Lyft

Zelfrijdende taxi’s niet zomaar winstgevend

Taxidiensten als Uber en Lyft zetten sterk in op de komst van zelfrijdende auto’s om hun diensten op termijn winstgevend te maken. Maar volgens nieuw onderzoek kunnen de robottaxi’s zelfs bij een volledige bezettingsgraad niet concurreren met traditionele taxi’s.

Uber en Lyft kampen met enorme verliezen. Alleen al in 2019 gaat het om een gezamenlijk verlies van zo’n 3,8 miljard dollar. Desondanks blijven veel investeerders positief vanuit het idee dat zelfrijdende auto’s op termijn taxichauffeurs gaan vervangen.

Onderzoekers van MIT komen echter tot andere inzichten, meldt Automobiel Management. “De kostenpropositie van autonome taxi’s kan zeker verbeteren door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, maar zelfs bij een volledige bezettingsgraad kunnen ze nog steeds niet concurreren met conventionele voertuigen.”

Bezettingsgraad

De onderzoekers baseren hun bevindingen op de lokale taximarkt in San Francisco. Hieruit blijkt dat de kosten van een autonome taxi met een enkele passagier aan boord liggen tussen 1,58 dollar en 6,01 dollar per gereden mijl. En dat is veel hoger dan de gebruikelijke 40 dollarcent, en hoger dan de gemiddelde kosten voor een particuliere autobezitter die volgens Amerikaanse statistieken zo’n 59 dollarcent bedragen.

De bezettingsgraad is een belangrijke graadmeter voor het succes van taxidiensten. Ritten met meerdere passagiers aan boord, zoals nu al worden aangeboden via Uber Pool en Lyft Line, kunnen die bezettingsgraad omhoog krijge. Maar dan moet er wel een enorme efficiencyslag worden gemaakt, melden de onderzoekers.

Kosten moeten fors dalen

“In modellen met een enkele passagier zou de bezettingsgraad van autonome taxi’s met bijna 100 procent moeten verbeteren en de kosten zouden moeten dalen met 37 procent om op gelijke voet te komen met conventionele taxidiensten. Bij meerdere passagiers moet de bezettingsgraad nog altijd omhoog met 30 procent. Pas bij een verbetering van 75 procent wordt het voor gebruikers interessant om een gedeelde autonome taxi te gebruiken in plaats van een traditionele taxi.”

Een opmerkelijke conclusie is dat zelfs bij een volledige bezettingsgraad de operationele kosten nog altijd hoger kunnen liggen dan bij traditionele taxi’s. “De beschikbare capaciteit beter benutten zal de ritprijs zeker drukken, maar uit onze berekeningen blijkt dat zelf bij 100 procent bezetting de tarieven nog altijd hoger zijn dan die van de conventionele taxi.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.