evenement moet er een boel geregeld worden.  “We zijn al vijf maanden bezig met de voorbereiding. In die tijd hebben we veel overleggen gevoerd met de organisatie. Wij moeten ervoor zorgen dat iedereen die hier naartoe komt en wil parkeren, dat dat ook kan. Dat moet ook allemaal geregistreerd worden, want er zijn maar een beperkt aantal plekken voor de touringcars beschikbaar. Dat zijn allemaal factoren waar naar gekeken moet worden. Als dat allemaal niet goed geregeld is, dan loopt het helemaal vast.”

Sleepwagen

Daarnaast zijn er allerlei hulptroepen ingeschakeld om eventuele excessen met de touringcars snel op te lossen. “Zo is hier het hele weekend een sleepwagen aanwezig. Als er ergens op een rotonde een bus uitvalt, moet die gelijk weggesleept worden. Dan kan je niet een halfuur wachten, want het andere verkeer moet er gewoon door. Datzelfde geldt voor de monteur die hier het hele weekend aanwezig zal zijn. Als er iets aan een touringcar kapot gaat, moet dat zo snel mogelijk gerepareerd worden. Het zijn allemaal kleine facetten waar rekening mee gehouden moet worden.”

Ook over eventuele drukte op de weg heeft Pouw Vervoer nagedacht. Zo heeft de busvervoerder voor het landelijke vervoer extra reistijd ingepland. “Dan worden de mensen wel een halfuur eerder dan noodzakelijk opgehaald, maar dat hebben we gedaan om meer ruimte te creëren bij eventuele problemen op de weg. Het gaat erom dat je het allemaal goed regelt voor die mensen”, besluit Johan Pouw.

Lees ook: 

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.