taxi, vervoer, taxicentrale, straattaxi, contractvervoer

Taxi vervoer

Er zijn in Nederland verschillende vormen van taxivervoer en diverse soorten taxi’s. De markt bestaat uit Regulier contant taxivervoer, beter bekend als straattaxivervoer. Maar de belangrijkste sector is tegenwoordig het Contractvervoer. Daarvan zijn er meerdere vormen mogelijk:

  • Zittend ziekenvervoer
  • AWBZ-vervoer
  • het vervoer in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)
  • de Deeltaxi en Collectief Vraagafhankelijk Vervoer
  • Bovenregionaal vervoer gehandicapten – Valys
  • Leerlingenvervoer
  • WIA-vervoer (waarbij gehandicapten naar werk of opleiding worden vervoerd)
  • de diverse (al dan niet particuliere) `Zakelijke Services´
  • de Treintaxi
  • de Shuttle- dan wel Schipholtaxiservices
  • enzovoorts

De reguliere “contante taxi” kan verwijzen naar de zogenaamde “straattaxi”, of onder andere naar een taxi die door iemand (bijvoorbeeld telefonisch) besteld werd. Met de straattaxi wordt doorgaans specifiek verwezen naar een beschikbaar taxivoertuig dat door het publiek gecharterd kan worden op straat of een standplaats.

Taxi centrale

In Nederland is het altijd toegestaan om een straattaxi te charteren door het opsteken van de hand door een reiziger (zoals in de meeste landen ). Voorts kunnen taxi’s in Nederland telefonisch via een taxicentrale besteld worden (wat in veel andere landen juist ongebruikelijker blijkt te zijn).

Het is internationaal niet toegestaan om zomaar regulier straattaxivervoer in enig buitenland aan te bieden.

Opdrachtgevers

Verder kunnen taxi’s op “contractbasis” ingezet worden door bijvoorbeeld (zorg)instellingen, overheden, de Eurotransplant Foundation, airport shuttles, VIP’s of andere zakelijke opdrachtgevers. Enkele speciale vormen van contractvervoer betreffen vervoerssystemen binnen het zogenaamde Collectief Vraagafhankelijke Vervoer (CVV), Valys, leerlingenvervoer, hotelshuttels, de Treintaxi en bijvoorbeeld opdrachten binnen het (semi) openbaar vervoer.

Door Europese aanbestedingsvoorschriften kunnen (taxi)vervoerders voorts (op contractbasis) in aanmerking komen voor vervoersprojecten in het buitenland.

Omzet

Gemeten in omzet vormt het contractvervoer (met circa 70%) het grootste deel van het totale Nederlandse taxivervoer. Alleen in de Randstad is het aanbod voor contractvervoer kleiner dan voor het reguliere contante taxivervoer.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.