File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Extra maatregelen tegen files op drukke wegen

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock (onbeperkt gebruik)

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat komt met extra maatregelen om files op drukke wegen aan te pakken. Weginspecteurs en bergers worden op strategische plekken ingezet, spitsstroken worden omgevormd tot gewone rijstroken en er komen slimme verkeerslichten op drukke wegen, veelal in de buurt van de snelwegen.

De minister heeft de Tweede Kamer hierover onlangs geïnformeerd. Het gaat om een eerste set maatregelen uit de zogenoemde file-aanpak. Deze aanpak is een aanvulling op de projecten voor de aanleg van nieuwe wegen en rijstroken en het vernieuwen van bestaande infrastructuur. De minister heeft voor de extra maatregelen in totaal 100 miljoen euro uitgetrokken.

Afspraken met bergers

Verkorten van files die ontstaan als gevolg van een ongeval op de snelweg, is een van de maatregelen. De minister wil een snellere berging van voertuigen die bij een ongeval betrokken zijn. Met bergers worden afspraken gemaakt zodat ze op werkdagen tijdens de spits op twintig strategische locaties klaarstaan en sneller ter plaatse kunnen zijn. Het gaat vooral om over de ringwegen bij de grote steden. De aanrijtijden van de weginspecteurs worden verkort. En Rijkswaterstaat bekijkt of de bergers zelf de plek van het ongeval kunnen afzetten, zodat zij niet altijd op een weginspecteur of de politie hoeven te wachten.

De komende jaren wordt 25 procent van de huidige spitsstroken omgezet in reguliere rijstroken – dit jaar gebeurt dat op de A1 bij Deventer. Daarnaast wil de minister op korte termijn de spitstroken en de plusstroken aan de linkerkant van de rijbaan sneller openzetten voor het verkeer. Ten noorden van Amsterdam en bij de Beneluxtunnel worden extra maatregelen genomen zodat er geen opstopping ontstaat als een te hoge vrachtwagens een tunnel inrijdt.

Nieuwe technieken

De minister wil daarnaast volop nieuw technieken inzetten om het verkeer veiliger en sneller te laten doorstromen. Het gaat daarbij onder meer om nieuwe reisinformatiediensten en de inzet van slimme verkeerslichten op drukke kruispunten in de buurt van snelwegen die op het aanbod van het verkeer kunnen reageren.

Rijkswaterstaat zal daarnaast op verschillende locaties kleine infrastructurele maatregelen doorvoeren. Zo wordt de verbindingsboog in knooppunt Oudenrijn verbreed, worden er kleine aanpassingen doorgevoerd aan het Prins Clausplein en wordt de capaciteit van een afrit op de A58 bij Tilburg vergroot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur voor Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor de andere ProMedia-websites.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Extra maatregelen tegen files op drukke wegen | TaxiPro
File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Extra maatregelen tegen files op drukke wegen

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock (onbeperkt gebruik)

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat komt met extra maatregelen om files op drukke wegen aan te pakken. Weginspecteurs en bergers worden op strategische plekken ingezet, spitsstroken worden omgevormd tot gewone rijstroken en er komen slimme verkeerslichten op drukke wegen, veelal in de buurt van de snelwegen.

De minister heeft de Tweede Kamer hierover onlangs geïnformeerd. Het gaat om een eerste set maatregelen uit de zogenoemde file-aanpak. Deze aanpak is een aanvulling op de projecten voor de aanleg van nieuwe wegen en rijstroken en het vernieuwen van bestaande infrastructuur. De minister heeft voor de extra maatregelen in totaal 100 miljoen euro uitgetrokken.

Afspraken met bergers

Verkorten van files die ontstaan als gevolg van een ongeval op de snelweg, is een van de maatregelen. De minister wil een snellere berging van voertuigen die bij een ongeval betrokken zijn. Met bergers worden afspraken gemaakt zodat ze op werkdagen tijdens de spits op twintig strategische locaties klaarstaan en sneller ter plaatse kunnen zijn. Het gaat vooral om over de ringwegen bij de grote steden. De aanrijtijden van de weginspecteurs worden verkort. En Rijkswaterstaat bekijkt of de bergers zelf de plek van het ongeval kunnen afzetten, zodat zij niet altijd op een weginspecteur of de politie hoeven te wachten.

De komende jaren wordt 25 procent van de huidige spitsstroken omgezet in reguliere rijstroken – dit jaar gebeurt dat op de A1 bij Deventer. Daarnaast wil de minister op korte termijn de spitstroken en de plusstroken aan de linkerkant van de rijbaan sneller openzetten voor het verkeer. Ten noorden van Amsterdam en bij de Beneluxtunnel worden extra maatregelen genomen zodat er geen opstopping ontstaat als een te hoge vrachtwagens een tunnel inrijdt.

Nieuwe technieken

De minister wil daarnaast volop nieuw technieken inzetten om het verkeer veiliger en sneller te laten doorstromen. Het gaat daarbij onder meer om nieuwe reisinformatiediensten en de inzet van slimme verkeerslichten op drukke kruispunten in de buurt van snelwegen die op het aanbod van het verkeer kunnen reageren.

Rijkswaterstaat zal daarnaast op verschillende locaties kleine infrastructurele maatregelen doorvoeren. Zo wordt de verbindingsboog in knooppunt Oudenrijn verbreed, worden er kleine aanpassingen doorgevoerd aan het Prins Clausplein en wordt de capaciteit van een afrit op de A58 bij Tilburg vergroot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur voor Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor de andere ProMedia-websites.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.