Mercedes-Benz E 350 (W 212) 2012

Mercedes-Benz introuceert eerste 9-traps automaat in E-Klasse

Mercedes-Benz heeft de eerste 9-traps automaat met koppelomvormer geïntroduceerd: de 9G-TRONIC. De wereldprimeur voor de innovatieve transmissie is weggelegd voor de Mercedes-Benz E 350 BlueTEC, die daarmee één van de zuinigste zescilinder diesels in zijn klasse wordt. De E 350 BlueTec wordt vanaf nu standaard met de 9G-TRONIC geleverd en deze combinatie is per direct te bestellen.

De gunstige verbruik- en emissiecijfers zorgen voor een BPM-voordeel waardoor de E 350 BlueTEC nu verkrijgbaar is vanaf € 63.625 (Estate: € 68.115).

Verbruik

In de E 350 BlueTEC Limousine zorgt de 9G-TRONIC in combinatie met de 185 kW (252 pk) sterke V6 dieselmotor voor een gemiddeld verbruik van 5,3 liter op 100 km (Estate: 5,5 l/100 km) volgens de NEDC-cyclus. Dat komt overeen met een CO2-waarde van 138 g/km (Estate: 144 g/km), waarmee de nieuwe uitvoeringen met de 9G-TRONIC automaat hun voorgangers zowel op het gebied van verbruik als CO2-emissies de baas zijn. Het grotere aantal versnellingen en de grotere spreiding van de overbrengingen zorgen voor een nog hoger rijcomfort en een aanzienlijke verbetering in het omzetten van motorvermogen in tractie.

Het lagere motortoerental verbetert niet alleen het NVH-comfort (Noise, Vibration, Harshness) in het interieur van de E-Klasse, de nieuwe automaat beperkt ook het externe geluid tot maar liefst 4 dB(A) en verlaagt daarmee de geluidsbelasting op de omgeving.

Transmissie

De lagere brandstofconsumptie van de E 350 BlueTEC met 9G-TRONIC is hoofdzakelijk te danken aan de hoge mate van efficiency van de transmissie. Als onderdeel daarvan resulteert de bredere spreiding van de overbrengingen van 9,15 voor de versnellingen 1 t/m 9 in een duidelijk merkbaar lager toerental, en daarmee in lijn een lager verbruik en een verdere toename in comfort.

Kortere schakel- en reactietijden garanderen optimale spontaniteit in combinatie met een zeer soepel schakelkarakter. Vooral in de handgeschakelde en S-stand reageert de 9G-TRONIC merkbaar sportiever, wat het rijplezier verder vergroot.

Schakelcomfort

Het grote schakelcomfort van de nieuwe 9G-TRONIC – één van de belangrijkste punten tijdens de ontwikkelingsfase en een kenmerk van alle automaten van Mercedes-Benz – is te danken aan een uitgebreid pakket aan maatregelen. Daartoe behoren ondermeer het nieuwe, directe besturingssysteem dat korte, nauwelijks merkbare gangwisselingen mogelijk maakt.

De combinatie van dubbele torsiedempers en centrifugale pendeltechnologie in de koppelomvormer staat borg voor maximaal rijcomfort. Samen met de grotere spreiding van de overbrengingen kunnen hogere snelheden nu bij lagere toerentallen worden gereden voor nog meer comfort. In de praktijk vertaalt zich dat bijvoorbeeld in de mogelijkheid om 120 km/u in de negende versnelling te rijden met een motortoerental van ongeveer 1.350 tpm.

9-traps automaat

Bij de ontwikkeling van de nieuwe 9-traps automaat legden de ingenieurs extra nadruk op het realiseren van een compacte lichtgewicht constructie. Ondanks twee extra versnellingen en een maximaal overdraagbaar koppel van maximaal 1.000 Newtonmeter vergt de nieuwe transmissie net zoveel ruimte als zijn voorganger en is hij bovendien lichter geworden.

Het tweedelige ontwerp van de behuizing is behouden gebleven: de behuizing voor de koppelomvormer is vervaardigd uit lichtgewicht aluminium, terwijl de transmissiebak met de gewichtoptimaliserende kunststof carterpan van een nog lichtere magnesiumlegering gemaakt is.

Rijomstandigheden

Een ander doel was om de negen versnellingen te combineren met een minimaal aantal planetaire tandwielstelsels en schakelelementen, met als resultaat vier eenvoudige planetaire tandwielstelsels en zes schakelelementen. Drie toerentalsensoren controleren de werking van de transmissie en voorzien het besturingssysteem van de versnellingsbak van de bijbehorende data, voor effectieve gangwisselingen. Daarbij is het zelfs mogelijk om bij het accelereren of afremmen meerdere versnellingen over te slaan wanneer de rijomstandigheden dat vereisen.

Om de betrouwbaarheid en tegelijkertijd de hoge efficiency van de duurzame 2e-generatie synthetische motorolie te waarborgen, is de automaat uitgerust met twee pompen. De aanzienlijk kleinere, mechanische hoofdpomp is direct naast de hoofdas gemonteerd, wordt door een ketting aangedreven en wordt gevoed door een separate, elektrische hulppomp. Dit ontwerp maakt een actieve on-demand smering en koeling mogelijk en zorgt er tevens voor dat de 9G-TRONIC profiteert van een start/stopsysteem.

Achterwielaangedreven

De nieuwe 9G-TRONIC is geschikt voor achterwielaangedreven en 4MATIC- modellen, evenals voor hybride en plug-in hybride auto’s en zal in de toekomst in bijna alle modelseries en met bijna alle motoren worden toegepast. De E 350 BlueTEC met 9G-TRONIC wordt vanaf september geproduceerd en is per direct te bestellen.

Nederlandse vanafprijzen van Mercedes-Benz (incl. BTW/BPM):

  • E 350 BlueTEC Limousine  € 63.625
  • E 350 BlueTEC Estate  € 68.115

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mercedes-Benz introuceert eerste 9-traps automaat in E-Klasse | TaxiPro
Mercedes-Benz E 350 (W 212) 2012

Mercedes-Benz introuceert eerste 9-traps automaat in E-Klasse

Mercedes-Benz heeft de eerste 9-traps automaat met koppelomvormer geïntroduceerd: de 9G-TRONIC. De wereldprimeur voor de innovatieve transmissie is weggelegd voor de Mercedes-Benz E 350 BlueTEC, die daarmee één van de zuinigste zescilinder diesels in zijn klasse wordt. De E 350 BlueTec wordt vanaf nu standaard met de 9G-TRONIC geleverd en deze combinatie is per direct te bestellen.

De gunstige verbruik- en emissiecijfers zorgen voor een BPM-voordeel waardoor de E 350 BlueTEC nu verkrijgbaar is vanaf € 63.625 (Estate: € 68.115).

Verbruik

In de E 350 BlueTEC Limousine zorgt de 9G-TRONIC in combinatie met de 185 kW (252 pk) sterke V6 dieselmotor voor een gemiddeld verbruik van 5,3 liter op 100 km (Estate: 5,5 l/100 km) volgens de NEDC-cyclus. Dat komt overeen met een CO2-waarde van 138 g/km (Estate: 144 g/km), waarmee de nieuwe uitvoeringen met de 9G-TRONIC automaat hun voorgangers zowel op het gebied van verbruik als CO2-emissies de baas zijn. Het grotere aantal versnellingen en de grotere spreiding van de overbrengingen zorgen voor een nog hoger rijcomfort en een aanzienlijke verbetering in het omzetten van motorvermogen in tractie.

Het lagere motortoerental verbetert niet alleen het NVH-comfort (Noise, Vibration, Harshness) in het interieur van de E-Klasse, de nieuwe automaat beperkt ook het externe geluid tot maar liefst 4 dB(A) en verlaagt daarmee de geluidsbelasting op de omgeving.

Transmissie

De lagere brandstofconsumptie van de E 350 BlueTEC met 9G-TRONIC is hoofdzakelijk te danken aan de hoge mate van efficiency van de transmissie. Als onderdeel daarvan resulteert de bredere spreiding van de overbrengingen van 9,15 voor de versnellingen 1 t/m 9 in een duidelijk merkbaar lager toerental, en daarmee in lijn een lager verbruik en een verdere toename in comfort.

Kortere schakel- en reactietijden garanderen optimale spontaniteit in combinatie met een zeer soepel schakelkarakter. Vooral in de handgeschakelde en S-stand reageert de 9G-TRONIC merkbaar sportiever, wat het rijplezier verder vergroot.

Schakelcomfort

Het grote schakelcomfort van de nieuwe 9G-TRONIC – één van de belangrijkste punten tijdens de ontwikkelingsfase en een kenmerk van alle automaten van Mercedes-Benz – is te danken aan een uitgebreid pakket aan maatregelen. Daartoe behoren ondermeer het nieuwe, directe besturingssysteem dat korte, nauwelijks merkbare gangwisselingen mogelijk maakt.

De combinatie van dubbele torsiedempers en centrifugale pendeltechnologie in de koppelomvormer staat borg voor maximaal rijcomfort. Samen met de grotere spreiding van de overbrengingen kunnen hogere snelheden nu bij lagere toerentallen worden gereden voor nog meer comfort. In de praktijk vertaalt zich dat bijvoorbeeld in de mogelijkheid om 120 km/u in de negende versnelling te rijden met een motortoerental van ongeveer 1.350 tpm.

9-traps automaat

Bij de ontwikkeling van de nieuwe 9-traps automaat legden de ingenieurs extra nadruk op het realiseren van een compacte lichtgewicht constructie. Ondanks twee extra versnellingen en een maximaal overdraagbaar koppel van maximaal 1.000 Newtonmeter vergt de nieuwe transmissie net zoveel ruimte als zijn voorganger en is hij bovendien lichter geworden.

Het tweedelige ontwerp van de behuizing is behouden gebleven: de behuizing voor de koppelomvormer is vervaardigd uit lichtgewicht aluminium, terwijl de transmissiebak met de gewichtoptimaliserende kunststof carterpan van een nog lichtere magnesiumlegering gemaakt is.

Rijomstandigheden

Een ander doel was om de negen versnellingen te combineren met een minimaal aantal planetaire tandwielstelsels en schakelelementen, met als resultaat vier eenvoudige planetaire tandwielstelsels en zes schakelelementen. Drie toerentalsensoren controleren de werking van de transmissie en voorzien het besturingssysteem van de versnellingsbak van de bijbehorende data, voor effectieve gangwisselingen. Daarbij is het zelfs mogelijk om bij het accelereren of afremmen meerdere versnellingen over te slaan wanneer de rijomstandigheden dat vereisen.

Om de betrouwbaarheid en tegelijkertijd de hoge efficiency van de duurzame 2e-generatie synthetische motorolie te waarborgen, is de automaat uitgerust met twee pompen. De aanzienlijk kleinere, mechanische hoofdpomp is direct naast de hoofdas gemonteerd, wordt door een ketting aangedreven en wordt gevoed door een separate, elektrische hulppomp. Dit ontwerp maakt een actieve on-demand smering en koeling mogelijk en zorgt er tevens voor dat de 9G-TRONIC profiteert van een start/stopsysteem.

Achterwielaangedreven

De nieuwe 9G-TRONIC is geschikt voor achterwielaangedreven en 4MATIC- modellen, evenals voor hybride en plug-in hybride auto’s en zal in de toekomst in bijna alle modelseries en met bijna alle motoren worden toegepast. De E 350 BlueTEC met 9G-TRONIC wordt vanaf september geproduceerd en is per direct te bestellen.

Nederlandse vanafprijzen van Mercedes-Benz (incl. BTW/BPM):

  • E 350 BlueTEC Limousine  € 63.625
  • E 350 BlueTEC Estate  € 68.115

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.