Ronselaars

Hardere aanpak van taxironselaars Schiphol

ANP, eenmalig

De gemeente Haarlemmermeer past de regels aan teneinde de overlast door taxironselaars op Schiphol beter te kunnen bestrijden. Door de aanpassing wordt het mogelijk om in specifieke gebieden bepaalde taxidiensten in zijn geheel te verbieden. Het gaat om een drastische en daarom tijdelijke maatregel. De komende tijd worden drie scenario’s voor een permanente oplossing van het probleem verder uitgewerkt. Er wordt onder meer nagedacht over een ander vergunningensysteem.

Onlangs gaf staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan dat er nog voor de kerst een oplossing moest komen voor de aanhoudende problemen met taxironselaars op Schiphol. Op de luchthaven zijn verschillende taxibedrijven aangewezen die hun diensten mogen aanbieden vanaf de officiële standplaats op Schiphol Plaza. Het is andere chauffeurs alleen toegestaan om passagiers op het vliegveld af te zetten.

De ronselaars trekken zich daar weinig van aan en proberen toeristen in hun elders geparkeerde taxi’s te krijgen. Dat gaat soms met agressie en intimidatie gepaard. Er wordt wel op de ronselaars gehandhaafd, maar dat heeft de problemen niet verholpen. Het afgelopen jaar laaide de berichtgeving over dit onderwerp meerdere malen op, met elke keer als strekking dat de problemen niet afnamen.

Tussenstap

De gemeente Haarlemmermeer is als enige bevoegd om de problemen met taxironselaars op Schiphol op te lossen, een proces waarbij het ministerie van Infrastructuur en Milieu ondersteuning biedt. Door de Algemeen Plaatselijke Verordening aan te passen kan de gemeente Haarlemmermeer nu bepaalde taxidiensten in specifieke gebieden in zijn geheel verbieden als er sprake is van schendingen van de openbare orde. De aanpassing die per 1 januari van dit jaar gold, blijkt onvoldoende te werken. tegelijkertijd kan deze nieuwe maatregel niet blijvend zijn, omdat de rechter in 2015 bepaalde dat het vrij aanbieden van taxidiensten ook op Schiphol mogelijk moet zijn voor mensen met de juiste vergunning.

De APV-aanpassing is dus een tussenstap op weg naar een een definitieve oplossing. De gezamenlijke handhavingsacties van gemeente, ILT en politie gaan intussen door. Samen met het  ministerie van I&M en de gemeente Amsterdam worden drie scenario’s uitgewerkt. Ten eerste denkt men aan het structureel vergroten van de bestelmarkt en daarmee het verkleinen van de opstapmarkt, want juist daarin zijn de ronselaars actief. Als daar steeds minder werk in is omdat mensen al een taxi geboekt hebben, valt er voor de ronselaars ook weinig meer te halen.

Wijziging wet Personenvervoer

Het twee scenario betreft een aanpassing van het vergunningensysteem. Als er nieuwe afspraken over toegelaten taxi-organisaties op Schiphol worden gemaakt kunnen er ook striktere eisen worden gesteld aan het aanbod. Het zoveel mogelijk gelijktrekken van de regels in Amsterdam. Schiphol en Haarlemmermeer is daarbij het uitgangspunt.

Scenario drie gaat over een wijziging van de wet Personenvervoer voor bijzondere situaties. De gemeente Haarlemmermeer stelt dat de situatie mede zo complex is omdat de taxiwet botst met de regels van het publiek-private luchthavengebied. Als de wet op dat punt wordt aangepast kan dat de aanpak aanzienlijk eenvoudiger maken, aldus de gemeente.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Hardere aanpak van taxironselaars Schiphol”

Rodney Barten|22.12.16|11:57

Gooi er maar weer een niet APV-tje of wetje tegenaan, het helpt allemaal niks zolang de eisen van de chauffeurspas niet worden verhoogd, en iedereen met het grootste gemak de pas kan halen.

Johan Zevenbergen|22.12.16|14:52

en het behalen van een taxipas word gestimuleerd voor alle werkloze door deze opleiding te vergoeden, terwijl er nauwelijks vraag is.
Behoudens dan die gesubsidieerde taxi bedrijven die contracten onder de kostprijs accepteren, en in het kader van de opleiding gratis gebruik maken van deze stakkers.

Niz Naz|22.12.16|16:42

Stop taxivergunningen, wachtlijst , probleem opgelost

Wally B.|22.12.16|17:24

‘Het is andere chauffeurs alleen toegestaan om passagiers op het vliegveld af te zetten.’ ???
Sorry, maar als WIJ als bedrijf gevraagd worden om passagiers af te halen is dat dan ook niet toegestaan? Sorry, maar dat is feitelijk onjuist. Wij bieden kwalitatief hoogwaardig vervoer, en WIJ hebben klanten die juist NIET gebruik willen maken van de taxi’s die op de STA strook staan, omdat ze daar geen vertrouwen in hebben. Daarom bellen ze ons. De klant heeft dat recht. Klant is Koning.

Paul Dijkhuizen|22.12.16|17:32

Nieuwe eisen voor de ‘Toegelaten Taxi Organisaties’ ?? Ik dacht dat het probleem zich juist voordeed bij de niet toegelaten (betalende) taxi’s? Bestelmarkt vergroten t.o.v. de opstapmarkt is prima, zolang ieder taxibedrijf daar gebruik van kan maken, gratis natuurlijk. Anders lijkt het erop dat deze maatregelen slechts ten doel hebben om zoveel mogelijk de klanten naar bepaalde bedrijven te sturen en hiermee de keuzevrijheid van de klant in te perken.

Ra Mahabier|22.12.16|18:39

ik ben het helemaal eens met niz naz
Stop taxivergunningen, wachtlijst , probleem opgelost er komen te veel taxi’s bij in elke stad sinds de vakbekwaamheid eisen er niet meer is en komt er alleen maar jonge gasten taxi rijden die nog thuis wonnen geen vaste lasten hebben te betalen en mensen die vaste lasten te betalen hebben hun inkomsten is aanzienlijk gedaald en gaan nog meer dalen en alle gemeenten zien dat er meer taxi’s bij komen maar die slapen waar gaat de gemeente taxi’s zetten

taxiserviceoldebroek|22.12.16|20:22

2 weken geleden stond ik op Schiphol te wachten op mijn klanten die terug kwamen van vakantie zit een broodje te eten en koffie wordt ik vriendelijk verzocht om Schiphol aankomst te verlaten omdat op mijn jas onze reclame stond met het woord taxi erin het is toch te zot voor woorden dat Schiphol nu ook al gaat bepalen dat er geen bedrijfskleding met het woord taxi erin gedragen mag worden
bij het niet weggaan zou de BOA mij een boete geven slaat helemaal nergens meer op daar

Cor de Leur|22.12.16|20:30

Als er wordt ingezet op meer besteld vervoer, maakt Schiphol het dan ook mogelijk om deze klanten in te laten stappen? Nu is dat alleen mogelijk op de instapstroken tussen de STA en het Sheraton. Ben zelf al twee keer bekeurd, omdat ik op de weg stopte, omdat deze stroken vol staan met geparkeerde auto’s. Mijn Sprinter bus mag niet op de busbaan en is te hoog, 2.70 meter, voor de parkeergarage.

henk|23.12.16|10:36

Oplossing alleen nog taxi diensten bij je auto aanbieden als je niet besteld bent