Marcel Bakker TCA

‘Zó weren we malafide taxichauffeurs uit Amsterdam’

OPINIE – De gemeente Amsterdam probeert het straattaxivervoer op verschillende manieren te reguleren. Maar worden de problemen op de Amsterdamse taximarkt hiermee wel opgelost? Volgens Marcel Bakker, operationeel directeur bij TCA, hebben malafide taxichauffeurs nog vrij spel in de stad. In een blog legt hij uit hoe zij volgens hem geweerd moeten worden. 

De gemeente Amsterdam heeft een overeenkomst gesloten met Kordaat Beveiliging, Services en Advies voor het leiden en aansturen van taxihosts in de stad. Sinds deze maand worden deze hosts ingezet op enkele standplaatsen om de grote toestroom van taxi’s in goede banen te leiden. Ze zouden controlerende en coördinerende taken uitvoeren.

De gemeente stelt dat de regulering van het straattaxivervoer op deze standplaatsen nodig is door de grote concurrentie en lage verdiensten op de Amsterdamse taximarkt. Dit maakt dat chauffeurs soms overtredingen begaan om de klant te winnen. Met de inzet van taxihosts wil de gemeente dit nu zoveel mogelijk beperken.

Naar mijn idee wordt het daadwerkelijke probleem echter niet onder ogen gezien. De straattaxi’s die nu gereguleerd worden rijden namelijk al voor een Toegelaten Taxiondernemer (TTO). Wanneer er bij een chauffeur van een TTO een overtreding geconstateerd wordt, wordt er vanuit het huidige beleid al via de TTO een sanctie opgelegd. Als een chauffeur na meerdere sancties uit zijn TTO wordt gezet, kan hij of zij zich echter gewoon weer aanmelden bij een platform om het werk voort te zetten. De gemeente heeft nog geen beleid dat gericht is op het weren van chauffeurs die slecht werk verrichten.

Concurrentie opgedreven door (illegale) platformchauffeurs

Het probleem dat hiermee gepaard gaat is dat er teveel taxi’s op de Amsterdamse markt zijn. Het bestelde werk vanuit platformen als Uber en Bolt heeft hier een groot aandeel in. Deze platforms bieden lage tarieven en keren hun chauffeurs extreem lage bedragen uit. Dit is niet kostendekkend, tenzij je heel veel uren werkt. De concurrentie wordt hierdoor opgedreven.

Daarbij lijkt het erop dat veel van deze chauffeurs niet alleen bestelde ritten rijden, maar ook een graantje mee willen pikken van de opstapmarkt. Er zijn namelijk platform-chauffeurs die zich ook illegaal op de opstapmarkt begeven. Door rond te rijden met kleine anonieme taxi-daklichtjes geven zij de consument de indruk dat zij deel uitmaken van deze markt, terwijl dit in feite niet zo is. De consument kan je niet kwalijk nemen dat zij instappen, want een taxi is in hun ogen een taxi.

In de praktijk blijkt het natuurlijk anders te zitten. Het komt voor dat zij niet op de meter rijden, omrijden of te veel rekenen voor een rit. De gedupeerde klant kan hier vervolgens niet tegen in beroep gaan, omdat de chauffeur niet te traceren is. Er is namelijk geen registratieplicht voor chauffeurs die in Amsterdam de bestelmarkt bedienen, zoals bij de opstapmarkt.

Een gezonde boterham verdienen

Het probleem doet zich naar mijn idee dus niet zozeer alleen voor bij straattaxi’s maar ook binnen het besteld vervoer, terwijl er met de taxihosts enkel worden ingezet op de regulering van de straattaximarkt. Het valt te voorspellen dat, wanneer je het daadwerkelijke probleem niet ziet, dit niet het gewenste resultaat gaat opleveren. Daarom zou de gemeente naar mijn idee beter kunnen werken aan het garanderen van een markt met deugdelijke chauffeurs, door malafide taxi’s op te sporen en hen toegang tot de taximarkt te ontzeggen.

Een specifieke Amsterdamse taxivergunning voor alle chauffeurs die zich op deze markt begeven, ongeacht of het een chauffeur in loondienst is, een platformchauffeur of een TTO-chauffeur, zou hieraan bij kunnen dragen. Deze kan ingetrokken worden bij teveel overtredingen. Dit zou samen met de digitale toegang tot de markt – zoals de gemeente al wenst in te voeren – kunnen helpen om tot een gelijker speelveld te komen, zodat ook taxichauffeurs een gezonde boterham kunnen verdienen.

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

10 reacties op “‘Zó weren we malafide taxichauffeurs uit Amsterdam’”

Taxi Amsterdam|27.08.21|14:37

Zo te lezen wordt er eindelijk een keer geluisterd naar ervaren mensen uit het vak. Iedereen weet ook inmiddels dat dat hele TTO systeem niet werkt. De meeste TTO’S in Amsterdam bieden ook helemaal geen werkgarantie aan. Het enigste wat ze doen is zakken vullen en sanctioneren maar daadwerkelijk de belangen behartigen van de aangeslotenen zoals ook beloofd was ho maar! Aangeslotenen voelen zich daardoor erg genaaid. Sinds de invoering van de TTO in Amsterdam liepen de kosten steeds meer op en

Taxi Amsterdam|27.08.21|14:48

Verdwenen er standplaatsen Terwijl er een flinke toename was van taxi’s. Waar waren de TTO’s toen? Te druk met zakken vullen? Vroeger was er niks mis met een eigen daklicht. Je had een P nummer dat zichtbaar in je taxi moest zijn voor de consument en daar werd echt wel op gecontroleerd door de ILT. Dus al die verhalen dat taxi’s met een normaal taxi bord zonder TTO niet te traceren zijn is onzin. Zeker in deze (digitale) tijden zijn er genoeg manieren om taxi’s te herkennen of te traceren.

Taxi Amsterdam|27.08.21|15:20

Daarvoor heb je dus geen TTO nodig! Genoeg (goedkopere) manieren / middelen in deze tijden! En als alternatief voor dit schandalige TTO systeem / wanbeleid kan misschien een vergunning vanuit de gemeente Amsterdam een betere oplossing zijn.

Peter Gortenmulder|02.09.21|11:56

Ik ben bang dat de gemeente Amsterdam hier niets mee gaat doen. Heeft geen prioriteit. Amsterdam is bezig om het imago van wat Amsterdam had te veranderen in een zo groen en autovrije stad. Eens de metropool van de wereld en nu een vul dit zelf maar in. Ruim 15 jaar bij de TCA gereden met veel plezier. Dit even terzijde. De taximarkt is door de platform industrie verkloot (lees onze regering).Ik moet toegeven soms waren wij gewoon te duur. Nu rijden de meeste voor vaste tarieven.

Peter Gortenmulder|02.09.21|12:01

Mbt de malafide chauffeurs. Het begint al in de opleiding. Voorheen waren de eisen een stuk hoger. Hadden we respect voor elkaar En we hielden ons aan de regels. 1 van die regels was niet laden in de buurt van een standplaats. De klant werd naar de standplaats verwezen. Dit is niet meer. Het wordt alleen nog maar erger. Dus 1 centrale in Amsterdam met alle aangeslotene zodat er ook 1 aanspreekpunt is. Dit mbt de opstapmarkt.

Taxi Amsterdam|02.09.21|12:39

Zo is het ook @Peter, ik ben het met je eens. Alleen als je kijkt naar hoe dat Amsterdamse TTO systeem / beleid afgelopen jaren gewerkt heeft kunnen we concluderen dat het 1 grote flop is geweest. Kwaliteit niet verbeterd, standplaatsen verdwenen, geen werkgarantie bij de meeste TTO’S, kortom zij deden eigenlijk helemaal niks behalve sanctioneren en zakken vullen! En als je het dan idd hebt over de opstapmarkt dan kan je als gemeente toch ook een conclusie trekken over dit (TTO) wanbeleid?

Taxi Amsterdam|02.09.21|12:45

Ook met het TTO systeem was de belofte dat malafide chauffeurs aangepakt zouden worden. De cijfers liggen er! Alles is bekend en duidelijk! Iedereen weet nu dat dat hele TTO systeem gewoon 1 grote flop is geweest. Omdat het al bekend is willen ze het nu anders doen. Heb al iets gehoord over dat je zonder trambaan ontheffing helemaal niet meer welkom bent in Amsterdam. Weet ook niet precies hoe of wat maar ze kunnen makkelijk 1 Amsterdamse vergunning verstrekken vanuit de gemeente voor als je de

Taxi Amsterdam|02.09.21|12:50

Opstapmarkt wil gaan bedienen. Neem de juiste mensen daarvoor aan vanuit de taxibranche, stel harde (kwaliteits) eisen aan chauffeurs, koppel het allemaal aan die ‘Amsterdamse taxivergunning’ en het zal beter worden dan het huidige beleid in ieder geval! Zoiets kan makkelijk in deze tijden en lijkt mij veel beter dan het huidige TTO (wan)beleid.

Taxi Amsterdam|02.09.21|12:58

En mochten ze sommige TTO’s in leven willen houden dan moet het vrijwillig zijn om aan te sluiten bij zo een TTO en geen verplichting! Een TTO moet een aangeslotene wat te bieden heb zo lang dat niet het geval is mag het niet verplicht worden vind ik! Is toch eigenlijk hetzelfde dat als ik een snackbar open het toch ook niet verplicht onder de naam Febo moet? Precies! Heel krom dit systeem en het slaat al jaren nergens op. Tijd om er van te leren en tijd om met iets beters te komen!

Jaco van Dulken|04.09.21|17:21

Wat is het toch een groot succes die taxi deregulering van 2000. Het is precies geworden wat wij in 1999 al hadden voorspeld. Maak er eerst een kolleresooi van en ga dan je kolleresooi proberen te reguleren. Echt lachen die bestuurders die het allemaal zo goed weten. Wat is het volgende? CO2 misschien? Eerst alle weilanden vol leggen met zonnepannelen zodat de koeien niet meer naar buiten kunnen, en dan vervolgens roepen dat de stallen te groot zijn. Fijn stelletje mensen die bestuurders.