Laadplein Noot

Eigen laadplein voor elektrische regiotaxi’s Noot

Bron: Noot

Noot Personenvervoer heeft in Amersfoort zijn eigen laadplein voor elektrische taxivoertuigen in gebruik genomen. Bij de veertig laadpunten kunnen alle elektrische taxi’s opladen die Noot gebruikt voor Regiotaxi Eemland Heuvelrug. 

De faciliteit bevindt zich aan de Xenonweg en is 1.650 vierkante meter groot. Het kwam mede tot stand dankzij een bijdrage van het Nationale Groenfonds. Deze specifieke overgang naar volledig elektrisch rijden spaart volgens Noot zo’n 3 miljoen elektrische kilometers per jaar uit.

Het opladen van de taxi’s gebeurt vooral in de nachtelijke uren. Slimme software zorgt ervoor dat dit goed verloopt. Waar nodig kunnen de taxi’s overdag van een snellader gebruik maken. Tegen een vergoeding kunnen ook anderen hun voertuigen op het plein opladen. Dat gebeurt op dit moment nog niet, maar Noot voert daar wel met verschillende partijen gesprekken over.

Tekst loopt door onder de foto

Laadplein Noot

‘Zeer comfortabel voor chauffeur en passagier’

Het Laadplein is er niet alleen voor de elektrische voertuigen. Ook de chauffeurs van de regiotaxi kunnen er in de nabije toekomst hun batterij opladen. Daarvoor wordt momenteel een pand gebouwd. Het gebouw wordt duurzaam en krijgt een groene gevel en zonnepanelen op het dak. Ook hier is het Groenfonds met een bijdrage belangrijk in de realisatie.

Erik Willems is bij Noot eindverantwoordelijk voor het vraagafhankelijke vervoer. De geruislooshied van elektrische taxi’s is volgens hem een voornaam pluspunt. “Dit is zeer comfortabel voor zowel reiziger als chauffeur. Op dit moment kost het ‘tanken’ nog wel veel tijd, soms wel een paar uur. Dat vraagt een andere kijk op het inroosteren van de voertuigen en de chauffeurs. Ondanks de snelle ontwikkelingen op het gebied van laden, duurt een ‘tankbeurt’ namelijk zomaar een paar uur. Hierdoor is er bijvoorbeeld meer tijd nodig tussen de wisselingen van chauffeurs op eenzelfde voertuig.”

Tekst loopt door onder de foto

Ongekend snel tempo

Olof Dieckhaus was als CIO van Noot eindverantwoordelijk voor de realisatie van het laadplein: “De afgelopen maanden hebben we met onder anderen Stedin, Joulz, Ecotap, NLmobility, Siebelink en de Gemeente Amersfoort in een ongekend snel tempo een braakliggend stuk grond omgetoverd tot een volledig laadplein met alle bijbehorende laadinfrastructuur”, plaatst hij de realisatie van het plein in perspectief.

“Met dit laadplein zijn we minder afhankelijk van de nog beperkte publieke (snel)laadinfrastructuur en kunnen we garanties bieden dat onze voertuigen ook iedereen van A naar B kunnen brengen. En dat op een duurzame manier. Want alleen al voor de regiotaxi-voertuigen zal het jaarlijkse stroomverbruik ongeveer gelijk zijn aan dat van 200 huishoudens. Noot heeft de afgelopen jaren al de nodige ervaringen opgedaan met elektrisch rijden en heeft deze kennis nu voor dit project kunnen gebruiken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Eigen laadplein voor elektrische regiotaxi’s Noot | TaxiPro
Laadplein Noot

Eigen laadplein voor elektrische regiotaxi’s Noot

Bron: Noot

Noot Personenvervoer heeft in Amersfoort zijn eigen laadplein voor elektrische taxivoertuigen in gebruik genomen. Bij de veertig laadpunten kunnen alle elektrische taxi’s opladen die Noot gebruikt voor Regiotaxi Eemland Heuvelrug. 

De faciliteit bevindt zich aan de Xenonweg en is 1.650 vierkante meter groot. Het kwam mede tot stand dankzij een bijdrage van het Nationale Groenfonds. Deze specifieke overgang naar volledig elektrisch rijden spaart volgens Noot zo’n 3 miljoen elektrische kilometers per jaar uit.

Het opladen van de taxi’s gebeurt vooral in de nachtelijke uren. Slimme software zorgt ervoor dat dit goed verloopt. Waar nodig kunnen de taxi’s overdag van een snellader gebruik maken. Tegen een vergoeding kunnen ook anderen hun voertuigen op het plein opladen. Dat gebeurt op dit moment nog niet, maar Noot voert daar wel met verschillende partijen gesprekken over.

Tekst loopt door onder de foto

Laadplein Noot

‘Zeer comfortabel voor chauffeur en passagier’

Het Laadplein is er niet alleen voor de elektrische voertuigen. Ook de chauffeurs van de regiotaxi kunnen er in de nabije toekomst hun batterij opladen. Daarvoor wordt momenteel een pand gebouwd. Het gebouw wordt duurzaam en krijgt een groene gevel en zonnepanelen op het dak. Ook hier is het Groenfonds met een bijdrage belangrijk in de realisatie.

Erik Willems is bij Noot eindverantwoordelijk voor het vraagafhankelijke vervoer. De geruislooshied van elektrische taxi’s is volgens hem een voornaam pluspunt. “Dit is zeer comfortabel voor zowel reiziger als chauffeur. Op dit moment kost het ‘tanken’ nog wel veel tijd, soms wel een paar uur. Dat vraagt een andere kijk op het inroosteren van de voertuigen en de chauffeurs. Ondanks de snelle ontwikkelingen op het gebied van laden, duurt een ‘tankbeurt’ namelijk zomaar een paar uur. Hierdoor is er bijvoorbeeld meer tijd nodig tussen de wisselingen van chauffeurs op eenzelfde voertuig.”

Tekst loopt door onder de foto

Ongekend snel tempo

Olof Dieckhaus was als CIO van Noot eindverantwoordelijk voor de realisatie van het laadplein: “De afgelopen maanden hebben we met onder anderen Stedin, Joulz, Ecotap, NLmobility, Siebelink en de Gemeente Amersfoort in een ongekend snel tempo een braakliggend stuk grond omgetoverd tot een volledig laadplein met alle bijbehorende laadinfrastructuur”, plaatst hij de realisatie van het plein in perspectief.

“Met dit laadplein zijn we minder afhankelijk van de nog beperkte publieke (snel)laadinfrastructuur en kunnen we garanties bieden dat onze voertuigen ook iedereen van A naar B kunnen brengen. En dat op een duurzame manier. Want alleen al voor de regiotaxi-voertuigen zal het jaarlijkse stroomverbruik ongeveer gelijk zijn aan dat van 200 huishoudens. Noot heeft de afgelopen jaren al de nodige ervaringen opgedaan met elektrisch rijden en heeft deze kennis nu voor dit project kunnen gebruiken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.