Inspectie, Leefomgeving, Transport, ILT

Resultaat van aanpak snorders teleurstellend

De resultaten van toezichtactiviteiten op illegaal taxivervoer vallen tegen. Dat komt onder andere omdat passagiers vaak geen getuigenverklaring willen afleggen. Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu maakte dit bekend in de voortgangsrapportage over de aanpak van snorders. Tijdens controle-acties worden doorgaans slechts een paar chauffeurs zonder vergunning opgepakt. Soms zelfs helemaal geen. 

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) krijgt wekelijks meldingen vanuit de legale taxibranche en toezichthouders als politie en gemeenten. Maar zolang er geen financiële transacties vastgesteld worden, is er officieel geen zaak. Vermoedens van illegaal taxivervoer en de daarbij horende betalingen kunnen vaak niet bewezen worden, omdat passagiers geen getuigenverklaring willen afleggen.

Omvang

De omvang van de problematiek rondom illegale straattaxi’s lijkt op veel plaatsen toe te nemen, maar is feitelijk niet vast te stellen. Bij gebrek aan herkenbaarheid van de voertuigen blijven veel illegale vervoerders buiten schot, zo meldt de staatssecretaris in het document. Daarnaast zijn snorders vaak na verloop van tijd niet meer traceerbaar, omdat ze onder andere kentekens actief zijn geworden.

Onvoldoende bruikbaar bewijs voor vervoer tegen betaling is ook een groot struikelblok gebleken. Dit terwijl de getuigenverklaring cruciaal is voor veroordeling: het verhaal van de passagier moet het bewijs leveren dat na de autorit geldbedragen werden neergeteld.

Werkwijze

Amsterdam begon enkele jaren geleden met de Mystery Guest-aanpak. Agenten in burger konden bij vermoedelijke snorders instappen en in actie komen op het moment dat er naar geld werd gevraagd. Inmiddels heeft het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie ingestemd met een methode die nog een stap verder gaat: Mystery Guests kunnen nu ook zelf bellen om opgepikt te worden.

Het aanpakken van snorders wordt hiermee gemakkelijker en minder arbeidsintensief. Het effect zal ook in de cijfers terug te zien zijn. Maar verdere uitbreiding van de inzet vindt staatssecretaris Mansveld ‘niet doelmatig’. Dit met het oog op andere prioriteiten in het taxitoezicht. Want ook in het legale taxivervoer is toezicht noodzakelijk, zo schrijft ze in haar rapportage.

Bewijzen

Chauffeurs zonder vereiste taxivergunning zouden onder andere bij festivals en danceparty’s opereren. Voor snorders zijn dit ideale omstandigheden, omdat er vaak onvoldoende legale taxi’s zijn om aan de vraag van alle bezoekers te voldoen. Volgens Mansveld lost het inzetten van extra handhavers het probleem niet op, omdat het moeilijk is om de illegale praktijken vast te stellen.

De standaardprocedure was dat een onopvallende dienstauto langs aangegeven locaties reed. Na het aantreffen van de vermoedelijk illegale taxichauffeur werd die vervolgens gevolgd. Dit om vast te kunnen stellen dat er geld gevraagd werd voor de rit. Bij voldoende bewijs konden aanhoudingen plaatsvinden en proces-verbaal worden opgemaakt.

Internet

De inspectie heeft de mogelijkheden om snorders aan te pakken begin dit jaar wel verbreed. Ook aanbieders op internet worden nu benaderd. In eerste instantie met een waarschuwing per brief. Als de chauffeur later nog steeds illegaal blijkt te opereren, wordt er proces-verbaal opgemaakt en een last onder dwangsom opgelegd. De ILT wil in de toekomst ook beheerders van internetpagina’s actief gaan benaderen om te wijzen op verleende medewerking aan ongewenste berichtgeving op internet.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Redactie

11 reacties op “Resultaat van aanpak snorders teleurstellend”

Gerrit Zeevat|25.09.13|19:59

Het is natuurlijk ook mogelijk om een ontmoedigingsbeleid te voeren tegen vermoedelijke snorders. Haal ze structureel van de weg en bekeur ze voor alles wat er mis is. Zorg dat de controle een tijdje duurt en laat ook vooral de passagier weten dat de controle zolang duurt omdat ze bij een vermoedelijk snorder in de auto zitten.
Op de achterbank hebben ze vaak geen gordel op dus gelijk bekeuren. In het vervolg bedenken ze zich wel 2x als ze in een illegale taxi stappen.

Pierre van Aert|25.09.13|21:27

Ach, het heeft maar een hele lage prioriteit, hier aan de haven staan ze op zaterdagavond met zeker 5 auto’s paraat, 5 man vangen de klanten op als ze het uitgaanscentrum uitkomen ( pssst taxi ) en de chauffeur zit klaar in de auto en de politie staat er met 3 tot 5 man op te kijken.

Hudson Taxi|26.09.13|11:44

Na de falende taxiwet 2000 en de daarop volgende regelgeving zijn de onkosten van taxibedrijven hoog, met als gevolg onnodig hoge tatieven. Voorbeeld onnodige kosten: o.a. TTO’s, BCT’s, rijtijdenwet voor taxi’s enz. enz. Nergens ter wereld gebruikelijk, waarom in Nederland wel? Dit speelt snorders bebussen hulpdiensten chauffersdiensten in de kaart doordat zij deze onzinnige onkosten niet hebben. Door regelgeving te vereenvoudigen is voor de Taxibranche hier veel winst te halen.

Ruud Springintveld|26.09.13|12:41

verdere uitbreiding van de inzet vindt staatssecretaris Mansveld ‘niet doelmatig’Dit met het oog op andere prioriteiten in het taxitoezicht.
Ja laat de snorders lekker hun gang gaan en ons als wettige taxi nog meer vervelen met controle’s

H.J.A. Luts|26.09.13|14:17

Er is in vijftig jaar niets veranderd:
Een bonafide taxi-ondernemer is per definitie een crimineel en een snorder is niet aan te pakken.

Duco Douwstra|27.09.13|00:47

De inspectie heeft de bevoegdheid om een auto in beslag te nemen die illegaal taxivervoer verricht, ze nemen ook taxi’s in beslag waarvan de vergunning niet in orde is. Maar de inspectie doet dat niet, omdat problemen oplossen ten koste gaat van de werkgelegenheid bij de ILT. Duco chaos creëren dat levert banen op. Het enige wat ze handhaven is de eigen werkgelegenheid.

Taxilease Nederland|27.09.13|06:59

Taxilease Nederland B.V.
De hardwerkende legale taxichauffeurs worden harder aangepakt en financieel uitgeknepen, terwijl de illegale snorders met satijnen handschoentjes worden aangepakt! Waar gaat dit naar toe in Nederland! Dit is een land van regeltjes, dus dan moet men de regels om snorders aan te pakken versoepelen. Het is gewoon een economisch delict, want 9 van de 10 genieten een uitkering, en dan nog lekker bijbeunen met je priveauto!!

Pierre van Aert|29.09.13|13:05

Hier idemdito, als er al gecontroleerd wordt, dan zijn wij als taxikeurmerkbedrijf altijd als eerste aan de beurt. De ZZP taxi’s worden zelden gecontroleerd, die laten ze gewoon ongemoeid, terwijl als wij een kruisje vergeten zijn in het werkboekje als chauffeur dan gewoon 1/3 maandloon kwijt zijn.
De ZZP chauffeur rijden met 2 werkboekjes voor de uurtjes, maar controle ho maar.

Taxi Volendam|29.09.13|19:58

Nut van werkboekje ? Nederland is bijna het kleinste land ter wereld, enenige land waar een werkboekje (rijtijdenwet) voor Taxi verplicht is. Nut voor taxibranche is niet aantoonbaar. Of weet iemand het? Bij te veel uren is er het CAO en de rechter. Geen werk voor ILT. enz. Bij welke branche wel? Rijdt iedere taxi naar Parijs en retour? Werboekje stamt uit jaren 1930 toen er geen vakbond was! Weet U ongelukken , oorzaak vermoeide chauffers ? Nee? Stoppen dan hier mee.

Pierre van Aert|30.09.13|09:59

Wij hebben wel regelmatig verre buitenlandse ritten, via SOS verzekeringsmaatschappijen.

Maar daar staat tegenover dat koeriers met een Caddy of Sprinter onbeperkt kunnen rijden, geen enkele controle daarop.

Henk Mullem|30.09.13|15:05

de oplossing van Gerrit Zeevat lijkt mij ook wel een goede want het is tenslotte wel de klant die de snorders aan de gang houdt,dus als dat niet meer lonend is en zelfs meer gaat kosten dan een rit met een reguliere taxi dan lost het probleem zich grotendeels vanzelf op.
gr Henk van Mullem