inspectie, ILT, auto

ILT krijgt meer geld voor handhaving en toezicht

De Inspectie Leefomgeving en Transport krijgt geld voor extra handhavers en om te investeren in nieuwe kennis en technologie. Er komen meer dan honderd handhavers, toezichthouders en bijzondere opsporingsambtenaren bij de komende jaren.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat stelt het geld in delen beschikbaar. Dit jaar krijgt de ILT er 10 miljoen euro bij en in 2020 nog eens 12 miljoen euro. Vanaf dat jaar komt er ook structureel 15 miljoen euro per jaar bij, wat betekent dat de begroting van de inspectiedienst met zo’n 10 procent wordt verhoogd.

Risicogericht

ILT hanteert tegenwoordig zo veel mogelijk een risicogerichte aanpak en het extra geld wordt met name daarvoor ingezet. Dat wordt met name vertaald in nieuwe handhavers, toezichthouders en opsporingsambtenaren. De risicogerichte aanpak en de bijbehorende nieuwe manier van inspecteren is ook op de taxisector van toepassing.

Minister Van Nieuwenhuizen heeft zich mede op verzoek van de Tweede Kamer hard gemaakt voor extra budget voor de ILT. “Met het extra geld kan de inspectie het aantal handhavers flink uitbreiden. Ook kan de inspectie hiermee extra kennis in huis halen en met nieuwe technieken de controle verbeteren. Dit is nodig voor een goede handhaving van de regels die we hebben om mens en milieu goed te beschermen.”

Boordcomputer taxi

Om in de taxisector goed te kunnen handhaven, is de ILT sterk afhankelijk van informatie uit de boordcomputer taxi. Er zijn onder meer pilots geweest met het op afstand uitlezen van de BCT’s. Het invoeren van de nieuwe manier van handhaven bleek eerder dit jaar echter vertraagd te zijn. De ILT verwacht de handhaving in de taxisector in de tweede helft van dit jaar op het gewenste niveau te krijgen.

Lees ook: BCT functioneert nog steeds niet zoals bedoeld

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

18 reacties op “ILT krijgt meer geld voor handhaving en toezicht”

Peter Vriens|04.06.19|20:55

Op afstand uitlezen kan niet wanneer de bct geen online funktie heeft. Worden online bct’s niet gratis verstrekt, dan zul je nogmaals een BCT moeten aanschaffen.
Daarnaast is het nu juist de bedoeling dat er voor het uitlezen en beoordelen van de opgeslagen ( onbetrouwbaare data) minder mankracht nodig is, aldus de doel stellingen van ILT.
De soap en geldverspilling gaat maar door dank zij de de ambtenaren die de Staatssecretaris onjuist voorlichten.

Duco Douwstra|05.06.19|00:14

Ik heb het hier wel 20 X geschreven. In 2000 werden alle gegevens rij-en rusttijden en overige route en ritgegevens bij grote centrales en bedrijven al online ontvangen, opgeslagen en eventueel uitgelezen. In 2005 heb ik in diverse BCT overleggen ook gezegd, vraag even aan Wintax wie op dit moment het beste online systeem heeft en rol dat uit, met een landelijke server om de gegevens van alle taxi’s met intelligente software door 3 inspecteurs efficiënt te monitoren, maar eigenwijze ambtenaren

Lucu Ed|06.06.19|12:16

Wat ik heb begrepen is dat er een andere module in de bct moet komen. Om dit alles mogelijk te maken. Echter is ook al duidelijk dat de ondernemer weer alles gaat betalen!

Lucu Ed|06.06.19|12:19

We zijn er dus nog lang niet! Met dit geldverslindende verouderde project!

frans ritzerfeld|06.06.19|16:47

Volksverlakkerij dit is wat hier gaande is, ILenT met hun prive vermogen aansprakelijk voor alles wat ze bij elkaar gerotzooid hebben met de BCT, er zijn nu inmiddels al hele encyclopedieen geschreven hierover, nog even en ik ga mij bij het genius book of records op geven, ik zit vsnaf 1996 al boven 50 rechtszaken, er is duidelijk aan rechters kenbaar gemaakt en bewezen gebreken (28% op BCT – 20% op de chauffeurskaarten en gemiddeld 10% afwijking met de kilometers, het dekselt zich ook nog onder

frans ritzerfeld|06.06.19|16:55

Waar zijn de belastingdienst, die kunnen deze shit toch nooit en tenimmer goed keuren,wij zin nu verplicht een dubbele administratie te voeren, ik dank de rechter op 8 Mei jl voor de humane uitspraak, 18700 euro boete in voorwaardelijk, waar zijn mijn in wederrechterlijk in beslag genomen en toch vrij gesproken taxi’s, met geijkte taxameter en printer en mobilofoon, door het uitbreiden van de ILenT word dit gajes ook nog beloond voor deze corruptie.

frans ritzerfeld|06.06.19|17:01

Ze moeten de hele ILT op doeken en ze moeten eens op de proppen komen wat en hoeveel taxibedrijven ze al in de vernieling gejaagd hebben met het debacle BCT, kom op met deze cijfers en maak geef er publiciteit aan over hoe krom dat de ILenT is. Dan worden ze vanzelf op gedoekt, de stukken wat ik in het begin geschreven heb kloppen voor 100 %, de NL Staat maakt zich schuldig aan kartelvorming in de taxibranche, dit tot daar aan toe, maar ze maken zich ook nog schuldig aan misbruik machtspositie

frans ritzerfeld|06.06.19|17:07

Ik heb de rechter ook de Jurisprudentie overhandigd dat het digitaal opslaan van persoons/ of persoons gerelateerde gegevens niet op geslagen mogen worden, ze wimpelde dit af met het 4 ogensysteem, nu moet mij eens iemand vertellen hoe ze een BCT vanaf afstand kunnen up graden, dus iedereen kan er met zijn jatten in en ze zijn manipulaarbaar , hackbaar enz enz.’
Maar goed er is wederom hoger beroep aan getekend.
Collega’s het is niet voor mij alleen, ILenT heeft genoeg voer om op al deze gebreke

frans ritzerfeld|06.06.19|17:15

Te verbaliseren, iedereen staat er bij en kijkt er naar, dit zal ik wel nooit meer mee maken, hoe is het mogelijk dat ambtenaren een hele bedrijfstak ongestraft met deze corruptie naar de Filistijnen jaagt, ik zal ook nooit meer mee maken dat collega’s zich zo laten stigmatiseren zonder voor elkaar op te komen.
Tjerk, Duco, Rex en iedereen wat hier voor dit onrecht opkomt wens U in ieder geval sterkte, ik begin te twijfelen aan principes en rechts en wetskennis, EU recht staat boven Nationaal re

frans ritzerfeld|06.06.19|17:29

Te bekeuren, nogmaals als ik deze echter prive tegenkom krijgt ze een dikke knuffel, ze kan niet anders dan zich aan de grondwet te houden.
Maar het zijn de ambtenaren wat onze politiek met list, leugens en bedrog hebben te weten overtuigen dat de BCT’s voor certificering in aanmerking kwamen en ze wettelijk te verplichten, ik hoop in ieder geval op gerechtigheid en dat deze mensen de zwaarste straf mogen krijgen i.p.v. een oprecht burger een stempel op de kop te plakken als crimineel. STIGMATIS

frans ritzerfeld|06.06.19|17:35

Er is willens en wetens wet en regelgeving in het leven geroepen om zich zelf op een corrupte manier in stand te houden en maar te kunnen verbaliseren. Blijf er bij dat dit eens gedaan moet worden, aan alle collega’s als jullie in de toekomende tijd hiervoor verbaliseerd worden, denk dan aan deze schrijvens

frans ritzerfeld|06.06.19|17:54

ER IS HIER WILLENS EN WETENS EN VOORAL MET VOORBEDACHTE RADE MOORD GEPLEEGD OP EEN HELE BEDRIJFSTAK

De Waarheid|07.06.19|00:01

Dat is mooi dat ze meer geld en mensen krijgen.
Gaan ze nu ook de meer dan 10.000 illegale taxi’s (snorders) aan pakken, ik heb al honderden meldingen gedaan en klink klaren zaken aangeleverd maar er gebeurd weinig

frans ritzerfeld|07.06.19|10:54

Vergeet niet dat de ILT recentelijk met 900 ambtenaren zijn uit gebreid, als beloning voor deze corruptie krijgen ze nu ook nog geld bij.
De politiek keek er na en lacht zich in het vuistje, als het naderhand mis gaat krijgen ze via een kruiwagen weer een ander baantje, kijk naar onze voormalige Minister van Verkeer en Waterstaat, dus de voormalige baas van de ILT, is nu of was voorzitter van UBER, kan het nog krommer in dit land

De Waarheid|07.06.19|15:39

Beste Frans, er zijn maar 11 taxi inspecteurs en 4 rechercheurs die zich met taxi zaken bezig houden.
Het is niet de ILT de branche kapot maakt maar het is de regering die in 2000 iedereen een taxi bedrijf kon laten beginnen zonder vakbekwaamheid papieren, en de taxi branche als afvoerput gebruikte voor kansloze op de arbeidsmarkt.

frans ritzerfeld|09.06.19|08:42

De Waarheid is dat er van deze 11 inspecteurs er 7 inspecteurs met mij persoonlijk bezig zijn geweest, ik zal deze namen m.b.t. de privacy niet kenbaar maken en probeer dit ook te begrijpen, iedereen gaat voor zijn job, maar wie zijn de hoofd verantwoordelijke, die mogen ze voor mij alles af nemen, ook prive, mijn bedrijf is geliquideerd, niet alleen ik maar div. andere taxibedrijven zijn door dit drama ongestraft geliquideerd. Er zijn mij 5 taxi’s in beslag genomen.

frans ritzerfeld|09.06.19|08:54

Deze inbeslagnames waren weder rechterlijk, ik heb bij iedere inbeslagname een gerechterlijk schrijven overhandigd dit dit duidelijk niet mocht, dit schrijven is ook door gemaild, ze mochten alleen maar bekeuringen uit schrijven,, zelfs bij Uber auto’s mogen ze geen auto in beslag nemen wel proces verbaal op maken. M.b.t de privacy heb ik Jurisprudentie overhandigd dat div. overheden op hun vingers zijn getikt en terug zijn gefloten, en zo komen we in een bananenrepubliek, en machtsmisbruik.

frans ritzerfeld|09.06.19|09:00

Resumerend hier vind publieke diefstal plaats en liquidatie GEPLEEGD DOOR DE OVERHEID) zonder enige vorm om aansprakelijk gesteld te worden. IK WIL MIJN GESTOLEN TAXI’S TERUG.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.