Touringcars
Busreizen

Europa bereikt akkoord over rij- en rusttijden touringcarchauffeurs

Er komen nieuwe rij- rusttijden voor touringcarchauffeurs, nu de Europese Raad en het Europees Parlement een voorlopig akkoord met elkaar hebben bereikt. Touringcarchauffeurs zijn daardoor niet langer meer gebonden aan de rij- en rusttijden die ook voor vrachtwagenchauffeurs gelden. 

Zo mag de verplichte pauze van 45 minuten worden opgeknipt in twee blokken van minimaal 15 minuten. Daarnaast mag ook de dagelijkse rust – onder voorwaarden – met een uur worden opgeschoven. Bij een reis van zes dagen is dit één keer toegestaan, bij een reis van ministens acht dagen twee keer. “Dat komt goed van pas als een chauffeur, bijvoorbeeld door files, een hotel niet meer zou kunnen bereiken omdat zijn of haar rijtijd er al op zit”, zo is Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) van mening.

Onbegrip

De nieuwe rij- en rusttijden betekenen volgens de branchevereniging een grote sprong vooruit voor de dienstverlening tijdens Europese busreizen. “Want in de regels die op vrachtvervoer gericht waren, ontbrak het aan aandacht voor reizigers. Chauffeurs waren aan strenge rij- en rusttijden gebonden en konden daarbuiten weinig voor hun passagiers betekenen. Met onbegrip bij passagiers óf hoge boetes tot gevolg.”

KNV heeft daarom, onder aanvoering van de internationale organisatie IRU, jarenlang op Europees niveau gelobbyd voor een onderscheid tussen vracht- en touringcarvervoer. “De aanpassing is het begin van meer flexibiliteit en aandacht voor ónze lading: de passagiers”, aldus KNV. Het voorlopig akkoord wordt naar verwachting “zonder problemen” geformaliseerd.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Europa bereikt akkoord over rij- en rusttijden touringcarchauffeurs | TaxiPro
Touringcars
Busreizen

Europa bereikt akkoord over rij- en rusttijden touringcarchauffeurs

Er komen nieuwe rij- rusttijden voor touringcarchauffeurs, nu de Europese Raad en het Europees Parlement een voorlopig akkoord met elkaar hebben bereikt. Touringcarchauffeurs zijn daardoor niet langer meer gebonden aan de rij- en rusttijden die ook voor vrachtwagenchauffeurs gelden. 

Zo mag de verplichte pauze van 45 minuten worden opgeknipt in twee blokken van minimaal 15 minuten. Daarnaast mag ook de dagelijkse rust – onder voorwaarden – met een uur worden opgeschoven. Bij een reis van zes dagen is dit één keer toegestaan, bij een reis van ministens acht dagen twee keer. “Dat komt goed van pas als een chauffeur, bijvoorbeeld door files, een hotel niet meer zou kunnen bereiken omdat zijn of haar rijtijd er al op zit”, zo is Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) van mening.

Onbegrip

De nieuwe rij- en rusttijden betekenen volgens de branchevereniging een grote sprong vooruit voor de dienstverlening tijdens Europese busreizen. “Want in de regels die op vrachtvervoer gericht waren, ontbrak het aan aandacht voor reizigers. Chauffeurs waren aan strenge rij- en rusttijden gebonden en konden daarbuiten weinig voor hun passagiers betekenen. Met onbegrip bij passagiers óf hoge boetes tot gevolg.”

KNV heeft daarom, onder aanvoering van de internationale organisatie IRU, jarenlang op Europees niveau gelobbyd voor een onderscheid tussen vracht- en touringcarvervoer. “De aanpassing is het begin van meer flexibiliteit en aandacht voor ónze lading: de passagiers”, aldus KNV. Het voorlopig akkoord wordt naar verwachting “zonder problemen” geformaliseerd.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.