taxibord, taxi, daklicht

‘STN uitgegroeid tot serieuze gesprekspartner taxibranche’

Stichting Taxibelangen Nederland blijft van mening dat er kwaliteitseisen aan taxi-ondernemers moeten worden gesteld. Dat schrijft voorzitter Paul Dijkhuizen in zijn eindejaarscolumn voor TaxiPro. Ook de BCT en de onrust op Schiphol stonden in 2016 hoog op de agenda. Maar STN zag zichzelf tevens uitgroeien tot een serieuze gesprekspartner voor alle partijen in de taxibranche.

“Namens STN wil ik deze gelegenheid in ieder geval te baat nemen om alle mensen met een hart voor de taxibranche fijne dagen te wensen. Op naar een mooi taxi-jaar in 2017!

2016 was voor ons, maar ook voor de taxibranche, een bewogen jaar. Nauwelijks waren we bijgekomen van oud en nieuw, of daar was het bericht van de overheid dat de vakbekwaamheidseis voor taxiondernemers was afgeschaft. STN vond en vindt, dat er kwaliteitseisen gesteld mogen worden aan taxiondernemers. Door het wegvallen van deze eis zien we daarbij een aanwas van nieuwe taxibedrijven die professionaliteit niet in het hoogste vaandel hebben staan, een onwenselijke ontwikkeling.

De politiek zat ook niet stil in 2016. De taxibranche was een veelbesproken onderwerp en nog altijd is er veel in beweging. De veelgeplaagde en weinig geliefde BCT werd na een zoveelste uitstel toch ingevoerd, dit tegen onze uitdrukkelijke wens in. Nog altijd schort er een heleboel aan dit apparaat dat ons leven makkelijker zou moeten maken. Een nieuw vergunningenstelsel door het KIWA en ILT lijkt aanstaande (is eveneens uitgesteld), waarbij STN nadrukkelijk de wens van de ondernemer heeft geuit dat het eens afgelopen moet zijn met die torenhoge bedragen. De overheid is haar huidige TTO-wetgeving onder de loep aan het nemen, en verder horen we nog dagelijks over de vreemde praktijken op Schiphol die de naam van onze branche geen goed doen.

Hard voor gewerkt

Voor STN werden er echter op organisatorisch vlak diverse successen geboekt, waardoor wij met vertrouwen en enthousiasme naar 2017 kijken. Ondanks een aanvankelijk pessimisme hierin, zijn er wel degelijk mensen in Den Haag die zich lijken te interesseren voor onze standpunten. Hierbij refereren wij nadrukkelijk aan Kamerlid mevrouw de Boer, die zich aan onze kant voegde wat betreft de problemen die er nog altijd zijn met betrekking tot de BCT. Wij vinden het dan ook erg jammer dat mevrouw de Boer besloten heeft om haar Kamerlidmaatschap na de komende verkiezingen naast zich neer te leggen. Ook putten wij hoop uit de vele ondernemers die het secretariaat en het bestuur in 2016 hebben kunnen helpen met vragen die op van alles betrekking hadden. Ook daarmee helpen wij graag, ook weer in 2017.

Daarnaast putten wij vertrouwen uit het feit dat STN tot  serieuze gesprekspartner voor iedereen in de taxibranche lijkt te zijn uitgegroeid, iets waar wij het afgelopen jaar hard voor hebben gewerkt. STN staat in meerdere commissies garant voor de belangen van allé taxiondernemers, en we worden daarnaast benaderd voor de talrijke evaluaties van beleidsplannen en wetgeving die blijkbaar noodzakelijk voor de branche.

Evaluatie BCT-update

Te lang zijn er beslissingen genomen waarbij taxibedrijven, en dan vooral het MKB, niet werden gehoord. Wij spreken ons wél uit namens de gewone ondernemer. In dat kader zijn wij onder meer erg benieuwd naar de resultaten van de BCT-evaluatie die ergens komend jaar bekend gemaakt zullen worden, en vragen wij ons af in hoeverre de nieuw aangekondigde BCT-update de problemen nu werkelijk zal verhelpen. Wij hopen dat dit geen deja vu zal blijken.

Enige dank aan de ondernemers die zich hebben ingeschreven bij STN is op zijn plaats. Het neerzetten van een organisatie die daadwerkelijk kan beteken in de branche heeft tijd nodig, wij zijn dan ook blij dat de meeste ondernemers die ons hebben gegund.  Wij hopen dit vertrouwen in 2017 te kunnen terugbetalen met een eerlijk speelveld in de taxibranche voor iedereen.

Ik wens u namens het bestuur en het secretariaat heel veel veilig kilometers in 2017!”

Paul Dijkhuizen, voorzitter Stichting Taxibelangen Nederland

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

2 reacties op “‘STN uitgegroeid tot serieuze gesprekspartner taxibranche’”

Huib van der Kleij|30.12.16|14:59

Wie evalueert de BCT? de ILT?alleen?of samen met STN? Anders is het de slager die zijn eigen vlees keurt.

Duco Douwstra|04.01.17|16:34

De BCT evalueren is een stopwoord,de staatssecretaris schuift de BCT problemen voor zich uit.Met de gedachte,ik snap er niks van en na de verkiezingen zoekt mijn opvolger het maar lekker uit.En niet alleen Betty de Boer vind de BCT een gedrocht,dat vinden alle Kamerleden die ik erover gesproken heb.Maar ja de politiek is een slangenkuil,zolang er niks af te ruilen is luisteren ze naar de criminele organisatie de ILT,die de Kiwa weer faciliteert.En hoezo is hun criminele gedrag rechtvaardig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.