Volkswagen, Phaeton

Volkswagen Phaeton zit weer strak in het pak

AUTOVANDAAG – In navolging van zijn onderdanen gaat ook de Volkswagen Phaeton langs de schoonheidssalon voor een opfriskuur. Zoals verwacht heeft de nadruk van de behandeling op de neus en de techniek gelegen. Het vlaggenschip is er weer helemaal klaar voor!

Nadat de Golf, Polo, en de nieuwe generatie Sharan en Touareg allemaal dezelfde kenmerkende neus hebben meegekregen, kan het topmodel uit de Volkswagen-familie niet worden overslagen. De facelift van de Duitser geeft de Phaeton dus een nieuwe neus en verse grille, die voor een krachtige en moderne aanblik zorgen. Verder hebben de ontwerpers ook de bumpers en buitenspiegels in een ander jasje gestoken en achterlichten opnieuw vormgegeven. Daarin zijn nu volgens de laatste trend LED’s in een fraai armatuur verwerkt.

Het interieur is voortaan uit nog hoogwaardiger materialen opgetrokken zoals leder, alcantara, aluminium en houtsierlijsten. Direct herkenbaar is ook het nieuwe stuurwiel waarmee de chauffeur of zelfsturende zakenman zijn limousine over het asfalt beweegt.

Nog altijd standaard aanwezig op elke Phaeton is vierwielaandrijving, bi-xenonverlichting en luchtvering. Ook kan Volkswagen een versie met extra lange wielbasis leveren. Nieuwe – al dan niet optionele – zaken voor het Duitse topmodel is Dynamic Light Assist – waarmee de verlichting in de koplampen dynamisch wordt geregeld naar gelang de wegomstandigheden – en het RNS 810 navigatiesysteem dat in verbinding staat met Google voor een uitgebreide weergave. Een camera vooraan is in staat om snelheidsaanduidingen langs de weg te herkennen en kan als enige ook inhaalverboden detecteren.

Een schoonheidsbehandeling is niet compleet zonder fijngeslepen techniek. Het motorpalet bestaat uit een diesel (3.0 TDI – 240 pk) en drie benzinemotoren. Aan de basis staat wederom de 3.6 FSI met 380 pk, gevolgd door de 4.2 V8 met 335 pk en de machtige W12 twaalfcilinder met 450 pk. De dieselversie is bij ons het meest geliefd en stelt de limousine in staat om 237 km/u te bereiken en 100 kilometer per uur vanuit stilstand in 8.6 seconden te realiseren. Het gemiddelde verbruik daalde naar 8.5l/100 km, dat overeen komt met 224 g/km CO2.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.