Kia, Optima, taxi

Rijtest Kia Optima 1.7 CRDi – Nieuw in de business

AUTOVANDAAG – Kia zet de laatste jaren in Europa steeds nadrukkelijker voet aan wal met modellen in alle soorten en maten. Het succesvol introduceren van een flinke middenklasser wilde tot op heden niet lukken. Die modellen hadden ondanks (of dankzij?) een scherpe prijs niet gewenste de verfijning en uitstraling. De nieuwe Kia Optima moet en zal breken met het verleden. Wat zijn z’n kansen?

Met het succes van de Picanto, nieuwe Rio, Cee’d en Sportage moet Kia wel gek zijn niet opnieuw een grotere middenklasser (zoals Toyota Avensis) op de Europese markt te brengen. De meeste andere modellen van het merk vallen boven verwachting in goede aarde en dus grijpt Kia nog eens haar kans. Niet alleen in Europa trouwens, de Optima debuteerde twee jaar geleden al in Amerika en Korea zelf. Daar bleek-ie zodanig in goede aarde te vallen dat Kia overtuigd is dat de Optima in Europa ook welkom is.

Uitstraling

De achilleshiel van een Koreaanse middenklasser – we kunnen gerust stellen dat Hyundai en Daewoo/Chevrolet dezelfde ‘makke’ hadden – bleek vaak toch te liggen in verfijning en uitstraling. Daar kon relatief veel uitrusting en een betaalbare prijs weinig aan veranderen. Voor de Optima gaat die vlieger niet op. Ja, in Nederland is elk exemplaar afgeladen met opties – slechts een automaat,  een schuifdak en achterbankverwarming is tegen meerprijs verkrijgbaar – maar zodra je de Optima naast een Picanto, Rio en Sportage neerzet zie je dat dit een Kia is die ook op Europese bodem aardt.

De kenmerkende huisgrille en 18 inch wielen die op een concept car niet zouden misstaan maken de Optima een eigentijdse maar toch zakelijk strakke verschijning. Elegantie mist het Koreaanse semi-vlaggenschip – er is nog een Cadenza, maar die wordt hier niet gevoerd – evenmin, want daar zorgt het subtiel gebruik van chroom op de handgrepen en grille wel voor. Gewoon heel verzorgd, zonder overdaad. Dat was vroeger wel anders!

Interieur

Verzorgd kunnen we het interieur van de Optima ook zeker noemen. De sedan heeft een breed opgezet dashboard met de meest te gebruiken functies op de juiste plek. Ook op het stuur. De gebruikte materialen zijn hier en daar ‘soft touch’ en in orde voor een middenklasser. We zouden bij de dealer een andere pookknop lospeuteren, die er nu op zit lijkt uit de vorige Picanto te komen en is iets teveel dinky toy. Hij schakelt ook te licht en gevoelloos. De nieuwe Rio(!) heeft een veel mooiere met een beter schakelgevoel. Om de positieve kwaliteitsbeleving te vervolmaken zouden we tot slot aan Kia een nieuwe handrem met lederen afwerking als huiswerk mee willen geven.

Helemaal van deze tijd is natuurlijk het geïntegreerde radio/navigatie-systeem met achteruitrijcamera en bluetooth, waarbij zowel een telefoongesprek als mp3-muziek draadloos kan worden doorgegeven. Helaas laat de geluidskwaliteit in dat laatste geval te wensen over. Zonde! Met de klanken van elf stuks Infinity speakers is niet veel mis.

Navigatie

Te prijzen valt weer de eenvoudige bediening van de infotainment en de snelheid waarmee bijvoorbeeld een route wordt (her)berekend. Ook met de aanwezigheid van sleutelloze toegang met startknop, rijstrookdetectie, xenonverlichting en inparkeerhulp laat Kia zien goed te weten waar de Europese consument verwend mee wilt worden.

Omdat Kia in Nederland alleen de meest luxe uitvoering van de Optima levert zitten we verder op met leder beklede stoelen inclusief verwarming. De bestuurder heeft als enige ook recht op stoelventilatie dus dat wordt ruzie tijdens warme dagen. Op de achterbank is er optioneel genot van zetelverwarming, daar word je wel standaard getrakteerd op riante beenruimte. Met dank aan de wielbasis van 2.80 meter, waarmee zijn concurrenten (ook neef Hyundai i40) overtroefd wordt.

Dieselmotor

In tegenstelling tot de geleverde Optima’s in Korea en Amerika hebben de Europese exemplaren een dieselmotor onder de kap. Dat is in dit geval de 1.7 CRDi met 136 pk, gekoppeld aan een zesbak of automaat. Later dit jaar vindt ook nog een 2.0 liter benzineversie en een daarop gebaseerde hybridevariant zijn weg naar de dealer.

Vermoedelijk komt die laatste in aanmerking voor 20% bijtelling. Dat doet de Optima CRDi namelijk niet. Maar stiekem is dat ook niet zo’n probleem. Voor Nederland zijn een paar honderd exemplaren gereserveerd – de fabriek moet op volle toeren draaien om aan de vraag uit Amerika te voldoen – en die kan de Nederlandse importeur toch heus wel slijten.

Viercilinder

Kia mikt nu vooral op degene die shopt in de hoek van Toyota Avensis, Mazda 6. Een Mondeo- of Passat-rijder uit z’n auto trekken is immers een stuk lastiger. Nog even over de dieselmotor: die voldoet uitstekend. De viercilinder mag dan niet de allerstilste in het segment zijn, er is kracht genoeg en hij heeft een mooi soepel karakter.

Het comfortniveau onderweg is op Europese leest geschoeid, de Optima is duidelijk geen softie maar ook niet onnodig stevig van aard. De impact van de 18 inch lichtmetalen wielen valt reuze mee; ze produceren hoogstens iets meer bandengeluid. Maar zoals gezegd valt er niets te kiezen en zijn ze te mooi om te laten staan.

De nieuwe Kia Optima is er vanaf 34.895 euro; de automaatversie kost 3000 euro meer.

AutoVandaag.nl

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijtest Kia Optima 1.7 CRDi – Nieuw in de business”

Piet van G|20.01.13|08:15

Hele mooie en complete auto die nieuwe Optima! Weet iemand of er ook al een bedrijf is wat al gespecialiseerd is om een taximeter in te laten bouwen in deze auto? Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden/prijzen zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.