De Brusselse regering wil volgend jaar graag vijftig elektrische taxi’s in het Brusselse straatbeeld zien rijden. Dat gebeurt nu al in diverse Nederlandse steden, waar ze al ingeburgerd zijn in het straatbeeld. Alleen een specifiek logo zal de eletrische taxi’s onderscheiden van andere Brusselse taxi‘s. Wel dient het aantal laadpalen in Brussel nog fors toe te nemen.
Diverse Nederlandse taxibedrijven zijn ook druk bezig de BYD in grote getale naar Nederland te halen. Op dit moment is de auto echter nog niet goed leverbaar. Het Chinese merk claimt een actieradius van maximaal 300 kilometer.
Zo heeft onder meer de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) een BYD besteld. Die wordt deze week taxigekeurd en op kenteken gezet. Ook Londen heeft vijftig van het type e6 besteld. Het is een vijfzits cross-over met een interieur dat zich door zijn voldoende hoofd- en beenruimte en kofferbak leent als taxi.
Snelladers
De elektrische BYD-taxi rijdt al een paar jaar rond in China. Daar heeft de testvloot van 50 voertuigen reeds miljoenen elekrische kilometers gereden. Hierbij werd gebruik gemaakt van snelladers, waarbij het 20-30 minuten duurt de accu op te laden. Ter ondersteuning van de wereldwijde verkoop, heeft BYD kantoren in verschillende landen. Het Europese hoofdkantoor is sinds 1999 gevestigd in Rotterdam, met commerciële activiteiten sinds 2010.
Waarom toch altijd extra vergunningen verlenen als het ook uit het eigen bestand gehaald kan worden.