Nieuw concept voor delen personen- en rolstoelbusjes

Vansharing
Bron: Vansharing.nl

VANsharing en WeGo hebben een overeenkomst gesloten voor het deelbaar maken van personen- en rolstoelbusjes. Het concept is op zowel de zakelijke als de particuliere markt gericht. In het begin wordt er met vijf voertuigen getest maar de potentiële vloot bestaat uit ruim 500 busjes.

De eigenaar van VANsharing.nl, Ron Bolderman, heeft veel ervaring in vervoer en mobiliteit. Hij spreekt van een markt die op zoek is naar meer flexibilteit: “Wij hebben meer dan 500 busjes beschikbaar. Busjes die geschikt zijn voor rolstoelvervoer en ‘normale’ busjes. Een rolstoelbus aanschaffen kost al gauw 100.000 euro, terwijl ze een groot deel van de tijd stilstaan. Short lease was en is nog altijd een (tussen)oplossing. Maar voor de toekomst verwacht ik dat ook dat niet aan de vraag voldoet en dat de deeleconomie wél oplossing biedt.”

Busjes staan veel stil

De voertuigen worden vaak ingezet voor contractvervoer voor zorginstellingen, scholen of sportclubs. Maar terwijl de mensen die vervoerd worden op die locaties verblijven, staan de busjes doorgaans stil. Het idee van de samenwerking tussen VANSharing en WeGo is dat de busjes in die periodes gebruikt kunnen worden door woonlocaties of medewerkers van deze organisaties, maar zeker ook door omwonende particulieren.

“Wij krijgen bijvoorbeeld aanvragen van bedrijven die te maken hebben met seizoenswerk, maar ook van scholen die op zoek zijn naar oplossingen voor de buitenschoolse opvang”, legt Bolderman uit. “Een school, zorginstelling of vereniging gebruikt een busje echter vaak niet dagelijks. Waarom dan wel betalen op dagen dat je geen mobiliteit nodig hebt? Het is dan juist fijn als anderen weer van de busjes gebruik kunnen maken. Mooi toch, zo’n deeleconomie?”

Beschikbaarheid en gebruik

Het concept werkt als volgt. Met een app worden de busjes sleutelloos geopend en gestart. De kosten voor gebruik worden automatisch toegekend aan de juiste gebruiker. Deze kan bijvoorbeeld via zijn of haar servicekosten een vaste vergoeding betalen voor de beschikbaarheid van de busjes, aangevuld met een fee na gebruik. Dit wordt bijgehouden via de bijbehorende software en app. Hier worden met de organisaties afzonderlijke afspraken over gemaakt, aldus VANSharing en WeGo.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Nieuw concept voor delen personen- en rolstoelbusjes”

Taxi Casey|13.02.19|09:54

Dit concept doen wij al 2 jaar

Mark Berentssen|16.07.20|10:18

Ron Bolderman? Van de Klomp groep enzo toch. Busjes op blauwe platen verhuren.nl, shortlease company was destijds de dekmantel van de Klomp groep om als nog wat geld aan de busjes te verdienen.

Vooral ook die Ron Bolderman die over delen praat, ronduit wlachelijk.

Nieuw concept voor delen personen- en rolstoelbusjes | TaxiPro

Nieuw concept voor delen personen- en rolstoelbusjes

Vansharing
Bron: Vansharing.nl

VANsharing en WeGo hebben een overeenkomst gesloten voor het deelbaar maken van personen- en rolstoelbusjes. Het concept is op zowel de zakelijke als de particuliere markt gericht. In het begin wordt er met vijf voertuigen getest maar de potentiële vloot bestaat uit ruim 500 busjes.

De eigenaar van VANsharing.nl, Ron Bolderman, heeft veel ervaring in vervoer en mobiliteit. Hij spreekt van een markt die op zoek is naar meer flexibilteit: “Wij hebben meer dan 500 busjes beschikbaar. Busjes die geschikt zijn voor rolstoelvervoer en ‘normale’ busjes. Een rolstoelbus aanschaffen kost al gauw 100.000 euro, terwijl ze een groot deel van de tijd stilstaan. Short lease was en is nog altijd een (tussen)oplossing. Maar voor de toekomst verwacht ik dat ook dat niet aan de vraag voldoet en dat de deeleconomie wél oplossing biedt.”

Busjes staan veel stil

De voertuigen worden vaak ingezet voor contractvervoer voor zorginstellingen, scholen of sportclubs. Maar terwijl de mensen die vervoerd worden op die locaties verblijven, staan de busjes doorgaans stil. Het idee van de samenwerking tussen VANSharing en WeGo is dat de busjes in die periodes gebruikt kunnen worden door woonlocaties of medewerkers van deze organisaties, maar zeker ook door omwonende particulieren.

“Wij krijgen bijvoorbeeld aanvragen van bedrijven die te maken hebben met seizoenswerk, maar ook van scholen die op zoek zijn naar oplossingen voor de buitenschoolse opvang”, legt Bolderman uit. “Een school, zorginstelling of vereniging gebruikt een busje echter vaak niet dagelijks. Waarom dan wel betalen op dagen dat je geen mobiliteit nodig hebt? Het is dan juist fijn als anderen weer van de busjes gebruik kunnen maken. Mooi toch, zo’n deeleconomie?”

Beschikbaarheid en gebruik

Het concept werkt als volgt. Met een app worden de busjes sleutelloos geopend en gestart. De kosten voor gebruik worden automatisch toegekend aan de juiste gebruiker. Deze kan bijvoorbeeld via zijn of haar servicekosten een vaste vergoeding betalen voor de beschikbaarheid van de busjes, aangevuld met een fee na gebruik. Dit wordt bijgehouden via de bijbehorende software en app. Hier worden met de organisaties afzonderlijke afspraken over gemaakt, aldus VANSharing en WeGo.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Nieuw concept voor delen personen- en rolstoelbusjes”

Taxi Casey|13.02.19|09:54

Dit concept doen wij al 2 jaar

Mark Berentssen|16.07.20|10:18

Ron Bolderman? Van de Klomp groep enzo toch. Busjes op blauwe platen verhuren.nl, shortlease company was destijds de dekmantel van de Klomp groep om als nog wat geld aan de busjes te verdienen.

Vooral ook die Ron Bolderman die over delen praat, ronduit wlachelijk.