eVito Tourer BEELD Mercedes Benz

Ook met elektrische Vito richt Mercedes zich op de taximarkt

Het eerste elektrische personenbusje in zijn klasse: zo omschrijft Mercedes-Benz de nieuwe eVito. Het is de naam voor een schone, solide, soepel rijdende stadsbus met plek voor acht passagiers. De Duitse autofabrikant presenteerde hun paradepaard onlangs in Tilburg. Maar hoe zit het met de actieradius? TaxiPro kroop achter het stuur.

“Zometeen rechtsaf en dan zijn we er”, zegt bijrijder Ruben. We rijden het terrein van een Mercedes-dealer op. Hier moeten we een pakketje afleveren – doosjes drop naar verluidt. Missie geslaagd. Op naar het volgende adres: een drukkerij, op vijf minuten rijden afstand. Voor een dag zijn we koeriers. Tilburg is onze werkomgeving en ons ‘kantoor op wielen’ vandaag is Mercedes-Benz’ nieuwe eVito. Het vormt de ideale gelegenheid om deze nieuwe loot aan de Daimler-boom te testen, en te kijken of hij iets voor de taximarkt is.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Pakketjes bezorgen met de eVito BEELD Mercedes Benz/Wim Haze
Pakketjes bezorgen met de eVito. Beeld Mercedes Benz/Wim Haze

Terug naar eerder die ochtend. We zijn te gast in restaurant EVE, pal achter station Tilburg, en worden bijgepraat over de specificaties. De eVito is er onder meer in Tourer-editie. Hij is uitgerust met een “‘uiterst efficiënte” elektromotor met 85 kW (116 pk). De geïnstalleerde accucapaciteit bedraagt 41 kWh. En met een oplaadcapaciteit van 7,2 kW kan hij in circa zes uur van 0 tot 100 procent opgeladen worden. Actieradius: tot 150 kilometer. En wat ‘ie moet kosten? De prijzen van dit model beginnen bij 43.990 euro, exclusief btw/bpm, maar inclusief vier jaar onderhoud.

Powerpoint

De stadsauto is het antwoord van Mercedes op de uitdagingen van de moderne tijd, vertelt Jorus Vos. Het hoofd van Mercedes Benz Vans BeNeLux schetst ontwikkelingen als het rappe tempo van verstedelijking, snelle opkomst van nieuwe markten, uitvinding van slimme technologie en de luid klinkende roep om duurzame mobiliteitsoplossingen. De Duitse fabrikant zet daarom, zegt hij, in op onder meer deelvervoer, autonoom rijden, last mile logistiek en digitale platforms. En op elektrisch vervoer dus. “Het is geen powerpoint-verhaal, hij staat gewoon naast ons: de eVito.”

Die eVito is ideaal als taxi, verduidelijkt salesmanager Mark Horsten na afloop. “Dit is de enige in het mid size-segment, de acht- en negenzitters. Er is niks anders, en zeker niet voor zo’n dergelijke prijs. Er zijn wel ombouwers die ze maken, maar dan ben je veel meer kwijt. Plus: als je een keer wat hebt, waar kun je dan terecht? Dat is ook wel een uitdaging. Bij ons krijg je vier jaar onderhoud. En onze werkplaatsen zijn helemaal ingericht op elektrisch. De klant wordt compleet ontzorgd.”

Vliegveld

En hij is schoon, haast Horsten zich te zeggen. Milieuzones poppen overal op in steden. En bij steeds meer aanbestedingen is zero-emissie een belangrijk eis. “Dan is dit de auto die je moet hebben.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Onderweg met de eVito. Beeld Mercedes Benz - Wim Haze
Onderweg met de eVito. Beeld Mercedes Benz/Wim Haze

Die range van 150 kilometer, is dat niet wat weinig? Meer dan voldoende voor de meeste klanten, stelt hij. “Dit is een typische auto voor bijvoorbeeld schoolkinderenvervoer, een grote markt in Nederland. ‘s Morgens ben je op pad, daarna staat ‘ie stil en eind van de middag ben je weer onderweg. Dat maakt dat je met die 150 kilometer prima uit de voeten kunt. En waar hij ook ideaal voor is: shuttlediensten. Denk aan een Van der Valk dat vlak bij Schiphol ligt en mensen op en neer naar het vliegveld brengt.”

Verrast

Met veel enthousiasme wijst Horsten op de eVAN Ready-app. Hij pakt z’n telefoon uit z’n zak en opent de app. “Hiermee kun je perfect meten of een e-van iets voor je is.” Het werkt heel simpel, zegt hij. Vul dingen in als: met welk model van je rijdt, hoe zwaar je belading is en waar zou je willen of kunnen laden. Vervolgens analyseert de app de routes die je met je eigen auto maakt, alsmede je rij- en remgedrag. En na een tijdje rolt eruit in hoeveel procent van de ritten je met de geselecteerde auto, in dit geval de eVito, had kunnen afleggen.

Hij probeerde het ook, zegt Horsten, en ‘was verrast’. Hij reed 26 ritten, 931 kilometer in totaal, en zag dat hij 92 procent hiervan met de eVito had kunnen doen zonder tussentijds opladen.

Bergafwaarts

Hoog tijd om zelf achter het stuur te kruipen. Meteen valt op hoe stil de auto is en hoe soepel hij over de weg glijdt. Alleen al daarom zou je je fossiele voertuig de deur uit doen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Dashboard eVito Beeld Mercedes Benz
Het dashboard van de eVito is dik in orde. Beeld Mercedes Benz

Hoe zuiniger je rijdt, hoe langer je met de accu doet. Via de middenconsole kunnen we kiezen uit drie rijprogramma’s: comfort, economy en economy plus. Met paddles op het stuur scroll je door de vier recuperatiestanden. Bij de recuperatie wordt energie teruggewonnen als het voertuig vertraagt. Een voorbeeld: rijdt de auto bergafwaarts, dan laadt de accu op. Normaal zou je energie in de vorm van warmte verliezen door het remmen.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je de auto gebruikt, maar volgens Mercedes kan de elektro-aandrijving qua totale bedrijfskosten nu al op het niveau liggen van voertuigen met verbrandingsmotor.

Blij maken

Met het interieur is het ook dik in orde. Dashboard, knoppen, scherm: het oogt sjiek en solide tegelijk. Zoals je van Mercedes mag verwachten. Ook passagiers hebben niets te klagen. Er zijn tal van indelingen mogelijk. Met een beetje passen en meten is er ruimte voor acht man naast de bestuurder. En dan heb je ook nog keuze uit verschillende soorten stoelen.

Passagiers hebben we echter niet achterin zitten vandaag, wel pakketjes. Het volgende adres is in zicht. Als volleerd koerier parkeren we de eVito voor de deur, en maken we weer een klant blij met een kartonnen doos.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Mogelijke stoelindeling eVito BEELD Mercedes Benz
Mogelijke stoelindeling van de eVito Tourer. Beeld Mercedes Benz

Meer foto’s:

Foto: Mercedes Benz - Wim Haze
Beeld: Mercedes Benz/Wim Haze
Foto: Mercedes Benz - Wim Haze
Beeld: Mercedes Benz/Wim Haze
Beeld: Mercedes Benz/Wim Haze
Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur voor Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor de andere ProMedia-websites.

8 reacties op “Ook met elektrische Vito richt Mercedes zich op de taximarkt”

Hans de Koning|09.07.19|13:37

Met de actieradius van 150km is deze auto idd alleen geschikt voor schoolvervoer, of in elk geval vervoer met gezette tijden en routes. Er zal altijd een fossiele-brandstof-auto als backup moeten blijven. Gelukkig is het verzekeren van een extra taxi helemaal niet duur enzo. Kortom: leuk voor een niche, ongeschikt voor het gros van de bedrijven.

Pierre van Aert|09.07.19|15:49

En met zijn prijs ook nog eens 150 % duurder dan de diesel versie. Ook niet onbelangrijk in de uitgeknepen markt van het schoolvervoer.

John van Beek|10.07.19|00:50

Als je hem gaat inzetten voor luchthavenservice en je hebt 8 personen met 8 koffers dan haal je waarschijnlijk niet eens de 75 km. En daarbij hoeveel km kan een e vito na 2 jaar intensief gebruik?

Stef Bouwhuis|11.07.19|12:27

Het valt op dat er niet gesproken wordt over tussentijds bijladen. Wat kan er aan capaciteit in bijvoorbeeld 30 minuten geladen worden. Dat is in het verhaal het meest belangrijk. Als dat 50% is dan is hij veel geschikter dan de eerste commentaren doen vermoeden. Opstaptaxi’s staan vaak stil en zouden dan kunnen bijladen.

Stef Bouwhuis|11.07.19|12:27

Taxi’s die constant in beweging zijn en vol beladen, zoals Schipholpendels over de lange afstand lijken minder makkelijk gebruik te kunnen maken van dit voertuig. Die rijden toch gauw tussen de 200 en 300 kilometer aansluitend.

Stef Bouwhuis|11.07.19|12:28

Wat betreft de reactie van John van Beek over wat de technische situatie na 2 jaar is, kan ik je zeggen dat zo’n voertuig makkelijk langer dan 5 jaar kan blijven rijden. Technisch heeft een elektrisch voertuig 90% minder draaiende (verslijtende) delen t.o.v. een vergelijkbaar voertuig met brandstof als diesel of benzine.

De accu’s zullen over enige tijd geregenereerd kunnen worden. Dat is een probleem van ontwikkelingstijd.

Wensis Rompas|11.07.19|13:04

Gezien de prijs en actieradius verhouding is het voor mij absoluut niet interessant. Ook niet in het school vervoer. Ook de laad snelheid valt mij erg tegen. Laten we positief wezen en het busje haalt gemiddeld 100km. Een gemiddelde school route is ongeveer 20 a 30km heen (en dat is vaak nog laag).. En dan misschien 15 terug. Is de helft al op. Moet de auto op de lader voor het school vervoer terug. Dat is dan genoeg tijd, maar in die tijd staat ie wel mooi stil geen klant of pakket tussendoor.

Benno van Osenbruggen|11.07.19|18:47

ik moet klanten naar schiphol brengen van Eindhoven het is erg druk dat heet file moet ik halverwege vragen of de mensen even 45 min kunnen wachten want me batterijen zijn op en dan nog terug ben 6 tot 8 uur onderweg maar er is niemand meer die de meter prijs betaald dus helaas weer een paar klanten minder we gaan wel met de trein

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.