HURM wil met app einde aan lege taxikilometers maken

Het is veel taxibedrijven een doorn in het oog: de vele lege kilometers terug die onlosmakelijk verbonden lijken aan veel heenritten. HURM denkt nu de oplossing voor dat probleem gevonden te hebben. Hun app wil taxi’s die anders leeg zouden rijden, vullen met mensen die daarvoor minder dan de helft van het gebruikelijke tarief betalen.  

HURM wordt door vier mensen gedragen. Ruud de Haan liep al jaren met het idee rond. “Hoe vaak rij ik niet iemand van Amsterdam naar Eindhoven, dan leeg weer terug, en opnieuw leeg naar Eindhoven om die persoon weer op te halen? Eigenlijk is het een schande dat je in deze tijd nog met zoveel lege kilometers te maken hebt. Ik ben ervan overtuigd dat er een grote doelgroep is om die lege kilometers mee te vullen – zeker als je bedenkt dat we het voor een heel laag tarief aanbieden.”

Herman Mandjes, voormalig directiechauffeur en tegenwoordig actief met Executive Car Service, werd in januari 2014 benaderd door vakgenoot Ruud de Haan. Mandjes heeft als voornaamste taak om zoveel mogelijk taxi-ondernemers aan boord te krijgen, want voldoende en goed aanbod is cruciaal voor het slagen van HURM. “Als iemand de app downloadt maar na drie pogingen nog geen rit kan boeken, dan haakt hij af”, zegt Ed van Hoefen Wijsard, die samen met De Haan vooral een ondersteunende functie vervult. Quint Mouthaan verzorgt de IT en de financiële kant van de bedrijfsvoering.

Prijs lager dan gewend

De vier twijfelen er niet aan dat ze iets bijzonders in handen hebben. Het gat in de markt is er volgens hen. Er daadwerkelijk inspringen vereist dat het technisch allemaal goed is dichtgetimmerd. Een app die wel aanbod en betrouwbaarheid belooft maar niet op tijd levert, zal zoals gezegd snel weer van de smartphone verdwijnen. De kwaliteit van het taxi-vervoer wordt gegarandeerd door alleen met ondernemers te werken die over het TX-Keur beschikken. Bovendien worden de reizigers verleid met een prijs die beduidend lager ligt dan ze gewend zijn.

Mandjes: “Het idee is dat taxi-ondernemers hun lege uren vullen door in die tijd voor minder dan de helft van het gebruikelijke tarief vervoer aan te bieden. Wij denken dat het mogelijk moet zijn om alle retourritten die nu nog leeg worden gereden, vrijwel helemaal te vullen met consumenten. Tegen een veel lager tarief rijden is nog altijd veel aantrekkelijker dan leeg terugrijden naar het beginpunt. Tegelijk is het gebruikelijke hoge tarief voor taxivervoer voor veel mensen een belemmering om de taxi te nemen.”

Gastrijder

Maar het is volgens de initiatiefnemers ook een kwestie van aanbod onder de aandacht van consumenten brengen. “Iemand van buiten Den Haag kent in die stad misschien één of twee taxibedrijven. Ze zijn zich er vaak helemaal niet van bewust dat er ook vervoerders uit andere plaatsen naar Den Haag rijden, die vervolgens leeg weer terug moeten. Via onze app kan die consument dus als het ware een gastrijder in de stad in kwestie vinden, die hem of haar voor de helft van de prijs meeneemt naar de plaats van bestemming”, legt Mandjes uit.

Hij vervolgt: “Als je met een paar mensen reist ben je, vanaf een bepaalde afstand, al goedkoper uit dan met de trein. En dat van deur tot deur.” De Haan: “Het concept dat wij lanceren heeft voor consumenten de grootste voordelen bij langere afstanden. Om ook kortere ritten voor taxi-ondernemers aantrekkelijk te houden, geldt er een minimum tarief.”

Simpel in gebruik

Op zich is het idee om die lege kilometers gericht aan te bieden en ze zo toch gevuld te krijgen niet nieuw. Eerdere initiatieven liepen echter stuk omdat het niet lukte vraag en aanbod bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld omdat de onderliggende technologie in de praktijk onvoldoende bleek te werken. Met HURM denkt men dit wel voor elkaar te hebben. Zeggen hoe het precies in elkaar zit kan niet, want dan gaan anderen mogelijk met het idee aan de haal. Maar er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande techniek, en datacommunicatie op maat tussen centrale en consument vormt daarbij de rode draad.

“De app is simpel in gebruik; er worden van de consument geen moeilijke handelingen verwacht om een rit aan te vragen of te reserveren”, stellen de bedenkers. De app stelt de locatie van de gebruikers vast. Deze geeft vervolgens zijn gewenste ophaaltijd en bestemming op. Dat wordt gekoppeld aan het aanbod van chauffeurs. De consument bestelt minimaal een uur van tevoren de rit. Uiterlijk drie kwartier voor vertrektijd weet de taxi-ondernemer of de rit in een lege taxi kan worden gemaakt. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn, dan wordt de rit aan één van de deelnemende taxi-ondernemers toegewezen en alsnog uitgevoerd. Zo heeft de gebruiker altijd een rit.”

Geen contant geld

Met hun oplossing denken de ondernemers echte veranderingen in de taxibranche tot stand te kunnen brengen. Herman Mandjes: “Het tarief voor taxi’s is mede zo hoog omdat de lege uren gedekt moeten worden met de uren waarin er wel mensen meerijden. De rijdende consument betaalt ook voor alle wachturen en lege kilometers. Dus als er steeds meer van die huidige lege kilometers tegen een laag tarief worden gevuld, kan ook het tarief voor de uren waarin al wel mensen meerijden fors worden verlaagd.”

Zodra vraag en aanbod bij elkaar zijn gebracht ontstaat er een prijs voor de te maken rit. Dit bedrag wordt door de consument vooraf betaald, en aan dat bedrag verandert niets. Ook niet als een geplande rit van een half uur door onvoorziene omstandigheden opeens een stuk langer uitvalt. Er zijn diverse betaalmogelijkheden, maar contant geld komt er niet aan te pas. Over wat er met het betaalde geld gebeurt is men transparant: 80 procent is voor de vervoerder, 20 procent voor HURM. Is er geen lege taxi beschikbaar, dan wordt de rit alsnog gereden en is 92 procent voor de vervoerder en 8 procent voor HURM.

Nieuwe doelgroep aanboren

In de toekomst liggen er wellicht mogelijkheden over de grens, al moet dan eerst in kaart worden gebracht wat er met wet- en regelgeving in andere landen wel of niet tot de mogelijkheden behoort. HURM wordt in de loop van 2017 vooralsnog alleen in Nederland uitgerold, met landelijke dekking als uiteindelijk streven. Op termijn moet de techniek ook al het werk doen en komt er als het goed is geen menselijk handelen meer te pas aan het regelen van de ritten.

HURM denkt met behulp van krachtige marketing een doelgroep aan te kunnen boren die niet eerder werd bereikt. “Mensen die tot nu toe nooit van een taxi gebruikmaakten, zullen dat via ons concept voor de helft van de prijs juist wel gaan doen”, voorspelt Ruud de Haan.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “HURM wil met app einde aan lege taxikilometers maken”

taxibelangen STN|06.04.17|12:31

Het zou makkelijk zijn dat wanneer je iemand van Eindhoven naar bijvoorbeeld Amsterdam zou brengen dat je dan bijvoorbeeld in Amsterdam mensen die een taxi nodig hebben zou kunnen rijden. Natuurlijk niet zomaar langs de kant van de weg, dat zou een puinhoop worden maar iets van een speciale taxistrook, standplaats of iets… waar je dan als landelijke taxi (zie vergunning) klanten zou kunnen oppikken voor ritten binnen of buiten Amsterdam, net zoals Amsterdamse chauffeurs elders kunnen doen.

Ton van Dalfsen|06.04.17|12:50

Zo’n App heeft Duco ook al. Dus niets nieuws

Peter Vriens|06.04.17|16:02

Ieder geautomatiseerd taxi bedrijf heeft een dergelijke App standaard in zijn software pakket echter…
Door o.a aanbestedingen,waaronder regiotaxi, illegale ritten door belbussen, komt de belading graad van regionale taxibedrijven zwaar onder druk.Daarbij komt nog een overschot aan taxi’s, en lange wachttijden op de standplaats.
Met een App los je dit niet op. Dat heeft de praktijk ons helaas geleerd.

ED HUISMAN|06.04.17|20:51

Dus er kan straks van Amsterdam naar Eindhoven gereden worden voor € 65,- of zoals het nu al gebeurt combinatie rit €99,- en dan voor de helft.

Ruben Brandenburg|07.04.17|16:19

sinds wanneer is de app van Duco online

HURM wil met app einde aan lege taxikilometers maken | TaxiPro

HURM wil met app einde aan lege taxikilometers maken

Het is veel taxibedrijven een doorn in het oog: de vele lege kilometers terug die onlosmakelijk verbonden lijken aan veel heenritten. HURM denkt nu de oplossing voor dat probleem gevonden te hebben. Hun app wil taxi’s die anders leeg zouden rijden, vullen met mensen die daarvoor minder dan de helft van het gebruikelijke tarief betalen.  

HURM wordt door vier mensen gedragen. Ruud de Haan liep al jaren met het idee rond. “Hoe vaak rij ik niet iemand van Amsterdam naar Eindhoven, dan leeg weer terug, en opnieuw leeg naar Eindhoven om die persoon weer op te halen? Eigenlijk is het een schande dat je in deze tijd nog met zoveel lege kilometers te maken hebt. Ik ben ervan overtuigd dat er een grote doelgroep is om die lege kilometers mee te vullen – zeker als je bedenkt dat we het voor een heel laag tarief aanbieden.”

Herman Mandjes, voormalig directiechauffeur en tegenwoordig actief met Executive Car Service, werd in januari 2014 benaderd door vakgenoot Ruud de Haan. Mandjes heeft als voornaamste taak om zoveel mogelijk taxi-ondernemers aan boord te krijgen, want voldoende en goed aanbod is cruciaal voor het slagen van HURM. “Als iemand de app downloadt maar na drie pogingen nog geen rit kan boeken, dan haakt hij af”, zegt Ed van Hoefen Wijsard, die samen met De Haan vooral een ondersteunende functie vervult. Quint Mouthaan verzorgt de IT en de financiële kant van de bedrijfsvoering.

Prijs lager dan gewend

De vier twijfelen er niet aan dat ze iets bijzonders in handen hebben. Het gat in de markt is er volgens hen. Er daadwerkelijk inspringen vereist dat het technisch allemaal goed is dichtgetimmerd. Een app die wel aanbod en betrouwbaarheid belooft maar niet op tijd levert, zal zoals gezegd snel weer van de smartphone verdwijnen. De kwaliteit van het taxi-vervoer wordt gegarandeerd door alleen met ondernemers te werken die over het TX-Keur beschikken. Bovendien worden de reizigers verleid met een prijs die beduidend lager ligt dan ze gewend zijn.

Mandjes: “Het idee is dat taxi-ondernemers hun lege uren vullen door in die tijd voor minder dan de helft van het gebruikelijke tarief vervoer aan te bieden. Wij denken dat het mogelijk moet zijn om alle retourritten die nu nog leeg worden gereden, vrijwel helemaal te vullen met consumenten. Tegen een veel lager tarief rijden is nog altijd veel aantrekkelijker dan leeg terugrijden naar het beginpunt. Tegelijk is het gebruikelijke hoge tarief voor taxivervoer voor veel mensen een belemmering om de taxi te nemen.”

Gastrijder

Maar het is volgens de initiatiefnemers ook een kwestie van aanbod onder de aandacht van consumenten brengen. “Iemand van buiten Den Haag kent in die stad misschien één of twee taxibedrijven. Ze zijn zich er vaak helemaal niet van bewust dat er ook vervoerders uit andere plaatsen naar Den Haag rijden, die vervolgens leeg weer terug moeten. Via onze app kan die consument dus als het ware een gastrijder in de stad in kwestie vinden, die hem of haar voor de helft van de prijs meeneemt naar de plaats van bestemming”, legt Mandjes uit.

Hij vervolgt: “Als je met een paar mensen reist ben je, vanaf een bepaalde afstand, al goedkoper uit dan met de trein. En dat van deur tot deur.” De Haan: “Het concept dat wij lanceren heeft voor consumenten de grootste voordelen bij langere afstanden. Om ook kortere ritten voor taxi-ondernemers aantrekkelijk te houden, geldt er een minimum tarief.”

Simpel in gebruik

Op zich is het idee om die lege kilometers gericht aan te bieden en ze zo toch gevuld te krijgen niet nieuw. Eerdere initiatieven liepen echter stuk omdat het niet lukte vraag en aanbod bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld omdat de onderliggende technologie in de praktijk onvoldoende bleek te werken. Met HURM denkt men dit wel voor elkaar te hebben. Zeggen hoe het precies in elkaar zit kan niet, want dan gaan anderen mogelijk met het idee aan de haal. Maar er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande techniek, en datacommunicatie op maat tussen centrale en consument vormt daarbij de rode draad.

“De app is simpel in gebruik; er worden van de consument geen moeilijke handelingen verwacht om een rit aan te vragen of te reserveren”, stellen de bedenkers. De app stelt de locatie van de gebruikers vast. Deze geeft vervolgens zijn gewenste ophaaltijd en bestemming op. Dat wordt gekoppeld aan het aanbod van chauffeurs. De consument bestelt minimaal een uur van tevoren de rit. Uiterlijk drie kwartier voor vertrektijd weet de taxi-ondernemer of de rit in een lege taxi kan worden gemaakt. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn, dan wordt de rit aan één van de deelnemende taxi-ondernemers toegewezen en alsnog uitgevoerd. Zo heeft de gebruiker altijd een rit.”

Geen contant geld

Met hun oplossing denken de ondernemers echte veranderingen in de taxibranche tot stand te kunnen brengen. Herman Mandjes: “Het tarief voor taxi’s is mede zo hoog omdat de lege uren gedekt moeten worden met de uren waarin er wel mensen meerijden. De rijdende consument betaalt ook voor alle wachturen en lege kilometers. Dus als er steeds meer van die huidige lege kilometers tegen een laag tarief worden gevuld, kan ook het tarief voor de uren waarin al wel mensen meerijden fors worden verlaagd.”

Zodra vraag en aanbod bij elkaar zijn gebracht ontstaat er een prijs voor de te maken rit. Dit bedrag wordt door de consument vooraf betaald, en aan dat bedrag verandert niets. Ook niet als een geplande rit van een half uur door onvoorziene omstandigheden opeens een stuk langer uitvalt. Er zijn diverse betaalmogelijkheden, maar contant geld komt er niet aan te pas. Over wat er met het betaalde geld gebeurt is men transparant: 80 procent is voor de vervoerder, 20 procent voor HURM. Is er geen lege taxi beschikbaar, dan wordt de rit alsnog gereden en is 92 procent voor de vervoerder en 8 procent voor HURM.

Nieuwe doelgroep aanboren

In de toekomst liggen er wellicht mogelijkheden over de grens, al moet dan eerst in kaart worden gebracht wat er met wet- en regelgeving in andere landen wel of niet tot de mogelijkheden behoort. HURM wordt in de loop van 2017 vooralsnog alleen in Nederland uitgerold, met landelijke dekking als uiteindelijk streven. Op termijn moet de techniek ook al het werk doen en komt er als het goed is geen menselijk handelen meer te pas aan het regelen van de ritten.

HURM denkt met behulp van krachtige marketing een doelgroep aan te kunnen boren die niet eerder werd bereikt. “Mensen die tot nu toe nooit van een taxi gebruikmaakten, zullen dat via ons concept voor de helft van de prijs juist wel gaan doen”, voorspelt Ruud de Haan.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “HURM wil met app einde aan lege taxikilometers maken”

taxibelangen STN|06.04.17|12:31

Het zou makkelijk zijn dat wanneer je iemand van Eindhoven naar bijvoorbeeld Amsterdam zou brengen dat je dan bijvoorbeeld in Amsterdam mensen die een taxi nodig hebben zou kunnen rijden. Natuurlijk niet zomaar langs de kant van de weg, dat zou een puinhoop worden maar iets van een speciale taxistrook, standplaats of iets… waar je dan als landelijke taxi (zie vergunning) klanten zou kunnen oppikken voor ritten binnen of buiten Amsterdam, net zoals Amsterdamse chauffeurs elders kunnen doen.

Ton van Dalfsen|06.04.17|12:50

Zo’n App heeft Duco ook al. Dus niets nieuws

Peter Vriens|06.04.17|16:02

Ieder geautomatiseerd taxi bedrijf heeft een dergelijke App standaard in zijn software pakket echter…
Door o.a aanbestedingen,waaronder regiotaxi, illegale ritten door belbussen, komt de belading graad van regionale taxibedrijven zwaar onder druk.Daarbij komt nog een overschot aan taxi’s, en lange wachttijden op de standplaats.
Met een App los je dit niet op. Dat heeft de praktijk ons helaas geleerd.

ED HUISMAN|06.04.17|20:51

Dus er kan straks van Amsterdam naar Eindhoven gereden worden voor € 65,- of zoals het nu al gebeurt combinatie rit €99,- en dan voor de helft.

Ruben Brandenburg|07.04.17|16:19

sinds wanneer is de app van Duco online