Shutterstock - Daklicht
Marktbeeld taxi

ILT: ‘Klachten over straattaximarkt licht gedaald’

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Ruben M Ramos

Het aantal klachten over de straattaximarkt is de afgelopen jaren licht gedaald. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het Marktbeeld taxi. Het grootste gedeelte van de klachten die nu nog bestaan, gaan nog steeds veelal over de betaalbaarheid.

“De daling van het aantal klachten kan verband houden met de sterke daling van taxidiensten tijdens de coronaperiode”, zo verklaart een woordvoerder. Volgens ILT zijn ook het aantal klachten over de contractmarkt, waar vooral doelgroepenvervoer onder valt, gedaald. “Ontevredenheid over de beschikbaarheid is hier de belangrijkste reden voor een klacht. Aan de andere kant komen chauffeurs ook ongewenst gedag van klanten tegen, zoals geweld en handtastelijkheden.”

Platformisering

Ook heeft het overheidsorgaan de groei van de taximarkt in kaart gebracht. Tot 2019 groeide het aantal taxiondernemingen. Ondanks de groei bleef het aantal chauffeurs gedurende de jaren min of meer gelijk, net als het aantal taxivoertuigen. Corona heeft echter voor een forse daling in het aantal taxiondernemingen gezorgd. “Na afschaffing van de coronamaatregelen sinds midden 2022 is er een tekort aan chauffeurs, vooral in het zorgvervoer”, zo constateert ILT.  Verder zijn het aantal onverzekerde taxi’s sinds 2020 gedaald.

Nog een belangrijke ontwikkeling binnen de taxibranche, is volgens ILT de platformisering. Taxichauffeurs worden hierbij ingeschakeld door platforms, zoals bijvoorbeeld Uber. “Hierdoor neemt de vraag in de opstapmarkt af”, zo stelt het overheidsorgaan. “Dit zien chauffeurs als een negatieve ontwikkeling. Een platform, dat zichzelf niet als werkgever ziet, biedt de chauffeur niet dezelfde rechten als een werknemer.”

Snorders

Ook heeft ILT de vraag naar snorders (illegaal taxivervoer) onderzocht, vooral onder jongeren. Volgens het overheidsorgaan heeft een kwart van de jongeren weleens gebruikgemaakt van illegaal taxivervoer. “Hun belangrijkste reden hiervoor is de prijs. Via hun netwerken komen ze aan contactgegevens van deze illegale taxi’s.”

Zogeheten snorders, ook wel zwarte taxi’s genoemd, vormen voor ILT een doorn in het oog. Zij hebben geen taxivergunning en zijn oneerlijke concurrenten van legale taxi’s. Door zich niet aan de regels te houden en toezicht te vermijden, betalen ze geen belasting over de inkomsten en veroorzaken mogelijk onveilig gedrag. “Illegaal taxivervoer is slecht voor de marktwerking van de taxibranche”, zegt ILT daarover.

Criminaliteit

Ook is er gekeken naar criminaliteit binnen de taxibranche. Volgens ILT komt criminaliteit ook in de taxisector voor. “Criminelen hebben behoefte aan vervoer van onder meer drugs, mensen en wapens”, aldus het overheidsorgaan. “Maar ook op andere manieren ondersteunen sommigen in de taxibranche criminaliteit. Zoals door witwassen, observatie en ronselen.”

“In Amsterdam, waar het grootste aantal taxi’s rondrijdt (2490 ondernemingen), blijkt dat de helft van de geregistreerde blauwe kentekenplaten betrokken is geweest bij een misdrijf. Vaak gaat hier om verkeersmisdrijven, maar ook om geweld, drugs- en wapenhandel of vermogensmisdrijven. Daarnaast zijn er ook verschillende ongeorganiseerde taxi aanbieders die met nep Schipholbordjes klanten hun taxi in lokken. Zij vertonen intimiderend gedrag richting gemeentelijke ambtenaren.”

Taxicontroles

ILT heeft als een van de kerntaken toezicht houden op de taxibranche. Dit doet het overheidsorgaan onder meer door het uitvoeren van controles. Na de coronadip is het aantal taxicontroles weer flink toegenomen, evenals het aantal interventies per controle. “In 2021 was er ook een sterke stijging in het stilleggen van werk of object, wat een ingrijpender maatregel is. Het overgrote deel van de inspecties vindt plaats in Amsterdam, waar ook de meeste taxi’s rijden”, zo besluit ILT.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “ILT: ‘Klachten over straattaximarkt licht gedaald’”

Cor Taxisnor Vandijk|13.04.23|14:26

nou als zij nou eens in Alkmaar gaan kijken waar ik al kenteken heb door ge geven Ursem
maar er wordt niks aan gedaan schiphol 4 keer van DIE ZWARTE R.A.M AUTO ER WORDT NIKS AAN GEDAAN MIJN EEN BOETEN GEVEN OM DAT IK GEEN PRIJS KAARTJE VOOR HET RAAM HEB HOE BEDOELT U

Ali Ates|15.04.23|21:25

Een platform die zich zelf niet al werkgever ziet ,zo te horen snapt ILT ook niet dat taxicentrales platform of traditionele nooit werkgevers zijn geweest,
Het is sinds 1998 een levenswijze dat wij eigen taxi ondernemerschap zijn ,want de taxi cao is een minimum loon waar je niet van kan leven.

Dus het is groot nadeel wat als uber zich als werkgever gaat gedragen.

Peter Walgreen|16.04.23|23:20

Ali,
Je snapt kennelijk nog steeds niet dat Uber zich ook aan de wet moet houden, hoe verklaar je het dat Uber in vele landen bijna alle rechtszaken verliest?

ILT: ‘Klachten over straattaximarkt licht gedaald’ | TaxiPro
Shutterstock - Daklicht
Marktbeeld taxi

ILT: ‘Klachten over straattaximarkt licht gedaald’

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Ruben M Ramos

Het aantal klachten over de straattaximarkt is de afgelopen jaren licht gedaald. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het Marktbeeld taxi. Het grootste gedeelte van de klachten die nu nog bestaan, gaan nog steeds veelal over de betaalbaarheid.

“De daling van het aantal klachten kan verband houden met de sterke daling van taxidiensten tijdens de coronaperiode”, zo verklaart een woordvoerder. Volgens ILT zijn ook het aantal klachten over de contractmarkt, waar vooral doelgroepenvervoer onder valt, gedaald. “Ontevredenheid over de beschikbaarheid is hier de belangrijkste reden voor een klacht. Aan de andere kant komen chauffeurs ook ongewenst gedag van klanten tegen, zoals geweld en handtastelijkheden.”

Platformisering

Ook heeft het overheidsorgaan de groei van de taximarkt in kaart gebracht. Tot 2019 groeide het aantal taxiondernemingen. Ondanks de groei bleef het aantal chauffeurs gedurende de jaren min of meer gelijk, net als het aantal taxivoertuigen. Corona heeft echter voor een forse daling in het aantal taxiondernemingen gezorgd. “Na afschaffing van de coronamaatregelen sinds midden 2022 is er een tekort aan chauffeurs, vooral in het zorgvervoer”, zo constateert ILT.  Verder zijn het aantal onverzekerde taxi’s sinds 2020 gedaald.

Nog een belangrijke ontwikkeling binnen de taxibranche, is volgens ILT de platformisering. Taxichauffeurs worden hierbij ingeschakeld door platforms, zoals bijvoorbeeld Uber. “Hierdoor neemt de vraag in de opstapmarkt af”, zo stelt het overheidsorgaan. “Dit zien chauffeurs als een negatieve ontwikkeling. Een platform, dat zichzelf niet als werkgever ziet, biedt de chauffeur niet dezelfde rechten als een werknemer.”

Snorders

Ook heeft ILT de vraag naar snorders (illegaal taxivervoer) onderzocht, vooral onder jongeren. Volgens het overheidsorgaan heeft een kwart van de jongeren weleens gebruikgemaakt van illegaal taxivervoer. “Hun belangrijkste reden hiervoor is de prijs. Via hun netwerken komen ze aan contactgegevens van deze illegale taxi’s.”

Zogeheten snorders, ook wel zwarte taxi’s genoemd, vormen voor ILT een doorn in het oog. Zij hebben geen taxivergunning en zijn oneerlijke concurrenten van legale taxi’s. Door zich niet aan de regels te houden en toezicht te vermijden, betalen ze geen belasting over de inkomsten en veroorzaken mogelijk onveilig gedrag. “Illegaal taxivervoer is slecht voor de marktwerking van de taxibranche”, zegt ILT daarover.

Criminaliteit

Ook is er gekeken naar criminaliteit binnen de taxibranche. Volgens ILT komt criminaliteit ook in de taxisector voor. “Criminelen hebben behoefte aan vervoer van onder meer drugs, mensen en wapens”, aldus het overheidsorgaan. “Maar ook op andere manieren ondersteunen sommigen in de taxibranche criminaliteit. Zoals door witwassen, observatie en ronselen.”

“In Amsterdam, waar het grootste aantal taxi’s rondrijdt (2490 ondernemingen), blijkt dat de helft van de geregistreerde blauwe kentekenplaten betrokken is geweest bij een misdrijf. Vaak gaat hier om verkeersmisdrijven, maar ook om geweld, drugs- en wapenhandel of vermogensmisdrijven. Daarnaast zijn er ook verschillende ongeorganiseerde taxi aanbieders die met nep Schipholbordjes klanten hun taxi in lokken. Zij vertonen intimiderend gedrag richting gemeentelijke ambtenaren.”

Taxicontroles

ILT heeft als een van de kerntaken toezicht houden op de taxibranche. Dit doet het overheidsorgaan onder meer door het uitvoeren van controles. Na de coronadip is het aantal taxicontroles weer flink toegenomen, evenals het aantal interventies per controle. “In 2021 was er ook een sterke stijging in het stilleggen van werk of object, wat een ingrijpender maatregel is. Het overgrote deel van de inspecties vindt plaats in Amsterdam, waar ook de meeste taxi’s rijden”, zo besluit ILT.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “ILT: ‘Klachten over straattaximarkt licht gedaald’”

Cor Taxisnor Vandijk|13.04.23|14:26

nou als zij nou eens in Alkmaar gaan kijken waar ik al kenteken heb door ge geven Ursem
maar er wordt niks aan gedaan schiphol 4 keer van DIE ZWARTE R.A.M AUTO ER WORDT NIKS AAN GEDAAN MIJN EEN BOETEN GEVEN OM DAT IK GEEN PRIJS KAARTJE VOOR HET RAAM HEB HOE BEDOELT U

Ali Ates|15.04.23|21:25

Een platform die zich zelf niet al werkgever ziet ,zo te horen snapt ILT ook niet dat taxicentrales platform of traditionele nooit werkgevers zijn geweest,
Het is sinds 1998 een levenswijze dat wij eigen taxi ondernemerschap zijn ,want de taxi cao is een minimum loon waar je niet van kan leven.

Dus het is groot nadeel wat als uber zich als werkgever gaat gedragen.

Peter Walgreen|16.04.23|23:20

Ali,
Je snapt kennelijk nog steeds niet dat Uber zich ook aan de wet moet houden, hoe verklaar je het dat Uber in vele landen bijna alle rechtszaken verliest?