Daklicht taxi, foto: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte

Vlaamse taximarkt: vrije tarieven en einde aan quota

Bron: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte(bruikbaar in 2018 en 2019, daarna verboden te gebruiken)

De hervorming van de Vlaamse taxiwetgeving is een stap dichterbij nu de regering van Vlaanderen een wetsontwerp hierover heeft goedgekeurd. Als de wet er komt, worden de tarieven vrijgegeven en vervalt het maximum van één taxi op duizend inwoners van een gemeente. Brancheorganisatie GTL verwelkomt het idee van modernisering maar denkt wel dat veel zal afhangen de manier waarop het nieuwe beleid wordt uitgevoerd.

Het ontwerp voor de wet (of decreet) van minister Ben Weyts is al een tijdje in aantocht. Diverse factoren spelen in de Vlaamse opstapmarkt een beperkende rol. Zo is er sprake van vaste tarieven en mag een taxi alleen klanten oppikken in de gemeente die de vergunning heeft verstrekt. Het aantal taxi’s per gemeenten is maximaal één per duizend inwoners, waardoor er in veel plaatsen wachtlijsten zijn. Bovendien hebben taxi-ondernemers te maken met veel regels, die per gemeente kunnen verschillen.

Niet meer leeg terug

Weyts wil de taxi een veel belangrijkere plaats geven in het mobiliteitsbeleid door de taxi te ‘democratiseren’. In zijn wetsvoorstel kunnen taxiondernemers zelf hun tarieven betalen en wordt het werkgebied uitgebreid van de gemeente waar de vergunning is afgegeven naar heel Vlaanderen. Dan hoeft een taxi die iemand van Antwerpen naar Gent brengt dus niet meer per definitie leeg terug te rijden naar Antwerpen om daar de volgende klant op te pikken. Dat moet er toe bijdragen dat de taxi’s goedkoper worden.

Het moet ook voor meer ondernemers mogelijk worden om in Vlaanderen een taxi te exploiteren. Nu is er dus de beperking van één taxivergunning per duizend inwoners van een gemeente. Dat quotum verdwijnt helemaal. Bovendien is er in het wetsvoorstel ruimte voor concepten als Uber. De minimumvereisten worden beperkt tot wat in de ogen van Weyts echt telt voor de passagier. Chauffeurs moeten kortweg beschikken over de juiste papieren op het gebied van veiligheid, keuring en netheid. Verder moet elke chauffeur Nederlands kunnen spreken met klanten.

Uber legaliseren

Brancheorganisatie GTL is op zich te spreken over het feit dat Weyts de Vlaamse taxiwetgeving in een nieuw jasje wil steken. Aan het voorstel dat er nu ligt, ziet GTL echter wel de nodige haken en ogen. Dat wordt vooral gevoed door het feit dat er nog veel zaken duidelijk moeten worden. GTL wil onder meer niet dat de hervorming tot sociale verschralingen leidt, want nu rijden de meeste chauffeurs voor een werkgever waarbij veel werknemerszaken geregeld zijn.

De brancheorganisatie vreest verder dat een te grondige deregulering kan leiden tot een enorme toestroom van aanbieders in steden en op mobiliteitsknooppunten. Het risico bestaat dan dat de concurrentie te groot wordt. Tot slot wil de sector vermijden dat het decreetvoorstel enkel zou gezien worden als een hervorming met als enig doel Uber te legaliseren in Vlaanderen. Want daar lijkt het toch sterk op”, vindt GTL. Het wetsontwerp moet de komende tijd het gangbare traject richting uiteindelijke wet doorlopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Vlaamse taximarkt: vrije tarieven en einde aan quota”

Peter Klercq|07.05.18|22:32

Vanaf het moment dat dit los komt zal taxibalie.be een feit zijn

F Smits|08.05.18|21:38

Wij ook uber.vlaanderen

H.J.A. Luts|10.05.18|16:36

Arme Vlaamse chauffeurs, wordt een grote k*l*re zooi.

Tjerk Vinckx|12.05.18|21:22

Min.Ben Weyts stelt dat de taxi van Antwerpen naar Gent niet meer per definitie leeg hoeft terug te rijden en dat daar door de taxi goedkoper wordt. Uhhhh dat stelde Min.Jorritsma ook ter verdediging van de WP 2000, de taxi zou van Amsterdam naar Maastricht gaan en daar weer retour kunnen laden, tja men weet inmiddels wat het ons heeft gebracht, ik heb medelijden met Vlaanderen !
Met dank aan de toenmalige minister van chaos, genaamd Jorritsma !!!

Vlaamse taximarkt: vrije tarieven en einde aan quota | TaxiPro
Daklicht taxi, foto: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte

Vlaamse taximarkt: vrije tarieven en einde aan quota

Bron: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte(bruikbaar in 2018 en 2019, daarna verboden te gebruiken)

De hervorming van de Vlaamse taxiwetgeving is een stap dichterbij nu de regering van Vlaanderen een wetsontwerp hierover heeft goedgekeurd. Als de wet er komt, worden de tarieven vrijgegeven en vervalt het maximum van één taxi op duizend inwoners van een gemeente. Brancheorganisatie GTL verwelkomt het idee van modernisering maar denkt wel dat veel zal afhangen de manier waarop het nieuwe beleid wordt uitgevoerd.

Het ontwerp voor de wet (of decreet) van minister Ben Weyts is al een tijdje in aantocht. Diverse factoren spelen in de Vlaamse opstapmarkt een beperkende rol. Zo is er sprake van vaste tarieven en mag een taxi alleen klanten oppikken in de gemeente die de vergunning heeft verstrekt. Het aantal taxi’s per gemeenten is maximaal één per duizend inwoners, waardoor er in veel plaatsen wachtlijsten zijn. Bovendien hebben taxi-ondernemers te maken met veel regels, die per gemeente kunnen verschillen.

Niet meer leeg terug

Weyts wil de taxi een veel belangrijkere plaats geven in het mobiliteitsbeleid door de taxi te ‘democratiseren’. In zijn wetsvoorstel kunnen taxiondernemers zelf hun tarieven betalen en wordt het werkgebied uitgebreid van de gemeente waar de vergunning is afgegeven naar heel Vlaanderen. Dan hoeft een taxi die iemand van Antwerpen naar Gent brengt dus niet meer per definitie leeg terug te rijden naar Antwerpen om daar de volgende klant op te pikken. Dat moet er toe bijdragen dat de taxi’s goedkoper worden.

Het moet ook voor meer ondernemers mogelijk worden om in Vlaanderen een taxi te exploiteren. Nu is er dus de beperking van één taxivergunning per duizend inwoners van een gemeente. Dat quotum verdwijnt helemaal. Bovendien is er in het wetsvoorstel ruimte voor concepten als Uber. De minimumvereisten worden beperkt tot wat in de ogen van Weyts echt telt voor de passagier. Chauffeurs moeten kortweg beschikken over de juiste papieren op het gebied van veiligheid, keuring en netheid. Verder moet elke chauffeur Nederlands kunnen spreken met klanten.

Uber legaliseren

Brancheorganisatie GTL is op zich te spreken over het feit dat Weyts de Vlaamse taxiwetgeving in een nieuw jasje wil steken. Aan het voorstel dat er nu ligt, ziet GTL echter wel de nodige haken en ogen. Dat wordt vooral gevoed door het feit dat er nog veel zaken duidelijk moeten worden. GTL wil onder meer niet dat de hervorming tot sociale verschralingen leidt, want nu rijden de meeste chauffeurs voor een werkgever waarbij veel werknemerszaken geregeld zijn.

De brancheorganisatie vreest verder dat een te grondige deregulering kan leiden tot een enorme toestroom van aanbieders in steden en op mobiliteitsknooppunten. Het risico bestaat dan dat de concurrentie te groot wordt. Tot slot wil de sector vermijden dat het decreetvoorstel enkel zou gezien worden als een hervorming met als enig doel Uber te legaliseren in Vlaanderen. Want daar lijkt het toch sterk op”, vindt GTL. Het wetsontwerp moet de komende tijd het gangbare traject richting uiteindelijke wet doorlopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Vlaamse taximarkt: vrije tarieven en einde aan quota”

Peter Klercq|07.05.18|22:32

Vanaf het moment dat dit los komt zal taxibalie.be een feit zijn

F Smits|08.05.18|21:38

Wij ook uber.vlaanderen

H.J.A. Luts|10.05.18|16:36

Arme Vlaamse chauffeurs, wordt een grote k*l*re zooi.

Tjerk Vinckx|12.05.18|21:22

Min.Ben Weyts stelt dat de taxi van Antwerpen naar Gent niet meer per definitie leeg hoeft terug te rijden en dat daar door de taxi goedkoper wordt. Uhhhh dat stelde Min.Jorritsma ook ter verdediging van de WP 2000, de taxi zou van Amsterdam naar Maastricht gaan en daar weer retour kunnen laden, tja men weet inmiddels wat het ons heeft gebracht, ik heb medelijden met Vlaanderen !
Met dank aan de toenmalige minister van chaos, genaamd Jorritsma !!!