Stadsregio, Taxi, Arnhem, Nijmegen

Subsidie voor taxi’s in Nijmegen die rijden op aardgas

NIJMEGEN – Taxibedrijven die ‘groen’ willen gaan rijden op aardgas krijgen van de gemeente Nijmegen een flinke steun in de rug: 1,2 cent per gereden kilometer. Zo wil de gemeente ondernemers over de brug helpen die nog twijfelen, en tegelijk zorgen voor schonere lucht in stad en regio.

Taxibedrijf Munckhof is vrijdag het eerste bedrijf dat de subsidie krijgt. De onderneming rijdt met zeven taxi’s op aardgas. Deze zijn te herkennen aan de stickers ‘Deze taxi rijdt op aardgas’.

Fijnstof

Het doel van dit stimuleringsproject is om een betere luchtkwaliteit in de stad en de regio te krijgen. Met name wordt er nauwelijks fijnstof uitgestoten en de NOx-emissie (stikstofoxiden) is bij aardgasvoertuigen veel  minder dan bij het gebruik van traditionele brandstoffen.

Voor taxibedrijven is het economisch voordeel de belangrijkste prikkel om met aardgastaxi’s te gaan rijden. Het rijden op aardgas is gemiddeld € 0,03 per kilometer goedkoper, zo meldt de gemeente. Als taxi’s op aardgas dus 100.000 kilometer per jaar rijden, levert dit een aanzienlijke besparing op brandstofkosten op. Daar bovenop komt de gemeentelijke subsidie, die tot €3600 per voertuig kan oplopen.

Brandstofprijzen

Uit onderzoek blijkt dat veel taxibedrijven gecharmeerd zijn van ‘groen’ rijden en het rijden op aardgas. Dit vanwege de lage brandstofprijzen. Probleem is alleen dat niet overal in Nederland aardgas getankt kan worden.

De gemeente Nijmegen heeft een bedrag van € 100.000 gereserveerd, waarvan de Stadsregio Arnhem Nijmegen vanuit het Eureka programma voor luchtkwaliteit de helft van de kosten voor haar rekening neemt. Hiermee kunnen zo’n veertig auto’s op aardgas gaan rijden. Bedrijven kunnen de subsidie krijgen voor een periode van maximaal vier jaar.

Taxibedrijven

Naast Munckhof hebben ook andere taxibedrijven auto’s op aardgas besteld. In maart rijden er in totaal 16. De ervaringen van Munckhof met de aardgasvoertuigen zijn goed. Het rijgedrag bevalt, het onderhoudsgedrag is niet anders dan bij dieselvoertuigen en de wagens hebben geen last gehad van storingen. De voertuigen moeten wel wat vaker getankt worden dan de chauffeurs gewend zijn bij de diesels.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.