Mercedes-Benz EQV

Nieuwe elektrische personenbus EQV heeft actieradius van 400 kilometer

Met de EQV heeft Mercedes-Benz zijn aanbod in elektrische voertuigen uitgebreid met een personenbus die zowel voor zakelijke als particuliere klanten geschikt is. Met een actieradius van 405 kilometer, de mogelijkheid om snel bij te laden en zes tot acht zitplaatsen is het voertuig volgens de Duitse producent bij uitstek geschikt voor hoogwaardig personenvervoer.

Mercedes-Benz presenteerde de EQV eerder dit jaar al op de Autosalon van Genève en heeft de MPV nu in productie genomen. De actieradius is vooralsnog vastgesteld op 405 kilometer. Via snelladen kan de hoogspanningsaccu in minder dan een uur worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Die accu is laag en centraal geplaatst. Dat heeft een positief effect op de rijeigenschappen van het voertuig, dat een topsnelheid van 160 kilometer per uur kent.

Tekst loopt door onder foto

Mercedes-Benz EQV

De plaatsing van de accu heeft ook tot gevolg dat er geen ruimte is opgeofferd voor het interieur. De stoelindeling kan naar behoefte worden aangepast. Met zes individuele stoelen biedt de EQV veel mogelijkheden voor het comfortabel, stil en hoogwaardig personenvervoer. Maar het is dus ook mogelijk om bus zo in te delen dat er zeven of acht personen mee kunnen reizen.

Spraakbediening

De Mercedes Benz User Experiece (MBUX) is specifiek voor dit voertuig doorontwikkeld. Het display biedt onder meer toegang tot de EQ-sectie van het menu. Hier is informatie te vinden over het laden, de energiestroom en de verbruikshistorie. Ook onder meer de navigatie, het infotainment en de airconditioning kunnen vanuit dit systeem worden bediend, zowel handmatig als door middel van spraak. Het combineren van MBUX en de Mercedes me-app biedt aanvullende mogelijkheden, bijvoorbeeld om vanuit woonkamer of kantoor alvast de bestemming te selecteren of het interieur van de MPV op de juiste temperatuur te brengen.

Tekst loopt door onder foto

Mercedes-Benz EQV

De actieradius is met 405 kilometer voor een groter elektrisch voertuig niet gering. Om deze optimaal te benutten worden de accu’s ook tijdens het rijden opgeladen. Bij rijden met een continue snelheid of het remmen wordt de mechanische draaibeweging omgezet in elektrische energie en gebruikt om de hoogspanningsaccu op te laden. De bestuurder heeft een grote invloed op deze recuperatie en kan de kracht ervan beïnvloeden met paddles achter het stuur.

Laadinfrastructuur

EQC-rijders profiteren van een technologienetwerk dat onder een omvangrijk advies- en serviceaanbod omvat. Dat varieert van voertuigfuncties, zoals aangepaste navigatie, tot een laadinfrastructuur met wereldwijd ongeveer 300.000 laadpunten. Daarnaast krijgen klanten toegang tot het snel uitbreidende pan-Europese netwerk aan snellaadpunten van IONITY, een joint venture van diverse autoproducenten.

Tekst loopt door onder foto

Mercedes-Benz EQV

Het oog wil uiteraard ook wat. De focus in het ontwerp ligt op het Black Panel radiatorrooster met verchroomde lamellen en het strakke zijaanzicht met 18-inch lichtmetalen velgen. Van binnen zorgen accenten in roségoud voor de warme elementen, onder meer in het stiksel van de stoelbekleding. Deze kleur speelt ook een belangrijke rol op het dashboard als aanvulling op de lederlook in Midnight Blue. De omlijsting van de radiatorroosters is uitgevoerd in de kleur Silver Shadow.

Mercedes-Benz EQV

Mercedes-Benz EQV

Mercedes-Benz EQV

Mercedes-Benz EQV

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

9 reacties op “Nieuwe elektrische personenbus EQV heeft actieradius van 400 kilometer”

Holland Taxi Peter Walgreen|23.08.19|11:12

Mooie auto, maar als ik de interieurfoto’s zie dan lijkt het mij dat er weinig tot geen ruimte is om (veel) bagage mee te nemen en als dat inderdaad zo is dan is deze auto natuurlijk ongeschikt voor bijvoorbeeld luchthavenvervoer.

Danny Kastelijn|23.08.19|16:52

Vraag me af wat de range is met 5 personen + koffers….

Eugene Veen|23.08.19|20:19

Een mooie auto , maar zoals Holland Taxi Peter Walgreen al aangeeft lijkt de binnenkant me nou niet erg bepaald ruim. Ik vraag me dus ook echt af met hoeveel klanten en koffers naar een vliegveld kan of naar een treinstation. Het lijkt me nou niet bepaalde een grote ruimte.

Ton Van Dalfsen|24.08.19|12:27

Ja wat jullie zeggen, Is het een lange of extra lange versie. Alleen de extra lange versie is geschikt

Ton Koning|25.08.19|13:56

zoals jullie al zeiden dit is alleen geschikt voor een xl uitvoering zoals we die nu kennen
En dan de vraag wat doet ie bij vol bepakt wat blijft erover van de 405km verkopen kunnen we allemaal maar het nakomen van de verkoop praatjes is toch echt wat anders
en dan niet het onbelangrijkste punt de prijs niet te vergeten is het nog zakelijk betaalbaar en verantwoord
Ik heb nog wel me twijfels over diverse punten en hou het voorlopig bij me V300
Waar is de tijd gebleven van het gegrom v6

Cederic Schonbaum|29.08.19|11:37

Toch nog maar even snel een Chevrolet Express Van op LPG bestellen voor het straks niet meer kan/mag.

Cor van Bentum|29.08.19|15:08

Ben eigenlijk nieuwsgierig of het gewicht onder de 3500 kilo is gebleven.Kan het nergens vinden.

Ric Marjot|10.09.19|16:51

En heel belangrijk wat gaat dat allemaal dan kosten .

Mylene Heuveling|13.09.19|00:51

Met slecht weer… Of warm weer hoe veel km kan je dan nog rijden.. Met een volle auto. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
No way na 3 maanden is die Batt al aan het vergaan…
Al die praatjes in de praktijk is het wel anders hoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.