elektrische taxi, Prins Maurits, GreenCab, Prestige

Elektrisch taxivervoer nu nog niet winstgevend zonder subsidie

Het bedrijfsplan voor elektrische taxivervoer is op dit moment nog niet sluitend te krijgen zonder subsidie. Hiervoor is nodig dat de voertuigen een grotere actieradius hebben en goedkoper worden. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Proeftuin Hybride en Elektrisch Rijden van Agentschap NL, waar Prestige GreenCab aan meedoet.

Voor Prestige GreenCab is de actieradius een belangrijk probleem voor de inzet van elektrische taxi’s. Voornaamste knelpunt is dat deze op dit moment gewoon nog te klein is.

Snellaadpunten

Bijkomend probleem is dat snellaadpunten nog niet overal aanwezig zijn. Bovendien is snelladen is duurder en kost het tijd (circa een half uur, exclusief tijd voor omrijden) die ten koste gaat van de inzet van de taxi en de chauffeur.

Ook is de actieradius van de huidige voeortuigen nog erg onbetrouwbaar, wat het maken van een ritplanning enorm bemoeilijkt. Verder neemt de actieradius met winterse kou flink af, waardoor de voertuigen nauwelijks inzetbaar zijn. Er komen wel voertuigen op de markt die een grotere actieradius beloven (BYD, 300 km).

Ritplanning

Prestige GreenCab geeft aan dat door de onbetrouwbare actieradius de ritten vooralsnog slecht te plannen zijn. De actieradius wordt mede negatief beïnvloed door het relatief grote aantal ritten over de snelweg in verhouding tot het aantal stadsritten.

Het eerste elektrische taxibedrijf rapporteert ook enkele andere minder positieve ervaringen. Zo hebben de huidige elektrische taxidiensten een slecht imago onder chauffeurs vanwege de slechtere “zit” omstandigheden (rijcomfort) en de gebroken diensten in verband met het wisselen van voertuig of tijdverlies door snelladen.

Kinderziektes

“Wij geloven nog steeds in elektrisch rijden, dit was te verwachten”, zegt George Jansen van Prestige GreenCab. “Maar je moet gewoon beginnen om de kinderziektes eruit te halen en simpelweg ervaring op te doen. Dat hebben we gedaan, nu is het wachten op auto’s met een grotere actieradius zoals de BYD e6. Wij zijn momenteel ontzettend druk om deze auto’s naar Nederland te halen.”

Prestige GreenCab is betrokken bij een project van onder andere TNO, waarin een ritplanningsysteem wordt ontwikkeld. In dit systeem worden veel factoren meegenomen die de actieradius beïnvloeden. In het kader van de proeftuin zou Prestige GreenCab dit systeem testen. De ontwikkeling van het systeem is echter nog niet afgerond.

Prestige werkt met veel partijen samen, waaronder Stedin, Mitsubishi, Kyotolease, ABB/Epyon, gemeente Utrecht, Renault, TNO, Essent, Triodos Bank, Cap Gemini, Conclusion, Utrecht Bereikbaar, BP, BYD.

Elektrische voertuigen

Prestige GreenCab is gevestigd in Nieuwegein en rijdt in de regio Utrecht. Voor het project investeert Prestige GreenCab in 18 elektrische personenauto’s en bijbehorende oplaadpunten. De voertuigen worden ingezet bij leerling- en ziekenvervoer, schiphol- en hotelvervoer, beltaxi vervoer, shuttle vervoer en zakelijk vervoer.

In 2012 heeft GreenCab de ambitie om door te groeien naar minimaal 40 elektrische voertuigen. Het wagenpark bestaat nu uit 10 Mitsubishi i-MiEV’s en 8 Nissan LEAFs.

Toen de i-MiEV’s werden aangekocht waren er nog geen andere voertuigen verkrijgbaar. De Nissan LEAF, die later is geïntroduceerd, voldoet qua ruimte en comfort veel beter aan de eisen voor een taxi. GreenCab zoekt voor de verdere uitbreiding grotere voertuigen, liefst met een grotere actieradius.

Laadpalen

GreenCab heeft op eigen terrein een aantal laadpalen gerealiseerd voor normaal laden en snelladen. Deze kunnen ook door andere Evrijders worden gebruikt. Daarnaast maakt GreenCab gebruik van openbare laadpalen (meestal snellaadpalen) in de regio Utrecht.

Er is door Prestige GreenCab zelf minder geïnvesteerd in laadinfrastructuur dan de bedoeling was in het oorspronkelijke  projectplan. Prestige GreenCab heeft ingezet op een sterke lobby richting het bedrijfsleven en de provinciale overheid. Hierdoor hebben andere partijen in (de regio) Utrecht en Schiphol geïnvesteerd in publieke laadinfrastructuur. Van deze infrastructuur maakt GreenCab ook gebruik.

Proeftuin

Binnen de proeftuinprojecten worden vooral normale laadpunten aangelegd. Met een laadpunt wordt bedoeld een aansluiting voor een stekker. In totaal zijn er bijna 200 laadpunten gerealiseerd. Prestige GreenCab heeft in totaal 10 laadpunten (4 Snelladen, 6 Normaal laden).

Er wordt op dit moment wel gewerkt aan een landelijk dekkend netwerk van minimaal 459 snellaadpalen voor elektrische auto’s op 335 plaatsen langs de snelweg door particuliere initiatieven. Als dat is gerealiseerd en de actieradius van voertuigen is groter en betrouwbaarder, zou de businesscase voor elektrisch taxivervoer makkelijker sluitend te maken zijn.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Elektrisch taxivervoer nu nog niet winstgevend zonder subsidie”

taxi nieuwegein schiphol|01.06.12|07:00

Inderdaad een heel mooi bericht. Ik ben ook in verband gebracht met de taxi IJsselstein schiphol, taxi houten schiphol, taxi IJsselstein. Bedankt voor het schrijven van zulke goede berichten en zoals ik hebben geabonneerd op uw blog, ik verwacht dat je leuke berichten als deze wordt plaatsing op een regelmatige basis.

Robert de Munnik|01.06.12|21:40

Dit soort overdekte bromfieten kun je toch geen taxi meer noemen…
Klanten kunnen er nauwelijks in of uit , je ziet steeds kleinere auto,s rijden….
Een behoorlijk Luxe Mercedes als taxi zie je steeds minder.
Denk ook dat er verschillende tarieven moeten komen , voor de soort auto die men als taxi wil inzetten.
Een soort Renault Kango als auto , of nog kleiner 1 euro per km zou al genoeg zijn.
En een normale ruime luxe auto voor het al gangbare tarief,

Elektrisch taxivervoer nu nog niet winstgevend zonder subsidie | TaxiPro
elektrische taxi, Prins Maurits, GreenCab, Prestige

Elektrisch taxivervoer nu nog niet winstgevend zonder subsidie

Het bedrijfsplan voor elektrische taxivervoer is op dit moment nog niet sluitend te krijgen zonder subsidie. Hiervoor is nodig dat de voertuigen een grotere actieradius hebben en goedkoper worden. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Proeftuin Hybride en Elektrisch Rijden van Agentschap NL, waar Prestige GreenCab aan meedoet.

Voor Prestige GreenCab is de actieradius een belangrijk probleem voor de inzet van elektrische taxi’s. Voornaamste knelpunt is dat deze op dit moment gewoon nog te klein is.

Snellaadpunten

Bijkomend probleem is dat snellaadpunten nog niet overal aanwezig zijn. Bovendien is snelladen is duurder en kost het tijd (circa een half uur, exclusief tijd voor omrijden) die ten koste gaat van de inzet van de taxi en de chauffeur.

Ook is de actieradius van de huidige voeortuigen nog erg onbetrouwbaar, wat het maken van een ritplanning enorm bemoeilijkt. Verder neemt de actieradius met winterse kou flink af, waardoor de voertuigen nauwelijks inzetbaar zijn. Er komen wel voertuigen op de markt die een grotere actieradius beloven (BYD, 300 km).

Ritplanning

Prestige GreenCab geeft aan dat door de onbetrouwbare actieradius de ritten vooralsnog slecht te plannen zijn. De actieradius wordt mede negatief beïnvloed door het relatief grote aantal ritten over de snelweg in verhouding tot het aantal stadsritten.

Het eerste elektrische taxibedrijf rapporteert ook enkele andere minder positieve ervaringen. Zo hebben de huidige elektrische taxidiensten een slecht imago onder chauffeurs vanwege de slechtere “zit” omstandigheden (rijcomfort) en de gebroken diensten in verband met het wisselen van voertuig of tijdverlies door snelladen.

Kinderziektes

“Wij geloven nog steeds in elektrisch rijden, dit was te verwachten”, zegt George Jansen van Prestige GreenCab. “Maar je moet gewoon beginnen om de kinderziektes eruit te halen en simpelweg ervaring op te doen. Dat hebben we gedaan, nu is het wachten op auto’s met een grotere actieradius zoals de BYD e6. Wij zijn momenteel ontzettend druk om deze auto’s naar Nederland te halen.”

Prestige GreenCab is betrokken bij een project van onder andere TNO, waarin een ritplanningsysteem wordt ontwikkeld. In dit systeem worden veel factoren meegenomen die de actieradius beïnvloeden. In het kader van de proeftuin zou Prestige GreenCab dit systeem testen. De ontwikkeling van het systeem is echter nog niet afgerond.

Prestige werkt met veel partijen samen, waaronder Stedin, Mitsubishi, Kyotolease, ABB/Epyon, gemeente Utrecht, Renault, TNO, Essent, Triodos Bank, Cap Gemini, Conclusion, Utrecht Bereikbaar, BP, BYD.

Elektrische voertuigen

Prestige GreenCab is gevestigd in Nieuwegein en rijdt in de regio Utrecht. Voor het project investeert Prestige GreenCab in 18 elektrische personenauto’s en bijbehorende oplaadpunten. De voertuigen worden ingezet bij leerling- en ziekenvervoer, schiphol- en hotelvervoer, beltaxi vervoer, shuttle vervoer en zakelijk vervoer.

In 2012 heeft GreenCab de ambitie om door te groeien naar minimaal 40 elektrische voertuigen. Het wagenpark bestaat nu uit 10 Mitsubishi i-MiEV’s en 8 Nissan LEAFs.

Toen de i-MiEV’s werden aangekocht waren er nog geen andere voertuigen verkrijgbaar. De Nissan LEAF, die later is geïntroduceerd, voldoet qua ruimte en comfort veel beter aan de eisen voor een taxi. GreenCab zoekt voor de verdere uitbreiding grotere voertuigen, liefst met een grotere actieradius.

Laadpalen

GreenCab heeft op eigen terrein een aantal laadpalen gerealiseerd voor normaal laden en snelladen. Deze kunnen ook door andere Evrijders worden gebruikt. Daarnaast maakt GreenCab gebruik van openbare laadpalen (meestal snellaadpalen) in de regio Utrecht.

Er is door Prestige GreenCab zelf minder geïnvesteerd in laadinfrastructuur dan de bedoeling was in het oorspronkelijke  projectplan. Prestige GreenCab heeft ingezet op een sterke lobby richting het bedrijfsleven en de provinciale overheid. Hierdoor hebben andere partijen in (de regio) Utrecht en Schiphol geïnvesteerd in publieke laadinfrastructuur. Van deze infrastructuur maakt GreenCab ook gebruik.

Proeftuin

Binnen de proeftuinprojecten worden vooral normale laadpunten aangelegd. Met een laadpunt wordt bedoeld een aansluiting voor een stekker. In totaal zijn er bijna 200 laadpunten gerealiseerd. Prestige GreenCab heeft in totaal 10 laadpunten (4 Snelladen, 6 Normaal laden).

Er wordt op dit moment wel gewerkt aan een landelijk dekkend netwerk van minimaal 459 snellaadpalen voor elektrische auto’s op 335 plaatsen langs de snelweg door particuliere initiatieven. Als dat is gerealiseerd en de actieradius van voertuigen is groter en betrouwbaarder, zou de businesscase voor elektrisch taxivervoer makkelijker sluitend te maken zijn.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Elektrisch taxivervoer nu nog niet winstgevend zonder subsidie”

taxi nieuwegein schiphol|01.06.12|07:00

Inderdaad een heel mooi bericht. Ik ben ook in verband gebracht met de taxi IJsselstein schiphol, taxi houten schiphol, taxi IJsselstein. Bedankt voor het schrijven van zulke goede berichten en zoals ik hebben geabonneerd op uw blog, ik verwacht dat je leuke berichten als deze wordt plaatsing op een regelmatige basis.

Robert de Munnik|01.06.12|21:40

Dit soort overdekte bromfieten kun je toch geen taxi meer noemen…
Klanten kunnen er nauwelijks in of uit , je ziet steeds kleinere auto,s rijden….
Een behoorlijk Luxe Mercedes als taxi zie je steeds minder.
Denk ook dat er verschillende tarieven moeten komen , voor de soort auto die men als taxi wil inzetten.
Een soort Renault Kango als auto , of nog kleiner 1 euro per km zou al genoeg zijn.
En een normale ruime luxe auto voor het al gangbare tarief,