Nissan, Leaf, elektrisch, auto, taxi

Rijtest nieuwe elektrische Nissan Leaf: De stille kracht

AUTOVANDAAG – De toekomst van het taxivervoer is elektrisch, zo verwacht menig deskundige. Prestige GreenCab gaat begin volgend jaar testen met de elektrisch taxivervoer in de Nissan Leaf. We gingen met deze eerste elektrische ‘vierzitter’ met een actieradius van 160 kilometer op pad.

Gezien de stroom hybride-modellen die er bij andere (Japanse) merken op de wereld zijn gezet vraagt instappen in de Leaf geen grote gewenning. Een klein pookje, startknop en een digitaal instrumentarium met centraal een TFT-scherm voor navigatie, boordcomputer en radio hebben we immers al eerder gezien.

Het digitale tellerhuis verschaft nieuwe informatie die onlosmakelijk verbonden zijn met elektrotechniek; de brandstofmeter is vervangen door eentje die de energievoorraad weergeeft en op de plaats waar de temperatuur van de koelvloeistof zou staan is nu de accutemperatuur zichtbaar, voor wat het waard is.

Energiemeter

Ook is er een digitale meter met bolletjes in het leven geroepen die kenbaar maakt hoeveel energie er onderweg wordt gevraagd of wordt teruggewonnen bij afremmen. Zo’n energiemeter mag dan best nuttig zijn om energiezuinig rijden te bevorderen, toch zagen we liever dat Nissan ook meer oog had voor materiaalgebruik; voor een auto uit dit segment en deze prijs is het dashboard erg plastic en dat hadden we niet verwacht.

De lichte kleurstelling doet de LEAF-cabine ruimer aanvoelen dan hij is, maar je kunt er prima met vier personen in plaatsnemen. De beenruimte achterin is netjes maar niet meer dan dat, vrije centimeters voor onze kruin zijn er genoeg.

Zitpositie

Het meubilair voorin is gericht op een comfortabele zit, maar zou met een langere zitting meer ondersteuning bieden aan de onderste ledematen. De bestuurder kan hierbij niet volledig zijn vertrouwde rijpositie aannemen omdat het stuur alleen beperkt in hoogte verstelbaar is, iets dat de eerste twee generaties van hybridetopper Toyota Prius toevallig ook kenmerkte.

De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor die 109 pk aan vermogen te bieden heeft. Een waarde die nog eens kracht bij wordt gezet met het koppel van een diesel; 280 Nm. Aangezien die trekkracht door het karakter van elke elektromotor direct beschikbaar is, versnelt de Leaf direct en afhankelijk van de stand van het ‘stroompedaal’ ook stevig, in alle rust.

Geluid

De Leaf rijdt geruisloos; de elektromotor gromt, bromt, sist of zoemt niet. Slechts een inschakelbaar ruisje bij snelheden lager dan 30 km/u vestigt (buiten de auto) minimaal de aandacht, en dan alleen voor voetgangers.

Keerzijde van al deze stille kracht was dat Nissan juist andere onderdelen van de Leaf moest aanpassen. De ruitenwissermotor(!) heeft de techneuten wat hoofdbrekens bezorgd aangezien het zachte gezoem ervan nu juist goed hoorbaar was in het interieur. Bandengeruis is goed geëlimineerd en wat overblijft is hier en daar een zuchtje wind langs de ramen.

Snelheid

Ook op hogere snelheden blijft de Leaf z’n mannetje staan; inhaalacties worden adequaat opgepakt en het bleek evenmin een kunst de begrensde 144 km/u’s te bereiken op de snelweg – waarbij de digitale snelheidsmeter dan 160 km/u aangeeft.

In de ECO-stand moet de LEAF veel meer worden aangespoord om te versnellen; het rechterpedaal is minder gevoelig op bewegingen van de voet – een maatregel die energiezuiniger rijden in de hand heeft maar op den duur wel gaat irriteren omdat het wel erg nadrukkelijk werkt. Bovendien versnelt de LEAF in deze spaarstand nooit maximaal wanneer dat nodig mocht zijn.

Actieradius

De groene modus houdt wel de actieradius langer in stand. Met ‘een volle tank’ komt de LEAF normaliter 160 km ver, in de ECO-stand komt daar zo’n 10% bij. Snelheid verminderen levert ongeacht de rijmodus ook duidelijke winst op; de techniek weet de energie die hierbij vrijkomt om te zetten in extra kilometers. De impact die dat heeft is direct zichtbaar op de actieradiusmeter, die de resterende afstand nauwkeurig bijhoudt. Enige keerzijde van het systeem is dat het rempedaal meer tegendruk geeft, dat went overigens snel.

Met behulp van een snellader en krachtstroom is het batterijpakket binnen een half uur voor 80% opgeladen. Uiteraard kan de Leaf ook thuis aan de tap al is daar wel een speciaal stopcontact voor nodig. Indien de accu’s helemaal leeg zijn duurt herladen dan een uur of acht bij 220 V.

Bestellen

De LEAF is vanaf komend voorjaar te bestellen, voor een prijs van 32.839 euro. Daarbij is drie jaar garantie op de auto inbegrepen en garandeert Nissan nog 80% accucapaciteit na 5 jaar gebruik. Ook betaal je geen bijtelling, wegenbelasting of BPM.

Conclusie: De elektromotor weet de LEAF uitstekend van z’n plaats te brengen en door de vloeiende versnelling ligt de snelheid vaak al hoger dan zelf denkt. Daarbij blijft de rust aan boord door de stille werking van de elektromotor en goede isolatie wederom verbazen. Enige puntjes van kritiek zijn de gebruikte interieurmaterialen, zitpositie achter het stuur en de gevoelloze, te lichte besturing. Maar dat zijn nu nog zaken die niet specifiek voor dit type auto is weggelegd.

Specificaties:  Nissan LEAF

Lengte:                        445 cm
Breedte:                       177 cm
Hoogte:                        155 cm
Wielbasis:                     270 cm
Gewicht:                       1525 kg
Inhoud kofferruimte:           330-680 liter

Brandstof:                     elektriciteit
Vermogen:                      109 pk
Koppel:                        280 Nm
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        11.9 seconden
Topsnelheid:                   144 km/h

CO2 uitstoot:                  0 gr/km
Actieradius:                   160 km
Prijs vanaf:                   32.839 euro

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.