Taxicentrales in vier grote steden lanceren taxi-app: AppAcab

De taxicentrales van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht lanceren gezamenlijk een nieuwe taxi-app: AppAcab. Vanaf 1 mei kunnen klanten de nieuwe applicatie gebruiken. Het samenwerkingsverband staat open voor taxibedrijven uit andere Nederlandse steden die zich willen aansluiten. ”We hopen op termijn op zo’n twintig aangesloten steden”, aldus directeur Sjaak de Winter van de Rotterdamse Taxi Centrale, één van de initiatiefnemers. De bekendmaking van de innovatie vond vrijdag plaats bij het mobiliteitscongres Van Portier tot Portier, dat georganiseerd werd door reizigersorganisatie Rover in Hilversum, op het hoofdkantoor van vervoersbedrijf Connexxion.

De vier bedrijven die per 1 mei gaan starten, zijn de Utrechtse Taxi Centrale (UTC), de Taxi Centrale Amsterdam (TCA), de Haagse Taxi Mobilofoon Centrale (HTMC) en de RTC. Sterk punt van de nieuwe app is onder meer dat uitsluitend met gerenommeerde taxibedrijven wordt gewerkt. De chauffeurs zijn dus in het bezit van de benodigde vergunningen en diploma’s.

Kwaliteit

”Er is altijd een garantie van kwaliteit”, zegt De Winter. ”Als gebruiker hoef je bijvoorbeeld niet te twijfelen of je wel verzekerd bent.” Tevens zit er in de app een ratingsysteem verwerkt, waardoor elke rit beoordeeld kan worden en is sprake van een bemande backoffice. Ook moet de nieuwe toepassing veel betaalgemak bieden aan klanten. Afrekenen kan met contant geld, met de pinpas of creditcard. Tevens kan via iDeal worden betaald.

Moeten mensen de innovatie zien als het antwoord op UberPop? ”Nee”, zegt de RTC-directeur. ”We zijn al ruim twee jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van de app. Toen was UberPop in Nederland nog niet actief.”

Uitbreiding

AppAcab biedt taxi-ondernemingen uit andere steden de optie om zich aan te sluiten. De bedrijven mogen hun eigen marketing en strategie blijven voeren en zijn niet gebonden aan een vastgesteld prijsbeleid. Ieder bedrijf mag zijn eigen prijzen blijven bepalen. ”UTC heeft bijvoorbeeld het beleid dat je als klant voor een reis binnen Utrecht nooit meer dan 12,50 euro betaalt. Dat blijft gewoon bestaan.”

Uiteindelijk moet de nieuwe app voor het gehele land beschikbaar komen. ”We willen gemak bieden voor de klant. Hij kan hierdoor met één app terecht in verschillende steden. Dus als hij voor het eerst in een stad komt, kan hij toch van een bekende toepassing gebruikmaken.” De applicatie is momenteel nog niet beschikbaar. De lancering vindt plaats op 1 mei.

Tom van Gurp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , , , ,

Auteur: Tom van Gurp

10 reacties op “Taxicentrales in vier grote steden lanceren taxi-app: AppAcab”

Paul Dijkhuizen|30.03.15|15:33

Alleen voor de steden? Natuurlijk, ‘het platteland’ zoekt het maar weer lekker zelf uit, die concurreren we we wel uit de markt, die mogen straks toch in geen enkele stad meer komen vanwege het TTO -protectionisme- beleid… Tijd voor een Landelijke App van, voor en door de branche zelf!

Rodney Barten|30.03.15|15:54

Er zijn straks zoveel Apps dat de klant door de bomen de Apps niet meer ziet.

Johan Zevenbergen|30.03.15|16:24

Paul heeft wel een punt, of moeten wij het met de apps aan de boom doen?

Johan Kuhlman|30.03.15|18:22

Nou Paul als de app in de lucht is meld ik mijn bedrijf gelijk aan hebben we in Leeuwarden in iedergeval de eerste..taxi primax leeuwarden.

Rodney Barten|30.03.15|22:14

@ Paul en Johan Zevenbergen: Wat is jullie bijdrage aan de ontwikkeling van de app?

Marion van Dijk|30.03.15|22:16

Innovatie op Uber pop? weten ze zelfs in Rotterdam het verschil niet? Denk dat ze gewoon Uber bedoelen maar dan is de Innovatie volgens mij het wiel voor de derde keer uitvinden hadden we als tweede niet taxify?
denk niet dat de klanten die nu niet met bv. de UTC reizen het met een app wel gaan doen. Blijven dezelfde chauffeurs.

John van der Horst|30.03.15|23:50

Er zijn al enige jaren alternatieven en App`s voor taxivervoer. gebruikt er niemand taxiid? of is aangemeld op taxishark? Beide hebben een ideale app om een taxirit te verzorgen door heel Nederland. De gemiddelde klant is niet zo bezig met een app, maar wil op tijd, niet te duur en betrouwbaar van A naar B. Een betere marketing zou misschien een stukje schelen.
Voor taxibedrijven alleen maar goed. Alle kansen benutten om je bereik te vergroten en je goede service te promoten, zou ik zeggen.

Folkert Modderman|01.04.15|19:52

Goh, mijn klanten bellen mij gewoon….of ben ik nou niet innovatief genoeg

Erwin van Eekhout|02.04.15|12:25

In 2011 won TaxiID de taxi-innovatieprijs op onze eigen Taxi-Expo met een TaxiApp. En in basis mankeert daar niet veel aan. Door iedereen te gebruiken, stad of platteland. Geen illegale praktijken over de rug van de chauffeurs. Goed doordachte backoffice. Ongetwijfeld wat technische onvolkomenheden maar die zijn er uit te innoveren. Dan denk je, dat pakken we met z’n allen op. Maar neen,ook de TaxiApp markt is nu al versplinterd. Hoeveel taxiapp iconen gaat een klant op zijn smatphone dulden?

Johan Zevenbergen|02.04.15|20:25

Teveel kleine en versplinterde en concurrerende aanbieders van taxi en luchthaven apps heren.

Taxicentrales in vier grote steden lanceren taxi-app: AppAcab | TaxiPro

Taxicentrales in vier grote steden lanceren taxi-app: AppAcab

De taxicentrales van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht lanceren gezamenlijk een nieuwe taxi-app: AppAcab. Vanaf 1 mei kunnen klanten de nieuwe applicatie gebruiken. Het samenwerkingsverband staat open voor taxibedrijven uit andere Nederlandse steden die zich willen aansluiten. ”We hopen op termijn op zo’n twintig aangesloten steden”, aldus directeur Sjaak de Winter van de Rotterdamse Taxi Centrale, één van de initiatiefnemers. De bekendmaking van de innovatie vond vrijdag plaats bij het mobiliteitscongres Van Portier tot Portier, dat georganiseerd werd door reizigersorganisatie Rover in Hilversum, op het hoofdkantoor van vervoersbedrijf Connexxion.

De vier bedrijven die per 1 mei gaan starten, zijn de Utrechtse Taxi Centrale (UTC), de Taxi Centrale Amsterdam (TCA), de Haagse Taxi Mobilofoon Centrale (HTMC) en de RTC. Sterk punt van de nieuwe app is onder meer dat uitsluitend met gerenommeerde taxibedrijven wordt gewerkt. De chauffeurs zijn dus in het bezit van de benodigde vergunningen en diploma’s.

Kwaliteit

”Er is altijd een garantie van kwaliteit”, zegt De Winter. ”Als gebruiker hoef je bijvoorbeeld niet te twijfelen of je wel verzekerd bent.” Tevens zit er in de app een ratingsysteem verwerkt, waardoor elke rit beoordeeld kan worden en is sprake van een bemande backoffice. Ook moet de nieuwe toepassing veel betaalgemak bieden aan klanten. Afrekenen kan met contant geld, met de pinpas of creditcard. Tevens kan via iDeal worden betaald.

Moeten mensen de innovatie zien als het antwoord op UberPop? ”Nee”, zegt de RTC-directeur. ”We zijn al ruim twee jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van de app. Toen was UberPop in Nederland nog niet actief.”

Uitbreiding

AppAcab biedt taxi-ondernemingen uit andere steden de optie om zich aan te sluiten. De bedrijven mogen hun eigen marketing en strategie blijven voeren en zijn niet gebonden aan een vastgesteld prijsbeleid. Ieder bedrijf mag zijn eigen prijzen blijven bepalen. ”UTC heeft bijvoorbeeld het beleid dat je als klant voor een reis binnen Utrecht nooit meer dan 12,50 euro betaalt. Dat blijft gewoon bestaan.”

Uiteindelijk moet de nieuwe app voor het gehele land beschikbaar komen. ”We willen gemak bieden voor de klant. Hij kan hierdoor met één app terecht in verschillende steden. Dus als hij voor het eerst in een stad komt, kan hij toch van een bekende toepassing gebruikmaken.” De applicatie is momenteel nog niet beschikbaar. De lancering vindt plaats op 1 mei.

Tom van Gurp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , , , ,

Auteur: Tom van Gurp

10 reacties op “Taxicentrales in vier grote steden lanceren taxi-app: AppAcab”

Paul Dijkhuizen|30.03.15|15:33

Alleen voor de steden? Natuurlijk, ‘het platteland’ zoekt het maar weer lekker zelf uit, die concurreren we we wel uit de markt, die mogen straks toch in geen enkele stad meer komen vanwege het TTO -protectionisme- beleid… Tijd voor een Landelijke App van, voor en door de branche zelf!

Rodney Barten|30.03.15|15:54

Er zijn straks zoveel Apps dat de klant door de bomen de Apps niet meer ziet.

Johan Zevenbergen|30.03.15|16:24

Paul heeft wel een punt, of moeten wij het met de apps aan de boom doen?

Johan Kuhlman|30.03.15|18:22

Nou Paul als de app in de lucht is meld ik mijn bedrijf gelijk aan hebben we in Leeuwarden in iedergeval de eerste..taxi primax leeuwarden.

Rodney Barten|30.03.15|22:14

@ Paul en Johan Zevenbergen: Wat is jullie bijdrage aan de ontwikkeling van de app?

Marion van Dijk|30.03.15|22:16

Innovatie op Uber pop? weten ze zelfs in Rotterdam het verschil niet? Denk dat ze gewoon Uber bedoelen maar dan is de Innovatie volgens mij het wiel voor de derde keer uitvinden hadden we als tweede niet taxify?
denk niet dat de klanten die nu niet met bv. de UTC reizen het met een app wel gaan doen. Blijven dezelfde chauffeurs.

John van der Horst|30.03.15|23:50

Er zijn al enige jaren alternatieven en App`s voor taxivervoer. gebruikt er niemand taxiid? of is aangemeld op taxishark? Beide hebben een ideale app om een taxirit te verzorgen door heel Nederland. De gemiddelde klant is niet zo bezig met een app, maar wil op tijd, niet te duur en betrouwbaar van A naar B. Een betere marketing zou misschien een stukje schelen.
Voor taxibedrijven alleen maar goed. Alle kansen benutten om je bereik te vergroten en je goede service te promoten, zou ik zeggen.

Folkert Modderman|01.04.15|19:52

Goh, mijn klanten bellen mij gewoon….of ben ik nou niet innovatief genoeg

Erwin van Eekhout|02.04.15|12:25

In 2011 won TaxiID de taxi-innovatieprijs op onze eigen Taxi-Expo met een TaxiApp. En in basis mankeert daar niet veel aan. Door iedereen te gebruiken, stad of platteland. Geen illegale praktijken over de rug van de chauffeurs. Goed doordachte backoffice. Ongetwijfeld wat technische onvolkomenheden maar die zijn er uit te innoveren. Dan denk je, dat pakken we met z’n allen op. Maar neen,ook de TaxiApp markt is nu al versplinterd. Hoeveel taxiapp iconen gaat een klant op zijn smatphone dulden?

Johan Zevenbergen|02.04.15|20:25

Teveel kleine en versplinterde en concurrerende aanbieders van taxi en luchthaven apps heren.