Standplaats Amsterdam CS

‘Regels TTO-systeem Amsterdam kloppen niet’

Gepubliceerd op 08-06-2017 om 10:57

Het systeem voor Toegelaten Taxi Organisaties in Amsterdam kent de nodige haken en ogen een het TTO-model zou eigenlijk door een rechter moeten worden getoetst, zo stelt de advocaat van een taxichauffeur die in onmin leeft met zijn TTO. Het zou volgens advocaat Kuijper ontbreken aan een goede bezwaarprocedure voor klachten en ook zou de taxiverordening te weinig concrete normen bevatten om optimaal te kunnen functioneren. Volgens de gemeente zinj de bezwaarprocedures goed geregeld maar komt de inhoud van de taxiverordening in zo’n traject niet aan de orde.

Peter Kuijper staat als advocaat een taxichauffeur bij die van zijn TTO verschillende schorsingen kreeg opgelegd. De vermeende overtredingen hebben betrekking op de lijnbusbaanontheffing, het niet snel genoeg opvolgen van instructies van een verkeersregelaar en het niet meenemen van een passagier. Zijn bezwaren daartegen zou hij bij de klachtencommissie van de TTO kunnen neerleggen, maar volgens Kuijper volstaat dat niet om bezwaren af te handelen. Daarom lopen de bezwaarprocedures nu bij de gemeente Amsterdam.

Maar die bezwaarprocedure klopt volgens Kuijper niet helemaal. “Het zijn de TTO’s die maatregelen opleggen als chauffeurs overtredingen begaan, maar daar zijn ze niet voor ingericht en daar hebben ze ook de kennis niet voor in huis.  Dat geldt ook voor het behandelen van bezwaren: het uitgangspunt is dat de ambtenaar of commissie die een bezwaar behandelt, niet betrokken mag zijn bij de organisatie die de maatregel heeft genomen waartegen het bezwaar wordt ingediend. Bovendien heeft de TTO er belang bij de maatregel op te leggen, want anders krijgen ze hem mogelijk zelf aan de broek.”

Meteen voor de rechter

“Overigens is door de TTO in kwestie met deze chauffeur de aansluitingsovereenkomst opgezegd, wegens ‘gedragingen in het algemeen’. Met de bezwaren zou het niets te maken hebben maar daar heb ik mijn bedenkingen bij. Voor de duur van de bezwaarperiode mag hij overigens wel blijven rijden.”

De cliënt van Kuijper wil volgens zijn advocaat het liefst het hele TTO-systeem omverwerpen, dus vooralsnog blijft hij anoniem. Kuijper zou eigenlijk graag meteen alles voor de rechter brengen. “Ik denk dat de regels van het TTO-systeem niet kloppen, de gemeente denkt daar uiteraard anders over. In de behandeling door de gemeente van deze zaak heb ik dan ook niet zo heel veel vertrouwen. Maar ook na een eventuele bezwaarprocedure kan dit nog voor de rechter komen.”

Goede staat van dienst

Zo ver is het voorlopig echter nog niet en is het TTO-systeem in zijn huidige vorm van kracht. Wie in Amsterdam taxipassagiers wil meenemen van standplaatsen en straat, moet een zogenaamde Taxxxivergunning hebben. En daarvoor is aansluiting bij een TTO vereist. “TTO’s zijn door de gemeente erkende taxiorganisaties”, legt een woordvoerder van de gemeente uit. “De TTO zorgt ervoor dat aangesloten chauffeurs een goede staat van dienst hebben. Als je bij een taxi van een TTO instapt, kun je ervan uitgaan dat de chauffeur je altijd meeneemt en je netjes via de snelste route van a naar b brengt.” De TTO-taxi’s zijn herkenbaar aan onder meer daklicht, Taxxxiraamkaart en TTO-informatiekaart.

Uiteraard gelden er afspraken over wie welke verantwoordelijkheden draagt binnen het TTO-systeem, legt de woordvoerder uit. “De TTO draagt zorg voor het naleven van haar reglement (dat onderdeel vormt van de samenwerkingsovereenkomst met de chauffeur). Wanneer een chauffeur het niet eens is met een maatregel kan hij, afhankelijk van wat er geregeld is in zijn samenwerkingsovereenkomst, een klacht indienen bij een (interne) geschillencommissie of zijn geschil voorleggen aan de rechtbank.”

De chauffeur in kwestie en zijn advocaat mogen dan het TTO-systeem in twijfel trekken; zolang het om een bezwaarprocedure gaat komt de taxiverordening zelf niet aan de orde. “Schorsing van de lijnbusbaan is een besluit van de gemeente waartegen bezwaar of beroep kan worden ingesteld. Bij behandeling van een eventueel bezwaar zal alleen gekeken worden naar de overtreding van het voorschrift van de lijnbusbaanontheffing en niet inhoudelijk naar de Taxiverordening.”

Beleidsregel of besluit

“Uiteraard staat het iedereen vrij om de wijze waarop we als gemeente ons beleid maken en uitvoeren kritisch te volgen”, zegt de woordvoerder tot besluit. Dat is dan ook wat Kuijper en zijn cliënt doen. In grote lijnen stelt Kuijper dat het juridische fundament onder de taxiverordening in Amsterdam nogal broos is. De verordening bevat volgens hem vrij weinig concrete normen. “De manier waarop alles is ingevuld, wijst naar mijn idee eerder op een beleidsregel dan op een besluit. Het wordt wel besluit genoemd, maar in de rechtspraak gaat het om de strekking van een begrip, niet om de naam. Ook is niet duidelijk wanneer en voor welke normen welke vorm van handhaving geldt, terwijl dat wel belangrijk is met het oog op rechtsbescherming.” “

“En zo zijn er wel meer haken en ogen aan het TTO-model in Amsterdam, dat ik daarom graag door de rechter zou laten toetsen”, aldus Kuijper. Hij roept anderen ook op om in opstand te komen tegen het systeem. “Zolang mensen het maar over zich heen laten komen terwijl ze weten dat het systeem niet klopt, zal dat systeem ook niet veranderen. Ik raad chauffeurs die een maatregel opgelegd krijgen aan om bezwaar te maken of in elk geval juridisch advies in te winnen, want de materie is behoorlijk complex.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

13 reacties op “‘Regels TTO-systeem Amsterdam kloppen niet’”

Ton van Dalfsen|08.06.17|11:30

Hr Kuijper heeft gelijk, Zolang mensen het maar over zich heen laten komen terwijl ze weten dat het systeem niet klopt, zal dat systeem ook niet veranderen. Dat is namelijk ook zo bij de BCT. De meeste en ook de branche organisaties lopen als makke schaapjes er achter aan. Durf eens! Geen BCT laten inbouwen, Geen updates laten uitvoeren, Actie voeren. Overleg voeren heeft geen zin meer. ACTIE net als deze chauffeur

Paul Dijkhuizen|08.06.17|13:31

@Vincent, Voor het hebben van een ‘taxivergunning’ is aansluiting bij een TTO niet verplicht. De taxivergunning moet men aanvragen bij de Kiwa en is voor geheel nederland geldig… In Amsterdam moet men als ik het goed heb wel beschikken over een taxxxipas. En alleen TTO leden mogen in amsterdam klanten op straat en op de standplaatsen oppikken.

Job Crouwel|08.06.17|13:43

ik weet niet hoe het bij andere TTO’s werkt maar geschorst word er niet zomaar als het om werk weigering gaat prima kijk eens bij Amsterdam centraal daar worden korte ritten dagelijks geweigerd ,de regels omtrent trambaan gebruik deugen niet vaak werkt het negenoog niet ,rij je toch kan het je ontheffing kosten dat deugt niet gemeente doet niets hieraan.en de instructies van verkeers-regelaar moet je gewoon op volgen die staan er niet voor niets gebeuren overtredingen te vaak volgt geschorsing

Peter Ruiter|08.06.17|14:30

Als advocaat Peter Kuijper interesse heeft kan ik m nog wel wat interessante feiten en weetjes influisteren. Stuur me maar ff een pb-tje

Raoul Renique|08.06.17|14:36

30 september bij de Raad van State komt dit aan bod, kleinigheid; de TTO ‘regels’ kloppen zo erg niet, dat ze ook niet op voorgeschreven wijze kenbaar gemaakt konden worden, de medewerking van een bestuursorgaan (Raad van State) de gemeente ontbrak, ze geen wet geworden zijn? Ook hier is het nog maar een paar keer gezegd, alleen de pro’s willen het niet oppakken. Totdat het schip onvermijdelijk de wal raakt. de 30e dus, mag ik hopen.

Raoul Renique|08.06.17|15:08

excuses, 30 juni

Raoul Renique|08.06.17|15:09

september doen we weer wat anders : )

Vincent Krabbendam|09.06.17|06:59

Klopt, bij de samenvatting van de reactie van de gemeente is er een foutje ingeslopen maar er werd inderdaad op de Taxxxivergunning gewezen. Is aangepast, bedankt voor het meelezen.

Eslam Salman|09.06.17|18:49

Ik heb mij ook aangesloten bij een TTO op 1-02-2016 en de TTO heeft mij uitgesloten op 12-05-2016.
Ik heb nooit een waarschuwing, RVB of schorsing gekregen.
De TTO heeft alleen van de gemeente Amsterdam gehoord dat ik
een discussie had met een verkeersregelaar.
Door de uitsluiting wil niemand mij aansluiten.
Ik ben nog steeds bezig met een dagvaarding tegen de TTO.
Dit lijkt op een dictatorsysteem.

Raoul Renique|11.06.17|10:19

Dacht trouwens dat de bedoeling was passagiers over de kortste route te vervoeren, geen wonder dat het zoveel gajes trekt als de langste route de norm is zolang het maar snel gebeurd…

Aan dit artikel heeft het verzet wel wat

Taxi In Axi|29.06.17|17:56

De hele bracht is verziekt, er valt niets goeds meer te vertellen over de taxigedoe in dit land. Wij worden gezien als criminelen en niet als hardwerkende taxichauffeurs, vandaar de hele systeem tegen ons

Kenneth Allan Coutinho|02.07.17|12:47

RASTA van ORANJE (IK=Surinamer hier geboren,hélaas) IS D HOOFDROLSPELER TAXIOORLOG van AMSTERDAM WAAR D TCA VERGUNNING FL400.000.– GULDEN WAARD IS/WAS!!! va 5-1999 MT ME NIEUWE VERGUNNING van FL650.00 GULDEN N ME OUDE MB-USA STA IK MOEDERZIEL ALLEEN TEGENOVER DE TCA. IK HEB ER EEN HELE GROTE ZAK BEKEURINGEN AAN OVER GEHOUDEN MET DE HOOFDMOOT “”LENGTE, HOOGTE, MASSA, BREEDTE WELKE/WAT EEN BLANKE NOG NOOIT GEHAD HEEFT N OOK NIET WEET WR DAT VOOR STAAT. DUS ONDERZOEK “”MARIONET”” MOET VR T GERECHT

Kenneth Allan Coutinho|02.07.17|13:01

DOOFPOT CULTUUR MOET AFGELOPEN ZIJN. DIT S WILLENS EN WETENS GEDAAN OM MET DE SOCIALE DIENST PROBLEMEN AF T REKENEN, OM “”IK NIET KAN SPREEK NETHERLANS”” OP STRAAT T FLIKKEREN OP DE TAXI ZONDER ENIGE OPLEIDING OF WAT!!! GEWOON OP EEN GOUD PRESENTEERBLAD WEGGEGEVEN.
DIT ZIJN HOLOCAUST CREAP PRAKTIJKEN OM ZO MENSEN TEGEN OVER ELKAAR UIT TE SPELEN EN DAT DE BLANKE-HOLLANDER ZO ALLES VERLIEST VOOR/DOOR ABSOLUTE ACHTERLIJKHEID N DE WAANZIN VAN DE GEMEENTE- en POLITIE AMSTERDAM.
T LIJKT WEL OP 40/45

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.