‘Uiteindelijk zal er herstel zijn in de taxibranche’
Voor Stichting Taxibelangen Nederland hebben alle gebeurtenissen in 2020 geleid tot een koerswijziging voor de komende jaren. Het doel is te bouwen aan een werkgemeenschap waarin kleine taxibedrijven elkaar echt verder kunnen helpen. Dat schrijft het bestuur van de brancheorganisatie in zijn eindejaarsblog voor TaxiPro.
Dit voorjaar zaten wij als STN-bestuur bij elkaar. Onze dynamische voorzitter Paul Dijkhuizen was wegens privé-omstandigheden teruggetreden en de vraag was: hoe nu verder? STN is in het leven geroepen uit protest tegen het taxibeleid van de overheid, en dan vooral de boordcomputer taxi.
Toen kwam corona en stond alles op zijn kop. Als bestuursleden zijn wij ook ondernemers en dit raakte ons hard. De focus kwam te liggen op de steunmaatregelen van de overheid. Herhaaldelijk hebben wij bij de Tweede Kamer aangedrongen op steun aan de getroffen ondernemers. Gelukkig heeft dit bijgedragen aan het aanwijzen van de taxisector als getroffen sector, waardoor taxiondernemers gebruik kunnen maken van de diverse regelingen.
En nu zitten we in de lockdown tijdens een zwarte kerst en nagenoeg zonder omzet. Alom wordt gepleit voor steun en wij zijn daar heel duidelijk in: TOZO, zonder partner- en vermogenstoets van 1 oktober 2020 tot en met 31 maart 2021. Het kabinet komt met een paar pleisters en paracetamolletjes en het zal aan de Tweede Kamer liggen of dit gerealiseerd kan worden.
Niet meteen weer op het oude niveau
Vooruitkijkend zien we dat we voorlopig nog in de penarie zitten, maar uiteindelijk zal er weer herstel zijn. Een deel van de bedrijven zal het niet gaan redden en degenen die overblijven zullen niet direct weer op het oude niveau zitten.
Ook na corona zullen wij in de hoek zitten waar de klappen vallen. De negatieve blik van de overheid op de taxisector en kleine bedrijven zal niet veranderen. In de politiek worden hele sectoren van onze economie dood verklaard en zijn er grote plannen om andere sectoren met miljarden te subsidiëren. Helaas horen wij niemand die onze economie van onderaf weer wil herstellen en opbouwen.
Misschien moeten wij het dan maar zelf doen. STN wil zich vanaf nu meer gaan richten op het opbouwen van een sterke werkgemeenschap waarin kleine taxibedrijven steun kunnen zoeken bij elkaar en gezamenlijk ondersteunende diensten kunnen realiseren. Dus meer praktisch gezamenlijk optrekken en zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Elkaar ondersteunen en overeind houden in moeilijke tijden. Uiteraard hoort ook actie voor een goed taxibeleid daar bij.
Kleine ondernemer centraal
Wij staan daarin niet alleen. Ook in andere sectoren vallen harde klappen. Een herwaardering van kleine ondernemers is noodzakelijk. Wij zijn van mening dat de kleine ondernemer meer centraal moet staan in het overheidsbeleid. Niet alleen omdat iedere zelfstandige een werkloze minder is, maar omdat daar ook het makkelijkst en goedkoop banengroei te realiseren is. Zelfstandigen zijn de ruggengraat van Nederland.
De zelfstandige begint vaak in loondienst en ontwikkelt zich tot professional, begint daarna een eigen bedrijf start als zzp’er om door te groeien naar een (familie-)bedrijf met meerdere taxi’s. Maar wij staan ook open voor professionals in loondienst met liefde voor het vak. Daarom beginnen we 2021 met nieuw elan en gaan we zoeken naar nieuwe deelnemers om zich bij ons aan te sluiten.
De beste wensen voor 2021 van Stichting Taxibelangen Nederland!
Auteur: bestuur STN
Nou op oude niveau tuurlijk grappig met een verlies van 28.000€ bruto 2020 omdat weer recht te trekken ben ik 10 jaar verder om dat als extra winst te krijgen per jaar.verlies komt nooit meer goed 2021 geen zakenmensen geen touristen geen hotels vol niks nada 2022 zelfde.
Dan 2025 Electrishe taxi Amsterdam laat mij niet lachen dat is de grootste verliespost ooit succes iedereen! Probeer maar je taxi te verkopen na 5 jaar:) geld weggooien en dat voor milieu??