Mercedes, R-Klasse, taxi

Rijtest Mercedes-Benz R 350 CDI Lang

AUTOVANDAAG – Wanneer je op zoek bent naar statig vervoer kies je een sedan. Wie meer ruimte nodig heeft neemt een stationwagon en om lekker hoog te zitten is er de SUV. De R-Klasse van Mercedes-Benz heeft het echter allemaal. We reden met de nieuwe 350 CDI.

Mercedes-Benz gaf de R-Klasse vorig jaar een facelift. De nieuwe, hogere neus met verticaal geplaatste grille heeft balans in het ontwerp aangebracht en de kolossale proporties van de carrosserie versterkt.

Modellen

Het voorgaande plattere front met dubbele lichtunits heeft plaatsgemaakt voor eenvoud, in lijn met het gezicht van de andere Mercedes-Benz modellen. De nieuwe gedaante straalt met de gekozen donkerblauwe carrosserie en het beige interieur zelfs een vleugje aanzien.

Na entree in de R-Klasse wordt pas echt duidelijk hoe al die centimeters tot hun recht komen. Ruimte is werkelijk in overvloed aanwezig. Dankzij een 2+3+2-opstelling biedt het interieur leef- en zitruimte voor maximaal zeven personen.

De eerste en tweede zitrij zijn royal class, maar ook de twee uit de bagageruimte opklapbare stoelen bieden volwaardig plek; zelfs he-le-maal achterin zit je als volwassene op stand. De instap daar naar toe is door de naar voren te klappen stoelen op de tweede zitrij geen onmogelijke klim.

Bagageruimte

De R-Klasse is een zevenzitter die zijn naam eer aan doet. Bagageruimte voor alle zeven moet dan wel mee met een aanhanger of dakkoffer.

Hoog als de R-Klasse in de modelladder staat mag het de inzittenden aan niets ontbreken. Het leefklimaat is met beige lederen bekleding en fraaie stiksels behaaglijk op smaak gebracht. Gecombineerd met bruine interieurdelen, populierenhout en hier een daar een stripje mat chroom houdt Benz de sfeer ruimtelijk en huiselijk.

De lichtinval van een groot dubbel panoramadak vergroot dat effect; in de avonduurtjes neemt sfeerverlichting uit alle hoeken en gaten (incl. de bekerhouders!) het stokje over. Klimaatregeling voor- en acherin stoken desgewenst de temperatuur lekker op.

Kwaliteit

Bij de facelift heeft Das Haus gebruik gemaakt van afwerkingsmaterialen met een nog hogere kwaliteit. De look and feel in de R-Klasse overstijgt zodoende die van een E.

De S-Klasse blijft in alle opzichten vaandeldrager – al was het ook omdat deze een langere lijst moderne veilige en comfortsnufjes zoals massagestoelen en een nachtzichtcamera kan bieden. Met de motortechniek volgt de R-Klasse de laatste stand der techniek. Vanaf nu is de drieliter dieselvariant omgedoopt tot 350 CDI. De zescilinder levert nu 265 pk en 620 Nm.

Met name door die riante hoeveelheid trekkracht die al vroeg paraat is stoomt het zwaarlijvige slagschip (ledig 2195 kg) voelbaar zonder moeite op snelheid. Die efficiënte krachtsopbouw houdt tegelijkertijd het verbruik (1 op 11 a 12) heel acceptabel en is de 80 liter brandstoftank niet snel toe aan een ‘refill’.

Automaat

Het decente dieselgeluid van de zespitter heeft onder acceleratie zo z’n charme en doet niets af aan het gerief. De standaard zeventrapsautomaat bezorgt een zeer relaxte aandrijflijn die zich nooit van de wijs laat brengen. Ook niet als je ontzettend veel haast hebt.

Door zijn lange wielbasis en standaard AIRMATIC luchtvering ervaar je onderweg comfort in een nieuwe dimensie waar zelfs een S-Klasse bijna niet tegenop kan. Ongeacht de toestand van het wegdek is elke rit een glooiende belevenis met lichte deining om lekker in te dommelen.

De besturing is in de centraalstand passief en geeft de indruk geen bochten aan te willen snijden. Toch weet onze lobbes die met gecontroleerde kanteling van de koets vol vertrouwen te volbrengen.

Afmetingen

Deze Mercedes-Benz biedt alles in overvloed; ruimte, comfort, luxe en prestaties. Binnen – voor Europese begrippen – omvangrijke afmetingen biedt hij een zodanige oase van rust en ruimte dat alleen een S-Klasse een weerwoord kan bieden.

Uitvoering Mercedes-Benz R350 CDI 4MATIC Lang  Lengte 516 cm Breedte 192 cm Hoogte 167 cm Wielbasis 321 cm Gewicht 2195 kg Inhoud bagageruimte 633-2385 l  Motorinhoud 2987 cc Brandstof diesel Vermogen 265 pk Koppel 620 Nm / 1600 toeren Aandrijving voor+achter Acceleratie 0-100 km/h 7.7 sec Topsnelheid 235 km/h  CO2 uitstoot 223 g/km Verbruik 8.5 l/100km Prijs vanaf € 88.800 Bijtelling 25%

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest Mercedes-Benz R 350 CDI Lang | TaxiPro
Mercedes, R-Klasse, taxi

Rijtest Mercedes-Benz R 350 CDI Lang

AUTOVANDAAG – Wanneer je op zoek bent naar statig vervoer kies je een sedan. Wie meer ruimte nodig heeft neemt een stationwagon en om lekker hoog te zitten is er de SUV. De R-Klasse van Mercedes-Benz heeft het echter allemaal. We reden met de nieuwe 350 CDI.

Mercedes-Benz gaf de R-Klasse vorig jaar een facelift. De nieuwe, hogere neus met verticaal geplaatste grille heeft balans in het ontwerp aangebracht en de kolossale proporties van de carrosserie versterkt.

Modellen

Het voorgaande plattere front met dubbele lichtunits heeft plaatsgemaakt voor eenvoud, in lijn met het gezicht van de andere Mercedes-Benz modellen. De nieuwe gedaante straalt met de gekozen donkerblauwe carrosserie en het beige interieur zelfs een vleugje aanzien.

Na entree in de R-Klasse wordt pas echt duidelijk hoe al die centimeters tot hun recht komen. Ruimte is werkelijk in overvloed aanwezig. Dankzij een 2+3+2-opstelling biedt het interieur leef- en zitruimte voor maximaal zeven personen.

De eerste en tweede zitrij zijn royal class, maar ook de twee uit de bagageruimte opklapbare stoelen bieden volwaardig plek; zelfs he-le-maal achterin zit je als volwassene op stand. De instap daar naar toe is door de naar voren te klappen stoelen op de tweede zitrij geen onmogelijke klim.

Bagageruimte

De R-Klasse is een zevenzitter die zijn naam eer aan doet. Bagageruimte voor alle zeven moet dan wel mee met een aanhanger of dakkoffer.

Hoog als de R-Klasse in de modelladder staat mag het de inzittenden aan niets ontbreken. Het leefklimaat is met beige lederen bekleding en fraaie stiksels behaaglijk op smaak gebracht. Gecombineerd met bruine interieurdelen, populierenhout en hier een daar een stripje mat chroom houdt Benz de sfeer ruimtelijk en huiselijk.

De lichtinval van een groot dubbel panoramadak vergroot dat effect; in de avonduurtjes neemt sfeerverlichting uit alle hoeken en gaten (incl. de bekerhouders!) het stokje over. Klimaatregeling voor- en acherin stoken desgewenst de temperatuur lekker op.

Kwaliteit

Bij de facelift heeft Das Haus gebruik gemaakt van afwerkingsmaterialen met een nog hogere kwaliteit. De look and feel in de R-Klasse overstijgt zodoende die van een E.

De S-Klasse blijft in alle opzichten vaandeldrager – al was het ook omdat deze een langere lijst moderne veilige en comfortsnufjes zoals massagestoelen en een nachtzichtcamera kan bieden. Met de motortechniek volgt de R-Klasse de laatste stand der techniek. Vanaf nu is de drieliter dieselvariant omgedoopt tot 350 CDI. De zescilinder levert nu 265 pk en 620 Nm.

Met name door die riante hoeveelheid trekkracht die al vroeg paraat is stoomt het zwaarlijvige slagschip (ledig 2195 kg) voelbaar zonder moeite op snelheid. Die efficiënte krachtsopbouw houdt tegelijkertijd het verbruik (1 op 11 a 12) heel acceptabel en is de 80 liter brandstoftank niet snel toe aan een ‘refill’.

Automaat

Het decente dieselgeluid van de zespitter heeft onder acceleratie zo z’n charme en doet niets af aan het gerief. De standaard zeventrapsautomaat bezorgt een zeer relaxte aandrijflijn die zich nooit van de wijs laat brengen. Ook niet als je ontzettend veel haast hebt.

Door zijn lange wielbasis en standaard AIRMATIC luchtvering ervaar je onderweg comfort in een nieuwe dimensie waar zelfs een S-Klasse bijna niet tegenop kan. Ongeacht de toestand van het wegdek is elke rit een glooiende belevenis met lichte deining om lekker in te dommelen.

De besturing is in de centraalstand passief en geeft de indruk geen bochten aan te willen snijden. Toch weet onze lobbes die met gecontroleerde kanteling van de koets vol vertrouwen te volbrengen.

Afmetingen

Deze Mercedes-Benz biedt alles in overvloed; ruimte, comfort, luxe en prestaties. Binnen – voor Europese begrippen – omvangrijke afmetingen biedt hij een zodanige oase van rust en ruimte dat alleen een S-Klasse een weerwoord kan bieden.

Uitvoering Mercedes-Benz R350 CDI 4MATIC Lang  Lengte 516 cm Breedte 192 cm Hoogte 167 cm Wielbasis 321 cm Gewicht 2195 kg Inhoud bagageruimte 633-2385 l  Motorinhoud 2987 cc Brandstof diesel Vermogen 265 pk Koppel 620 Nm / 1600 toeren Aandrijving voor+achter Acceleratie 0-100 km/h 7.7 sec Topsnelheid 235 km/h  CO2 uitstoot 223 g/km Verbruik 8.5 l/100km Prijs vanaf € 88.800 Bijtelling 25%

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.