Head-up display, Mercedes-Benz, nieuwe C-Klasse

Nieuwe Mercedes-Benz C-klasse vol elektrische snufjes

Mercedes-Benz komt met een compleet nieuwe C-Klasse. Het nieuwe model zit vol elektrische snufjes. Enkele vernieuwingen zijn een interieur met een attractieve, hoogwaardige ambiance, een touchpad en head-up display, het lichtste koetswerk in dit segment, een uitgebreide veiligheidsuitrusting, een nieuw wendbaar en comfortabel onderstel én GPS-gevoelige airconditioning.

Het interieurdesign van de nieuwe C-Klasse is modern en stijlvol. Tegelijkertijd ademt het interieur sportiviteit uit, aangevuld met vloeiende vormen en hoogwaardige materialen die tezamen een moderne, luxueuze ambiance bewerkstelligen.

Middenconsole

Tot de meest prominente stylingfeatures behoren een compleet nieuw ontworpen middenconsole, waarvan de progressieve lijnen zorgen voor een uitnodigend, open gevoel van ruimte, en een vrijstaand centraal scherm. Kwalitatief hoogwaardige materialen, het samenspel tussen organische oppervlakken en de precies getekende lijnen onderstrepen de nieuwe esthetiek en het stijlvolle karakter van de nieuwe C-Klasse.

De door Mercedes-Benz ontwikkelde innovatieve touchpad in de C-Klasse markeert eveneens een belangrijke evolutionaire stap voorwaarts. Net als op een smartphone kunnen alle hoofdfuncties eenvoudig door aanraking van het scherm worden bediend. De gebruiker ontvangt daarbij een duidelijke haptische feedback wanneer het oppervlak van het touchpad wordt beroerd.

Head-up display

Naast de informatie in het centrale scherm is ook het head-up display nieuw voor de C-Klasse. Net als in een jachtvliegtuig projecteert het systeem belangrijke informatie als een virtueel beeld direct in het blikveld van de bestuurder. Het beeld lijkt zo’n twee meter vóór de bestuurder boven de motorkap te zweven, en zorgt ervoor dat deze zijn ogen zo beter op de weg houdt en minder afgeleid wordt.

Het systeem biedt informatie over snelheid, snelheidslimieten, navigatie-instructies en berichten van DISTRONIC PLUS. Die informatie wordt weergegeven in een virtueel hoge-resolutie beeld dat de bestuurder op basis van zijn eigen voorkeuren kan instellen.

Gewicht

Minder gewicht met een uitstekende stijfheid en bijpassende handlingprestaties tot gevolg, gekoppeld aan optimale isolatie- en vibratiekarakteristieken en een hoge botsveiligheid; dat zijn de kenmerken die de nieuwe C-Klasse dankt aan zijn nieuwe aluminium hybride koetswerk, waarmee de auto koploper in lichtgewichtconstructie in zijn segment is.

Dankzij een intelligente en innovatieve lichtgewichtconstructie is de kale carrosserie met plaatdelen zo’n 70 kg lichter dan conventionele, uit staal vervaardigde constructies. De gehele auto is vergeleken met zijn voorganger zo’n 100 kg lichter. Deze gewichtsbesparing zorgt voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik, waarmee een nieuwe maatstaf in deze klasse wordt gezet.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft dit technologische hoogstandje hoofdzakelijk gerealiseerd dankzij een compleet nieuw ontwerp en veelvuldig gebruik van aluminium, onder hitte gevormde stalen delen en ultrasterke staalsoorten – een ongebruikelijke combinatie voor in grote serie geproduceerde modellen.

De ingenieurs hebben elk detail opnieuw ontworpen en niet alleen staal door aluminium vervangen, maar een concept toegepast dat voorbereid is op productie van grote series door het juiste materiaal op de juiste plek te gebruiken – de essentie van een intelligente lichtgewichtconstructie.

Crashveiligheid

Tegelijkertijd zijn de structuur en carrosserie ontworpen met het oog op een voorbeeldige crashveiligheid. De Limousine voldoet niet alleen aan alle huidige nationale veiligheidsnormen maar ook aan de nog strengere Mercedes-Benz-vereisten op basis van ‘Best Real Life Safety’. Dat betekent een zeer sterk veiligheidscompartiment voor de inzittenden dat hoofdzakelijk uit extra sterk en ultrasterk plaatstaal is gemaakt, speciaal ontwikkelde kreukelzones met geoptimaliseerde “wegen” waarlangs de krachten worden geleid voor de afvoer van de botsenergie aan de voor- en achterzijde, vervaardigd uit een aluminium hybride structuur en plaatdelen die nagenoeg geheel zijn opgetrokken uit aluminium.

De nieuwe C-Klasse toont zich lichtvoetig en wendbaar en staat borg voor maximaal rijplezier op bochtige wegen gecombineerd met een fantastisch rijcomfort. Een nieuw ontworpen 4-link vooras is met name verantwoordelijk voor die prestaties.

Schroefveren

De nieuwe C-Klasse Limousine wordt standaard voorzien van stalen schroefveren. Daarnaast is hij als eerste auto in zijn segment uit te rusten met een luchtvering (AIRMATIC) op de voor- en achteras. Dankzij elektronisch gestuurde, continu variabele demping zorgt dit systeem voor een uitstekend afrolcomfort, waarbij de keuze bestaat uit verschillende demperkarakteristieken.

De sensoriek van de nieuwe airbag voor de voorpassagier kan voortaan ieder kinderstoeltje dat er op geïnstalleerd wordt herkennen. Hierdoor wordt de airbag automatisch uitgeschakeld. Wanneer het kinderzitje wordt verwijderd, schakelt de airbag automatisch weer in.

Assistentie-systemen

De nieuwe C-Klasse herbergt tevens tal van nieuwe of met functies uitgebreide bestaande assistentiesystemen die hun wereldprimeur slechts enkele maanden geleden kregen in de S-Klasse: Mercedes-Benz Intelligent Drive.

De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse is de enige auto in dit segment die vertrouwt op een airconditioningsysteem inclusief automatische luchtrecirculatie met tunneldetectie via het satellietnavigatiesysteem. Het AIR‑BALANCE pakket met actieve parfumering en ionisatie dat in de S-Klasse debuteerde, draagt eveneens bij aan de kwaliteit in de nieuwe C-Klasse.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.