Cabman BCT, Boordcomputer Taxi

OM wil duidelijkheid over regels telefoongebruik tijdens het rijden

Het Openbaar Ministerie stapt naar het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden om helderheid te krijgen over de vraag of het verboden is om tijdens het rijden je smartphone te bedienen in een telefoonhouder. Dit nadat de kantonrechter eerder deze week bepaalde dat het bedienen van een telefoon in een houder gelijk stond aan het vasthouden ervan. Dit kan ook gevolgen hebben voor taxichauffeurs, omdat zij vaak een telefoon in de houder hebben.

Dat schrijft het NRC donderdag. Een automobilist werd in Sneek door agenten betrapt op het bedienen van zijn telefoon. De man zou een opvallende politieauto hebben gepasseerd terwijl hij met zijn telefoon bezig was. Zijn mobieltje zat in een houder links van het stuur. Door naar het gerechtshof te stappen, gaat het OM in beroep tegen een uitspraak van een kantonrechter waarin het zélf gelijk kreeg.

Vasthouden mobiel

De bestuurder kreeg een boete van 239 euro, waar hij tegen in beroep ging. Het OM vond dat het aanraken van de telefoon gelijk stond aan het vasthouden ervan en daar ging de rechtbank Noord-Nederland in mee. Maar het openbaar ministerie wil nu ook zelf duidelijkheid over de regels en in hoeverre er een algemeen verbod geldt: mag niemand vanaf meer zijn telefoonscherm aanraken, ook niet als de telefoon in een houder bevestigd is en de bestuurder op wil nemen wanneer er gebeld wordt?

Het OM en de politie hebben hun beleid nog niet aangepast op basis van deze uitspraak, maar dit zal mogelijk wel gebeuren wanneer het gerechtshof zich uitspreekt. Een uitspraak van dit instituut weegt zwaarder dan de uitspraak van een kantonrechter. “Voor wij ons beleid aanpassen en de politie nieuwe instructies geven, wachten wij eerst die uitspraak af”, aldus een woordvoerder van het OM tegen het NRC.

Andere apparaten

Voor verkeersrechtadvocaat Bert Kabel komt de uitspraak van de kantonrechter niet echt als een verrassing. Hij merkt namelijk dat het gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer echt de aandacht heeft bij de wetgevers. “De uitspraak past goed in de jurisprudentie die je op dit gebied ziet”, vertelt hij tegen BNR.

Kabel denkt dat dit alleen zal gelden voor het bedienen van de mobiele telefoon en dus niet voor andere apparaten, zoals een radio. Een eventuele nieuwe wetgeving zal dus ook niet van toepassing zijn op het bedienen van bijvoorbeeld de boordcomputer  “Je mag ook je radio zachter zetten of de airco aanzetten. Dan word je ook afgeleid, maar dat is niet strafbaar gesteld.”

Werkgeversorganisatie KNV laat wel al weten het heel belangrijk te vinden dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt, met name chauffeurs die voor hun beroep op de weg zitten. Dit geldt verder extra voor beroepschauffeurs in het personenvervoer, omdat passagiers er altijd van uit moeten kunnen gaan dat ze zo veilig worden vervoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

11 reacties op “OM wil duidelijkheid over regels telefoongebruik tijdens het rijden”

Ewout Voetelink|11.08.17|14:42

Telefoon in de houder en dan koppelen met de bleutooht van de autoradio of een los setje zelf aanschaffen voor aan de zonneklep ! kosten : vanaf 15 euro !

Peter Vriens|11.08.17|15:30

Telefoon bedienen via stuurbediening ??

Karin Roest|11.08.17|16:32

Ik koop helemaal niets laat het bedrijf maar is een keer wat terug doen telefoon tomtom telefoonkosten niets word er vergoed. Terwijl mijn foon en de kosten daarvan en de tom tom het meeste word gebruikt voor het taxi bedrijf waar ik werk.

Heb nog nooit een cent vergoed gekregen.

Karin Roest|11.08.17|16:35

Hoe zit het eigenlijk dan met de bct scherm? ik krijg ook af en toe berichten tijden het rijden die ik dan moet bevestigen.

Iemand een idee

Karin Roest|11.08.17|16:36

Oeps lees er over heen

Johan Zevenbergen|11.08.17|16:53

Men word ook afgeleid door alle verkeersborden langs de weg, zo kunne we nog wel ff doorgaan.

Max Wetzels|11.08.17|17:52

Krijgt men ook boetes als men te lang op de snelheidsmeter kijkt ? Je hebt zo een vette prent te pakken als je het niet doet. 😩😩😩

Jacques Wolff|14.08.17|12:55

Wat de BCT communicatie betreft. In de wet staat het duidelijk omschreven. BCT communicatie is van centrale naar chauffeur en andersom. Dus met andere woorden de chauffeur kan met de BCT van Cabman niet het openbare net op (van fabriekswege zo gemaakt, anders dan bij de BCT van Taxitronics, daar kun je eigenhandig de instellingen zo veranderen, dat je het openbare net op kan).

Pierre van Aert|15.08.17|21:40

Dat hangt maar net van het door Cabman geïnstalleerde programma af. Ik heb in auto’s van Connexxion gereden waar je gewoon de klant kon bellen, als dat in de ritgegevens op het scherm stond.

Johan Jacobs|17.08.17|12:18

Telefoon bedienen en aannemen in de hand mag niet, duidelijk. Telefoon aannemen in de houder: is nu dus al een vraagteken. En dan komt de bediening via stuur of dashboard/audio-unit: mag dit dadelijk ook niet meer wegens afleiding/veiligheid? En als het begint te regenen mag ik zeker straks ook de ruitenwisser niet meer aanzetten??

Henk Schilperoort|25.08.17|12:33

Dus als beroepschauffeur in het personenvervoer staat veilig vervoeren van passagiers voorop! Dat is duidelijk. Dan mag je dus van een rechter verwachten, dat hij zijn rechtboek om raad pleegt en niet zijn onderbuikgevoelens de vrije loop laat en om zoveel mogelijk bekeuringen uit te kunnen schrijven, zijn agenten maar klakkeloos bonnen laat uitdelen alsof het “Alles gratis bij Jamin” is.

OM wil duidelijkheid over regels telefoongebruik tijdens het rijden | TaxiPro
Cabman BCT, Boordcomputer Taxi

OM wil duidelijkheid over regels telefoongebruik tijdens het rijden

Het Openbaar Ministerie stapt naar het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden om helderheid te krijgen over de vraag of het verboden is om tijdens het rijden je smartphone te bedienen in een telefoonhouder. Dit nadat de kantonrechter eerder deze week bepaalde dat het bedienen van een telefoon in een houder gelijk stond aan het vasthouden ervan. Dit kan ook gevolgen hebben voor taxichauffeurs, omdat zij vaak een telefoon in de houder hebben.

Dat schrijft het NRC donderdag. Een automobilist werd in Sneek door agenten betrapt op het bedienen van zijn telefoon. De man zou een opvallende politieauto hebben gepasseerd terwijl hij met zijn telefoon bezig was. Zijn mobieltje zat in een houder links van het stuur. Door naar het gerechtshof te stappen, gaat het OM in beroep tegen een uitspraak van een kantonrechter waarin het zélf gelijk kreeg.

Vasthouden mobiel

De bestuurder kreeg een boete van 239 euro, waar hij tegen in beroep ging. Het OM vond dat het aanraken van de telefoon gelijk stond aan het vasthouden ervan en daar ging de rechtbank Noord-Nederland in mee. Maar het openbaar ministerie wil nu ook zelf duidelijkheid over de regels en in hoeverre er een algemeen verbod geldt: mag niemand vanaf meer zijn telefoonscherm aanraken, ook niet als de telefoon in een houder bevestigd is en de bestuurder op wil nemen wanneer er gebeld wordt?

Het OM en de politie hebben hun beleid nog niet aangepast op basis van deze uitspraak, maar dit zal mogelijk wel gebeuren wanneer het gerechtshof zich uitspreekt. Een uitspraak van dit instituut weegt zwaarder dan de uitspraak van een kantonrechter. “Voor wij ons beleid aanpassen en de politie nieuwe instructies geven, wachten wij eerst die uitspraak af”, aldus een woordvoerder van het OM tegen het NRC.

Andere apparaten

Voor verkeersrechtadvocaat Bert Kabel komt de uitspraak van de kantonrechter niet echt als een verrassing. Hij merkt namelijk dat het gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer echt de aandacht heeft bij de wetgevers. “De uitspraak past goed in de jurisprudentie die je op dit gebied ziet”, vertelt hij tegen BNR.

Kabel denkt dat dit alleen zal gelden voor het bedienen van de mobiele telefoon en dus niet voor andere apparaten, zoals een radio. Een eventuele nieuwe wetgeving zal dus ook niet van toepassing zijn op het bedienen van bijvoorbeeld de boordcomputer  “Je mag ook je radio zachter zetten of de airco aanzetten. Dan word je ook afgeleid, maar dat is niet strafbaar gesteld.”

Werkgeversorganisatie KNV laat wel al weten het heel belangrijk te vinden dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt, met name chauffeurs die voor hun beroep op de weg zitten. Dit geldt verder extra voor beroepschauffeurs in het personenvervoer, omdat passagiers er altijd van uit moeten kunnen gaan dat ze zo veilig worden vervoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

11 reacties op “OM wil duidelijkheid over regels telefoongebruik tijdens het rijden”

Ewout Voetelink|11.08.17|14:42

Telefoon in de houder en dan koppelen met de bleutooht van de autoradio of een los setje zelf aanschaffen voor aan de zonneklep ! kosten : vanaf 15 euro !

Peter Vriens|11.08.17|15:30

Telefoon bedienen via stuurbediening ??

Karin Roest|11.08.17|16:32

Ik koop helemaal niets laat het bedrijf maar is een keer wat terug doen telefoon tomtom telefoonkosten niets word er vergoed. Terwijl mijn foon en de kosten daarvan en de tom tom het meeste word gebruikt voor het taxi bedrijf waar ik werk.

Heb nog nooit een cent vergoed gekregen.

Karin Roest|11.08.17|16:35

Hoe zit het eigenlijk dan met de bct scherm? ik krijg ook af en toe berichten tijden het rijden die ik dan moet bevestigen.

Iemand een idee

Karin Roest|11.08.17|16:36

Oeps lees er over heen

Johan Zevenbergen|11.08.17|16:53

Men word ook afgeleid door alle verkeersborden langs de weg, zo kunne we nog wel ff doorgaan.

Max Wetzels|11.08.17|17:52

Krijgt men ook boetes als men te lang op de snelheidsmeter kijkt ? Je hebt zo een vette prent te pakken als je het niet doet. 😩😩😩

Jacques Wolff|14.08.17|12:55

Wat de BCT communicatie betreft. In de wet staat het duidelijk omschreven. BCT communicatie is van centrale naar chauffeur en andersom. Dus met andere woorden de chauffeur kan met de BCT van Cabman niet het openbare net op (van fabriekswege zo gemaakt, anders dan bij de BCT van Taxitronics, daar kun je eigenhandig de instellingen zo veranderen, dat je het openbare net op kan).

Pierre van Aert|15.08.17|21:40

Dat hangt maar net van het door Cabman geïnstalleerde programma af. Ik heb in auto’s van Connexxion gereden waar je gewoon de klant kon bellen, als dat in de ritgegevens op het scherm stond.

Johan Jacobs|17.08.17|12:18

Telefoon bedienen en aannemen in de hand mag niet, duidelijk. Telefoon aannemen in de houder: is nu dus al een vraagteken. En dan komt de bediening via stuur of dashboard/audio-unit: mag dit dadelijk ook niet meer wegens afleiding/veiligheid? En als het begint te regenen mag ik zeker straks ook de ruitenwisser niet meer aanzetten??

Henk Schilperoort|25.08.17|12:33

Dus als beroepschauffeur in het personenvervoer staat veilig vervoeren van passagiers voorop! Dat is duidelijk. Dan mag je dus van een rechter verwachten, dat hij zijn rechtboek om raad pleegt en niet zijn onderbuikgevoelens de vrije loop laat en om zoveel mogelijk bekeuringen uit te kunnen schrijven, zijn agenten maar klakkeloos bonnen laat uitdelen alsof het “Alles gratis bij Jamin” is.