Rechter

Rechter: chauffeur terecht geschorst door TCS

Een taxichauffeur is volgens de rechter terecht een week geschorst door TCS, de Toegelaten Taxi Organisatie waarbij de man is aangesloten. De chauffeur had zich hinderlijk opgehouden op een fietsstrook in de buurt van de standplaats bij Amsterdam Centraal. Niet alleen hinderde hij het fietsverkeer; hij riep er als het ware ook een persoonlijke standplaats mee in het leven.

De man was op 30 januari van dit jaar oproepkracht aan de slag gegaan bij een Amsterdams taxibedrijf. Om in de opstapmarkt van die stad te mogen werken, moet je als chauffeur bij een TTO aangesloten zijn. Dat werd in dit geval Taxi Centrale Schiphol, waar de man een aansluitovereenkomst mee afsloot. Daarmee ging de man ook akkoord met het naleven van de regels van het TTO-stelsels, en met de eventuele sancties bij overtreding van de regels.

EĆ©n zoā€™n regel is dat je je als taxichauffeur niet hinderlijk mag ophouden bij een standplaats. Gebeurt dat toch, dan is de eerste overtreding meteen goed voor een week onvoorwaardelijke schorsing. Als chauffeur moet je dan onder meer je daklicht bij de TTO inleveren, waarna je gedurende die week niet in de opstapmarkt mag werken. De chauffeur in kwestie zou op 12 maart precies het soort hinderlijk gedrag hebben vertoond dat tot een week schorsing kan leiden.

Illegale standplaats

Dat blijkt uit het verslag van een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA). Deze zag de taxi van de chauffeur stilstaan op de fietsstrook bij de standplaats. Daar was enerzijds geen aanwijsbare reden voor te vinden, terwijl fietsers er duidelijk door gehinderd werden. Zij moesten, om er langs te kunnen, de rijbaan op. In een ander rapport staat bovendien dat de chauffeur zijn collegaā€™s benadeelde die wel netjes op de standplaats of bufferplaats op hun beurt aan het wachten waren, omdat hij op de fietsstrook als het ware een illegale standplaats voor zichzelf creĆ«erde. De chauffeur verklaarde zelf dat hij net wegreed van het Ibis Hotel bij het station.

De gemeente liet TCS weten dat de man voor een week geschorst moest worden. Dat gebeurde ook, maar de man maakte bezwaar en voldeed niet aan het verzoek van TCS. Daarom legde de TTO nogmaals een week schorsing op. In het kort geding eiste de man dat alle maatregelen tegen hem worden opgeschort totdat in een bodemprocedure is beslist of de schorsingen terecht zijn opgelegd. De rechter moest beoordelen of een bodemprocedure dermate kans van slagen heeft dat de schorsingen tot die tijd konden worden uitgesteld.

Omgeving van standplaats

Dat bleek dus niet het geval. De chauffeur gaf aan dat hij niet had stilgestaan, maar dat hij net wegreed van het Ibis Hotel toen hij werd aangehouden. Hij zou stapvoets over het fietspad hebben gereden, zonder daarbij stil te staan of fietsers te hinderen. Maar de plek waar hij staande werd gehouden en het Ibis Hotel liggen een aardig eindje van elkaar, en de rechter gelooft niet dat de BOA zich daarin heeft vergist.

Daarmee staat vast dat de chauffeur zich in de omgeving van de standplaats bevond. En juist op die plek pikken chauffeurs, zo beaamt ook TCS, wel vaker klanten op buiten de standplaats om. Een andere reden voor het stilstaan is niet opgegeven, en omdat alleen ontkennen van de vermeende feiten niet volstaat, was de eerste week schorsing dat ook, aldus de rechter. Aangezien hij geen goede reden kon aandragen om niet aan de eisen van die schorsing te voldoen, werd ook de tweede week schorsing terecht opgelegd. De vordering van de chauffeur om de schorsingen op te schorten is dan ook afgewezen door de rechter.

Tijdens Taxi Expo 2017 staat er ook een workshop over TTOā€™s en taxiverordeningen op het programma. Schrijf je nu in om op 12 oktober in Expo Houten deze en andere workshops te kunnen bijwonen.

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rechter: chauffeur terecht geschorst door TCS | TaxiPro
Rechter

Rechter: chauffeur terecht geschorst door TCS

Een taxichauffeur is volgens de rechter terecht een week geschorst door TCS, de Toegelaten Taxi Organisatie waarbij de man is aangesloten. De chauffeur had zich hinderlijk opgehouden op een fietsstrook in de buurt van de standplaats bij Amsterdam Centraal. Niet alleen hinderde hij het fietsverkeer; hij riep er als het ware ook een persoonlijke standplaats mee in het leven.

De man was op 30 januari van dit jaar oproepkracht aan de slag gegaan bij een Amsterdams taxibedrijf. Om in de opstapmarkt van die stad te mogen werken, moet je als chauffeur bij een TTO aangesloten zijn. Dat werd in dit geval Taxi Centrale Schiphol, waar de man een aansluitovereenkomst mee afsloot. Daarmee ging de man ook akkoord met het naleven van de regels van het TTO-stelsels, en met de eventuele sancties bij overtreding van de regels.

EĆ©n zoā€™n regel is dat je je als taxichauffeur niet hinderlijk mag ophouden bij een standplaats. Gebeurt dat toch, dan is de eerste overtreding meteen goed voor een week onvoorwaardelijke schorsing. Als chauffeur moet je dan onder meer je daklicht bij de TTO inleveren, waarna je gedurende die week niet in de opstapmarkt mag werken. De chauffeur in kwestie zou op 12 maart precies het soort hinderlijk gedrag hebben vertoond dat tot een week schorsing kan leiden.

Illegale standplaats

Dat blijkt uit het verslag van een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA). Deze zag de taxi van de chauffeur stilstaan op de fietsstrook bij de standplaats. Daar was enerzijds geen aanwijsbare reden voor te vinden, terwijl fietsers er duidelijk door gehinderd werden. Zij moesten, om er langs te kunnen, de rijbaan op. In een ander rapport staat bovendien dat de chauffeur zijn collegaā€™s benadeelde die wel netjes op de standplaats of bufferplaats op hun beurt aan het wachten waren, omdat hij op de fietsstrook als het ware een illegale standplaats voor zichzelf creĆ«erde. De chauffeur verklaarde zelf dat hij net wegreed van het Ibis Hotel bij het station.

De gemeente liet TCS weten dat de man voor een week geschorst moest worden. Dat gebeurde ook, maar de man maakte bezwaar en voldeed niet aan het verzoek van TCS. Daarom legde de TTO nogmaals een week schorsing op. In het kort geding eiste de man dat alle maatregelen tegen hem worden opgeschort totdat in een bodemprocedure is beslist of de schorsingen terecht zijn opgelegd. De rechter moest beoordelen of een bodemprocedure dermate kans van slagen heeft dat de schorsingen tot die tijd konden worden uitgesteld.

Omgeving van standplaats

Dat bleek dus niet het geval. De chauffeur gaf aan dat hij niet had stilgestaan, maar dat hij net wegreed van het Ibis Hotel toen hij werd aangehouden. Hij zou stapvoets over het fietspad hebben gereden, zonder daarbij stil te staan of fietsers te hinderen. Maar de plek waar hij staande werd gehouden en het Ibis Hotel liggen een aardig eindje van elkaar, en de rechter gelooft niet dat de BOA zich daarin heeft vergist.

Daarmee staat vast dat de chauffeur zich in de omgeving van de standplaats bevond. En juist op die plek pikken chauffeurs, zo beaamt ook TCS, wel vaker klanten op buiten de standplaats om. Een andere reden voor het stilstaan is niet opgegeven, en omdat alleen ontkennen van de vermeende feiten niet volstaat, was de eerste week schorsing dat ook, aldus de rechter. Aangezien hij geen goede reden kon aandragen om niet aan de eisen van die schorsing te voldoen, werd ook de tweede week schorsing terecht opgelegd. De vordering van de chauffeur om de schorsingen op te schorten is dan ook afgewezen door de rechter.

Tijdens Taxi Expo 2017 staat er ook een workshop over TTOā€™s en taxiverordeningen op het programma. Schrijf je nu in om op 12 oktober in Expo Houten deze en andere workshops te kunnen bijwonen.

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.