Diana van Hese

‘Mobiliteitsvisie Vooruit biedt stof tot nadenken’

Bron: Transvision

De mobiliteitsvisie ‘Vooruit!’ schetst de rol van mobiliteit in de nabije toekomst van Nederland. Wat betekent dit voor de taxibranche? Een toelichting door Diana van Hese, COO bij Transvision en KNV-bestuurslid.

“De taxibranche heeft, als het om mobiliteit gaat, met verschillende trends en ontwikkelingen te maken: de transitie van doelgroepenvervoer naar OV, verstedelijking en de invulling van de ‘last mile’, zelfrijdende en uitstootvrije auto’s, maar ook dunner wordende OV-lijnen buiten de stedelijke gebieden. Dergelijke trends bieden zowel kansen als bedreigingen.

Neem de zelfrijdende auto. Een groot deel van het taxivervoer is doelgroepenvervoer. Degene die daar achter het stuur zit, is meer dan een chauffeur. Ze helpen mensen met instappen en uitstappen en andere zaken. Die zorgtaak blijft, ook als de persoon in kwestie het voertuig niet meer bestuurt. Maar voor het deel van de doelgroep dat die zorg niet nodig heeft, heb je straks met een zelfrijdende auto wellicht geen chauffeurs meer nodig. En dat zal impact hebben op de werkgelegenheid in de branche.”

Visie ontwikkelen en delen

“Veel vervoerders zijn vooral bezig met het hoofd boven water houden en hun klanten goed bedienen, en niet zozeer met de toekomst van de branche. Daarom is het goed dat er partijen zijn die een visie ontwikkelen en die met anderen delen. Want dat stelt bedrijven in staat om te anticiperen op wat komen gaat, en om na te denken over wat dat voor hen betekent. Als grote speler zit Transvision volop in die ontwikkelingen. Met Valys Begeleid sorteren we eigenlijk al voor op ontwikkelingen als het ketendenken. Nu wordt dat breder en voor meerdere doelgroepen uitgedragen.

Het gaat onder meer om hoe we de infrastructuur die er nu is beter kunnen benutten en aansluiten bij de reizigersbehoefte. Wat zie je, en hoe kun je daar als marktpartijen anders mee omgaan? Ik geloof er niet zo in dat één partij de hele markt gaat bedienen, dit is echt iets wat je samen moet doen. En voor de taxibedrijven daarin een rol weggelegd. Vervoerders moeten bedenken of ze die rol kunnen en willen spelen. In de dagelijkse praktijk van het werk is men daar niet zo veel mee bezig, maar deze mobiliteitsvisie biedt stof tot nadenken.”

Aanknopingspunten

Wat we als branche willen voorkomen, is dat taxi-ondernemers op een dag om zich heen kijken en constateren dat de wereld waarin ze werken compleet veranderd is. Door iedereen er nu al bij te betrekken is er nog tijd om afwegingen en keuzes te maken. En dat kan het veranderen van een bedrijfsmodel zijn, of het besluit om te stoppen. Wanneer je als ondernemer zelf niet in staat bent om zo’n visie op de toekomst te ontwikkelen, moet je hem op zijn minst uit de markt halen en bedenken wat dat voor jou en je bedrijf betekent.

Als het openbaar vervoer in dunbevolkte gebieden afneemt, liggen daar mogelijkheden om in andere oplossingen mee te gaan of zelf iets te bedenken. En dat kan weer een compensatie zijn voor het deel van het doelgroepenvervoer dat in het OV opgenomen dreigt te worden. Ook de vraag naar vervoer op maat biedt mogelijkheden. Dus een mobiliteitsvisie als Vooruit! biedt de taxibranche zeker aanknopingspunten en nieuwe kansen.”

Dit artikel is ook verschenen in Nederlands Vervoer, magazine over mobiliteit. Kijk op de website voor meer informatie over abonneren of het ontvangen van de e-mailnieuwsbrief.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Mobiliteitsvisie Vooruit biedt stof tot nadenken’ | TaxiPro
Diana van Hese

‘Mobiliteitsvisie Vooruit biedt stof tot nadenken’

Bron: Transvision

De mobiliteitsvisie ‘Vooruit!’ schetst de rol van mobiliteit in de nabije toekomst van Nederland. Wat betekent dit voor de taxibranche? Een toelichting door Diana van Hese, COO bij Transvision en KNV-bestuurslid.

“De taxibranche heeft, als het om mobiliteit gaat, met verschillende trends en ontwikkelingen te maken: de transitie van doelgroepenvervoer naar OV, verstedelijking en de invulling van de ‘last mile’, zelfrijdende en uitstootvrije auto’s, maar ook dunner wordende OV-lijnen buiten de stedelijke gebieden. Dergelijke trends bieden zowel kansen als bedreigingen.

Neem de zelfrijdende auto. Een groot deel van het taxivervoer is doelgroepenvervoer. Degene die daar achter het stuur zit, is meer dan een chauffeur. Ze helpen mensen met instappen en uitstappen en andere zaken. Die zorgtaak blijft, ook als de persoon in kwestie het voertuig niet meer bestuurt. Maar voor het deel van de doelgroep dat die zorg niet nodig heeft, heb je straks met een zelfrijdende auto wellicht geen chauffeurs meer nodig. En dat zal impact hebben op de werkgelegenheid in de branche.”

Visie ontwikkelen en delen

“Veel vervoerders zijn vooral bezig met het hoofd boven water houden en hun klanten goed bedienen, en niet zozeer met de toekomst van de branche. Daarom is het goed dat er partijen zijn die een visie ontwikkelen en die met anderen delen. Want dat stelt bedrijven in staat om te anticiperen op wat komen gaat, en om na te denken over wat dat voor hen betekent. Als grote speler zit Transvision volop in die ontwikkelingen. Met Valys Begeleid sorteren we eigenlijk al voor op ontwikkelingen als het ketendenken. Nu wordt dat breder en voor meerdere doelgroepen uitgedragen.

Het gaat onder meer om hoe we de infrastructuur die er nu is beter kunnen benutten en aansluiten bij de reizigersbehoefte. Wat zie je, en hoe kun je daar als marktpartijen anders mee omgaan? Ik geloof er niet zo in dat één partij de hele markt gaat bedienen, dit is echt iets wat je samen moet doen. En voor de taxibedrijven daarin een rol weggelegd. Vervoerders moeten bedenken of ze die rol kunnen en willen spelen. In de dagelijkse praktijk van het werk is men daar niet zo veel mee bezig, maar deze mobiliteitsvisie biedt stof tot nadenken.”

Aanknopingspunten

Wat we als branche willen voorkomen, is dat taxi-ondernemers op een dag om zich heen kijken en constateren dat de wereld waarin ze werken compleet veranderd is. Door iedereen er nu al bij te betrekken is er nog tijd om afwegingen en keuzes te maken. En dat kan het veranderen van een bedrijfsmodel zijn, of het besluit om te stoppen. Wanneer je als ondernemer zelf niet in staat bent om zo’n visie op de toekomst te ontwikkelen, moet je hem op zijn minst uit de markt halen en bedenken wat dat voor jou en je bedrijf betekent.

Als het openbaar vervoer in dunbevolkte gebieden afneemt, liggen daar mogelijkheden om in andere oplossingen mee te gaan of zelf iets te bedenken. En dat kan weer een compensatie zijn voor het deel van het doelgroepenvervoer dat in het OV opgenomen dreigt te worden. Ook de vraag naar vervoer op maat biedt mogelijkheden. Dus een mobiliteitsvisie als Vooruit! biedt de taxibranche zeker aanknopingspunten en nieuwe kansen.”

Dit artikel is ook verschenen in Nederlands Vervoer, magazine over mobiliteit. Kijk op de website voor meer informatie over abonneren of het ontvangen van de e-mailnieuwsbrief.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.