myPOS Glass

‘Altijd een betaalterminal op zak’



Contactloos betalen, bijvoorbeeld voor een taxirit, kent steeds meer mogelijkheden. De nieuwste ontwikkeling is om van de smartphone een betaalterminal te maken. myPOS biedt deze toepassing nu aan onder de naam myPOS Glass. Het bedrijf verwacht dat dit op termijn de huidige betaalterminals kan vervangen, maar daar moet nog wel het nodige voor gebeuren.

De Payment Card Industry (PCI) heeft zijn eigen standaard voor veiligheidseisen voor alles wat met betaalpassen te maken heeft. Die strenge eisen gelden voor onder meer creditcards, betaalterminals, de verwerking van transacties en alle soorten betaaloplossingen. De nieuwste variant is betalen door een pas tegen de telefoon van de verkopende partij te houden. Daar zijn de PCI-eisen in 2018 voor vastgelegd en myPOS zegt nu de eerste in Europa te zijn die daar ook echt een product bij heeft: myPOS Glass.

“Hiermee maak je feitelijk van elke Android-telefoon een betaalterminal”, legt Anthony Notos uit. “De betaling vindt plaats door de betaalkaart tegen de NFC-lezer van de smartphone te houden. Bij transacties tot 50 euro gaat dat contactloos; boven dat bedrag moet de klant zijn of haar pincode invoeren. Met de app die we daarvoor hebben ontwikkeld verloopt het betaalproces veilig. Voor het gebruik van die app betalen klanten in tegenstelling tot bij onze andere toepassingen 4,95 per maand, maar daar staat een scherpere commissie van 1,45 procent van elke transactie tegenover.”

Acceptatie door consumenten

Notos geeft aan dat dit een belangrijke technologische stap voorwaarts is, waarbij smartphones op termijn wellicht de rol van betaalterminals kunnen overnemen. Maar het is vooral ook een eerste stap in dat proces, erkent hij. “American Express is bijvoorbeeld nog niet zo ver, dus met hun kaarten kan nog niet worden betaald via myPOS Glass.”

Een ander element is de acceptatie door consumenten van deze nieuwe betaalmethode. “Vraag jezelf als consument maar eens af: ben ik bereid om te betalen door mijn pas tegen de telefoon te houden van degene die een dienst of product heeft geleverd? Bij de taxichauffeur of kapper waar je al langer klant bent, durf je dat wel aan. Maar in algemene zin zal de consument nog moeten wennen aan deze betaalmethode, en er vertrouwen in moeten krijgen dat het veilig en goed werkt.”

Toekomst

Voor nu is myPOS Glass daarom “een extra betaalterminal, een back-up die je bovendien altijd op zak hebt.” Het bedrijf denkt er nu al een nieuwe groep klanten mee aan te kunnen boren. “Onze verwachtingen zijn echt hooggespannen”, geeft Anthony Notos aan. “De klassieke betaalterminals blijven voorlopig zeker bestaan. Zoals aangegeven zijn mensen daar bekend mee en hebben die terminals nu nog meer mogelijkheden. Maar de manier van betalen die wij nu bieden met myPOS Glass heeft zeker de toekomst. Er komen hier nog heel veel ontwikkelingen in nu de eerste stap eenmaal is gezet.”

Bekijk hieronder een korte video over myPOS Glass:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

2 reacties op “‘Altijd een betaalterminal op zak’

”

Pierre van Aert|14.11.20|19:40

Wat is er nou makkelijker als een taxirit € 17.- kost, dat je dan een briefje van € 20.- krijgt ? Sneller kan niet.

Holland Taxi Peter Walgreen|15.11.20|16:30

Tegenwoordig pint zeker 75% van mijn klanten, omdat ze gewoonweg geen contant geld meer op zak hebben.