
Belgisch project voor haalbaarheid elektrische taxi’s
De Belgische taxi-branchevereniging GTL krijgt subsidie voor het opstarten van een project om de haalbaarheid van elektrische taxi’s te onderzoeken. GTL heeft daartoe met BBL (Bond Beter Leefmilieu) een partnerschap afgeloten voor het opstarten van een project rond de ‘haalbaarheid en het potentieel van elektrische taxi’s in Vlaanderen’.
Het projectvoorstel werd ingediend bij het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO), met de vraag of zij dit voor het grootste deel willen subsidiëren. “We kregen vorige week de informatie dat dit e-taxiproject goedgekeurd werd door het FIDO”, laat GTL weten.
Draagvlak
Het algemene doel van dit project is om draagvlak te creëren zodat dat er zowel vanuit overheidswege als vanuit de taxisector (en eventueel andere sectoren), bereidheid is om in te zetten op elektrische taxi’s.
Het project wordt in 2016 uitgewerkt en omvat 5 deelstappen.
- Eerst komt er een inventaris van de huidige vloot van taxi’s in Vlaanderen.
- Daarna wordt de economische en ecologische haalbaarheid alsook het potentieel voor e-taxi’s onderzocht
- Vervolgens wordt onderzocht welke maatregelen nodig zouden zijn voor de uitrol e-taxi’s in Vlaanderen
- Er zullen aanbevelingen gegeven worden voor de overheid en de verschillende actoren, om de transitie naar meer elektrische taxi’s te organiseren
- Tot slot zal een pilotproject met praktijktest gelanceerd worden.
Elektrisch taxivervoer
In Nederland zijn diverse taxibedrijven al jarenlang bezig met elektrisch taxivervoer. Zo bestaat het Amsterdamse bedrijf Taxi-E volledig uit elektrische voertuigen. Maar ook bedrijven als RTC, Connexxion en BIOS rijden met diverse elektrische taxi’s. Het inmiddels failliete Prestige GreenCab was ooit het eerste taxibedrijf dat op grote school elektrisch ging rijden via een gesubsidieerd haalbaarheidsproject.
Ik weet de uitkomst al.
Zonder een veelvoud van diverse langdurige subsidies is er GEEN toekomst voor !