Greenes

Greenes maakt leasen en tanken CNG-taxi gemakkelijker

Rijden op CNG of groengas wordt in taxi-aanbestedingen vanwege duurzaamheid steeds belangrijker. In de praktijk zien taxibedrijven soms echter belemmeringen om voertuigen op CNG te leasen en ook het aantal tankpunten wordt als beperkt ervaren. Greenes heeft een totaalconcept ontwikkeld waarmee deze drempels worden weggenomen.

Onlangs nam Greenes deel aan Taxi Expo in Houten, waar de Skoda Superb op groengas / CNG werd gepresenteerd. Door deze introductie kwam Greenes in gesprek met diverse taxiondernemers. Ook uit die gesprekken kwam weer naar voren dat groengas / CNG nog niet bij alle tankstations beschikbaar is, waardoor er moet worden omgereden om de taxivoertuigen er van te voorzien. Ook het leasen van taxi’s die rijden op groengas / CNG kan niet altijd even makkelijk. “Om die belemmeringen op te lossen, hebben we het Greenes Totaal Concept ontwikkeld dat inmiddels ook al enige tijd wordt toegepast in de markt”, aldus Alex Severs van Greenes.

Nieuwe diesel

Greenes voorziet onder meer taxivoertuigen van een CNG-installatie, of CNG-voertuigen uit de fabriek van een grotere actieradius. Deze brandstof is voor Greenes een voordelig, duurzaam en zuinig alternatief voor diesel. “Wat ons betreft is CNG echt de nieuwe diesel”, benadrukt Severs. Het aanbod van modellen werd onlangs dus uitgebreid met de Skoda Superb. De Nissan Evalia 1.6, de Volkswagen Up en Volkswagen Transporter T6 behoren al wat langer tot het Greenes Cab-assortiment.

Het is voor taxi-ondernemers niet altijd even makkelijk om een CNG-voertuig te leasen. Daarom is Greenes Lease ontwikkeld als leaseconcept voor duurzaam taxivervoer. “Hierin veren wij mee met de omzet van de taxi-onderneming in kwestie”, legt Alex Severs uit. “Normaalgesproken staat je leasetarief vast en krijg je elke maand een factuur voor hetzelfde bedrag. Bij ons betaal je meer als je meer hebt gereden, en minder als er minder is gereden. De duurzame brandstof zit bij de kilometerprijs in, daar wordt niets meer in verrekend. En onderhoud van het voertuig is mogelijk bij een lokale garage.”

Tikt behoorlijk aan

Een tweede onderdeel van het totaalconcept is Greenes Fill. “Wij kunnen helpen met het realiseren van een eigen tankpunt om de omrijkilometers tot een minimum te beperken. Want als je meerdere keren per week een paar kilometer moet rijden, alleen om te tanken, dan tikt dat na verloop van tijd behoorlijk aan met een wagenpark dat uit tientallen voertuigen bestaat.”

CNG tanken kan momenteel op zo’n 180 locaties, dus Severs erkent dat daarmee nog geen sprake is van een landelijk dekkend netwerk. Maar bij elk gebouw dat op het gasnet is aangesloten, kan ook CNG worden getankt. Er komen geen tankwagens aan te pas. Dat het om duurzaam geproduceerd gas gaat, is gegarandeerd met certificaten. Afnemers kunnen zelf kiezen uit aardgas of groengas.

Pompprijs of korting

“De mogelijkheid bestaat dus om bij het bedrijf een eigen CNG-vulpunt aan te laten brengen. De ondernemer bepaalt zelf in welke mate en vorm hij daarin investeert”, legt Severs uit. “Investeert de ondernemer alles zelf, dan kan dat leiden tot een voordeel op de brandstofprijs tot wel 47 cent per kilogram. De op dat moment lage CNG-prijs is voor 5 jaar vast te zetten. Dit betekent als de prijs stijgt, de ondernemer het lage tarief houdt. Wil hij bijna geen kosten voor een eigen vulpunt, dan betaalt hij gewoon de pompprijs. En tussen die 47 cent korting en de reguliere prijs is van alles mogelijk, afhankelijk van de mate en omvang van de investering.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.