Mercedes-Benz, B-Klasse, aardgas, taxi, biogas

Nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse ook op aardgas CNG

Mercedes-Benz introduceert op de komende autotentoonstelling van Parijs (29 september-14 oktober) de B 200 Natural Gas Drive. Dit model is geschikt voor het gebruik van aardgas of biogas. Het gemiddelde verbruik van 4,2 kg aardgas per 100 km komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km, waardoor deze auto in de 20% bijtellingscategorie valt.

De B 200 Natural Gas Drive maakt gebruik van het unieke, modulaire Energy Space-koetswerkconcept. In de dubbele wagenbodem onder de achterstoelen zijn in totaal drie gastanks ondergebracht (totale inhoud 125 liter of 21 kg). Voor noodgevallen is er een 12-liter benzinetank. Door de slimme plaatsing van de tanks is het ruimteaanbod identiek aan dat van de benzine- en dieselmodellen.

Prestaties

De viercilinder motor van de B 200 Natural Gas Drive levert een vermogen van 115 kW/156 pk. Hij werkt volgens het zogenaamde monovalent+ principe. Dat betekent dat hij normaal gesproken gebruik maakt van aardgas. Alleen in noodgevallen wordt benzine gebruikt. De overschakeling van aardgas naar benzine gebeurt zonder dat de bestuurder het merkt.

Er is geen mogelijkheid om ‘handmatig’ over te schakelen van aardgas naar benzine. De prestaties van de B-Klasse met aardgasmotor zijn prima. De topsnelheid bedraagt 200 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 9,1 s.

Verbruik

Het gemiddelde verbruik in de Nieuwe Europese Rij-Cyclus (NEFZ) bedraagt 4,2 kg hoog calorisch aardgas per 100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km. Daarmee zijn de emissies circa 16 % lager dan van de toch al efficiënte B 200 BlueEFFICIENCY.  De B 200 Natural Gas Drive voldoet nu al aan de Euro 6-emissienorm die vanaf 2014 van kracht is.

Het gebruik van aardgas leidt vergeleken met een auto op benzine of diesel tot een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten. Bij een aardgasprijs van € 0,98/kg komt een volle tank op € 20,58. Met een volle tank heeft de B 200 NGD een actieradius, die afhankelijk van de calorische waarde van het aardgas, tot 500 kilometer kan oplopen. De auto is ook geschikt voor biogas. Zelfs het gebruik van synthetisch geproduceerd gas is mogelijk.

Aandrijving

De B-Klasse met aardgas-aandrijving onderscheidt zich van de overige modellen uit de reeks door de specifieke voorbumper met geïntegreerde LED-dagrijverlichting. Hij wordt aan het einde van dit jaar op de markt verwacht. Er is dan keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak en de efficiënte 7G-DCT automatische transmissie met dubbele koppeling.

Sinds de introductie van de B-Klasse eind vorig jaar zijn er wereldwijd inmiddels minimaal 70.000 exemplaren afgeleverd door Mercedes-Benz

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse ook op aardgas CNG | TaxiPro
Mercedes-Benz, B-Klasse, aardgas, taxi, biogas

Nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse ook op aardgas CNG

Mercedes-Benz introduceert op de komende autotentoonstelling van Parijs (29 september-14 oktober) de B 200 Natural Gas Drive. Dit model is geschikt voor het gebruik van aardgas of biogas. Het gemiddelde verbruik van 4,2 kg aardgas per 100 km komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km, waardoor deze auto in de 20% bijtellingscategorie valt.

De B 200 Natural Gas Drive maakt gebruik van het unieke, modulaire Energy Space-koetswerkconcept. In de dubbele wagenbodem onder de achterstoelen zijn in totaal drie gastanks ondergebracht (totale inhoud 125 liter of 21 kg). Voor noodgevallen is er een 12-liter benzinetank. Door de slimme plaatsing van de tanks is het ruimteaanbod identiek aan dat van de benzine- en dieselmodellen.

Prestaties

De viercilinder motor van de B 200 Natural Gas Drive levert een vermogen van 115 kW/156 pk. Hij werkt volgens het zogenaamde monovalent+ principe. Dat betekent dat hij normaal gesproken gebruik maakt van aardgas. Alleen in noodgevallen wordt benzine gebruikt. De overschakeling van aardgas naar benzine gebeurt zonder dat de bestuurder het merkt.

Er is geen mogelijkheid om ‘handmatig’ over te schakelen van aardgas naar benzine. De prestaties van de B-Klasse met aardgasmotor zijn prima. De topsnelheid bedraagt 200 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 9,1 s.

Verbruik

Het gemiddelde verbruik in de Nieuwe Europese Rij-Cyclus (NEFZ) bedraagt 4,2 kg hoog calorisch aardgas per 100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km. Daarmee zijn de emissies circa 16 % lager dan van de toch al efficiënte B 200 BlueEFFICIENCY.  De B 200 Natural Gas Drive voldoet nu al aan de Euro 6-emissienorm die vanaf 2014 van kracht is.

Het gebruik van aardgas leidt vergeleken met een auto op benzine of diesel tot een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten. Bij een aardgasprijs van € 0,98/kg komt een volle tank op € 20,58. Met een volle tank heeft de B 200 NGD een actieradius, die afhankelijk van de calorische waarde van het aardgas, tot 500 kilometer kan oplopen. De auto is ook geschikt voor biogas. Zelfs het gebruik van synthetisch geproduceerd gas is mogelijk.

Aandrijving

De B-Klasse met aardgas-aandrijving onderscheidt zich van de overige modellen uit de reeks door de specifieke voorbumper met geïntegreerde LED-dagrijverlichting. Hij wordt aan het einde van dit jaar op de markt verwacht. Er is dan keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak en de efficiënte 7G-DCT automatische transmissie met dubbele koppeling.

Sinds de introductie van de B-Klasse eind vorig jaar zijn er wereldwijd inmiddels minimaal 70.000 exemplaren afgeleverd door Mercedes-Benz

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.