Evalia 4

Volledig elektrische rolstoelauto op Taxi Expo 2019

Elektrisch rijden wordt een steeds groter thema in taxivervoer, maar aan beschikbare voertuigen voor met name rolstoelvervoer ontbreekt het nog. Freedom Auto Aanpassingen biedt daarom een volledig elektrische rolstoelauto aan: de Nissan Evalia Rolstoeltaxi, die door het ombouwbedrijf tevens is voorzien van een verlaagde vloer. Intussen rijden meerdere taxibedrijven al een deel van hun doelgroepenvervoer met dit voertuig, dat op Taxi Expo 2019 te bewonderen is.

Over elektrisch rijden met taxi’s wordt veel gezegd en geschreven. Daarbij worden ook de nadelen benoemd. Als het om personenauto’s gaat, wordt het aanbod steeds uitgebreider en bruikbaarder voor taxivervoer. Maar met name op het gebied van rolstoelvoertuigen is het aanbod nog erg beperkt. Daarom begon Freedom Autoaanpassingen in 2018 met het ontwikkelen van een elektrische rolstoelauto die wel voldoet aan de eisen die taxibedrijven aan zo’n voertuig stellen. Het gaat dan onder meer de beschikbare binnenruimte en het bereik van het voertuig.

Budgetvriendelijk

Dat leidde tot een voertuig waarin “naast de bestuurder en nagenoeg elke (elektrische) rolstoel of scootmobiel ook nog eens vijf passagiers vervoerd kunnen worden”, legt Bart van Baal namens Freedom Autoaanpassingen uit. “Het praktische bereik is circa 200 kilometer. Onderweg of tussendoor kan eventueel met 22kW worden bijgeladen. Dit levert per uur laden zo’n 75 kilometer bereik op.”

Freedom Nissan Evalia

Deze volgens de ombouwer budgetvriendelijke auto is in de fabriek voorzien van een elektrische aandrijflijn en kan door Freedom worden aangepast met een verlaagde vloer. Afhankelijk van het basisvoertuig kan de Nissan Evalia ingezet worden voor zes passagiers of voor twee passagiers en een rolstoelpassagier. Dit laatste is afhankelijk van de afmetingen van de rolstoel; de overige stoelen worden dan eenvoudig opgeklapt. “Dit is het voordelige elektrische alternatief als er incidenteel een rolstoel vervoerd moet worden”, legt van Baal uit. De elektrische rolstoelauto is op 10 oktober te bewonderen op Taxi Expo 2019.

Ombouwen en aanpassen

Het voertuigaanbod van Freedom houdt niet bij deze elektrische variant op. Maar door hier nu al wel op in te zetten, heeft het bedrijf  veel ervaring opgedaan met het ombouwen en aanpassen van elektrische voertuigen. “De komende jaren zullen er steeds meer van dit soort voertuigen op de markt komen. Ook de vraag naar het ombouwen en aanpassen ervan zal groeien. Daar zijn wij nu al klaar voor, wat ook zal bijdragen aan de continuïteit van ons bedrijf.”

Freedom Citroen Jumpy

Freedom heeft verder voor de taximarkt vier dieselvoertuigen met een unieke bodemverlaging van 160 centimeter lengte en 150 centimeter binnenhoogte in het assortiment. Hierbij gaat het om de Peugeot Expert Traveller, de Citroen Jumpy Spacetourer, de Toyota PROACE Shuttle en de Opel Zafira Life. De aanpassing door Freedom biedt plaats aan nagenoeg alle elektrische rolstoelen en scootmobielen en daarnaast nog een bestuurder en vijf passagiers.

Luxe vervanger

Afhankelijk van het basisvoertuig kan er nog voor worden gekozen om in de derde zitrij wegklapbare stoelen te plaatsen. Hierdoor kunnen er, indien er geen rolstoel vervoerd wordt, zelfs zeven passagiers vervoerd worden. 

“Door zijn multifunctionele inzetbaarheid is dit model een zeer luxe vervanger van de op dit moment gebruikelijke VW Caddy Maxi op het gebied van individueel rolstoelvervoer. Ten opzichte van de Caddy biedt deze bus veel meer binnenruimte en comfort voor de rolstoelpassagier. Ook de overige passagiers hebben veel meer ruimte en comfort”, legt Van Baal uit.

Freedom Citroen Jumpy 2

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

5 reacties op “Volledig elektrische rolstoelauto op Taxi Expo 2019”

Ton Van Dalfsen|20.09.19|12:50

200 km bereik? is nog tekort. Als je de airco in de zomer gebruikt gaat hij verder naar beneden. Dan nog eens de extra taxi apparatuur wat je in laat bouwen. Trekt ook vermogen. IK DENK dat je nog niet eens een bereik van 150 km overhoud. EN BIJLADEN? alles kost tijd. En tijd is geld. geen inkomsten.

Eugene in t Veen|20.09.19|21:36

Het is allemaal leuk en aardig bedacht , maar zolang het met dit type auto bij 1 rolstoel blijft zal het ongetwijfeld goed gaan. Nou rij je een dagbesteding 4 rolstoelen en alle 4 wonen vlakbij elkaar. Ik denk niet dat er een taxibedrijf is die vier auto´s gaat sturen naar bijna dezelfde straat om maar een voorbeeld te noemen.

Mark Vos|26.09.19|15:41

Kan iemand mij vertellen welk rijbewijs er nodig is voor dit voertuig? Zal wel snel boven de 3500 kilo uitkomen denk ik, dus is D rijbewijs vereist.

Jorg|29.09.19|01:13

Gewicht leeg is 1417 kg dat valt dan wel weer mee, is ook wel een klein busje.
Maar om zo gezegd “incidenteel” een rolstoel te vervoeren wel wat prijzig.

Freedom Autoaanpassingen - Innomac BV Rolstoelautos|30.09.19|11:38

@Mark Vos, ons doel (en dat is ook gelukt) was juist om een voertuig te ontwikkelen dat met een normaal B rijbewijs gereden kon worden. Het voertuig blijft dan ook inclusief de volledig 6 personen + 1 rolstoel onder de 3500kg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.