‘Besef dat touringcar onmisbaar is komt vroeg of laat’

Na een half jaar coronacrisis in de touringcarsector is de verleiding groot om negatief te denken. Maar Busvervoer Nederland-voorzitter Theo Vegter kijkt liever naar de lichtpuntjes die er volgens hem ontegenzeggelijk zijn.

De zomervakantie zorgde voor een duidelijke cesuur in de coronacrisis. Veel werk lag stil en dat bleek bij uitstek een moment voor veel sectoren om even de balans op te maken en terug te kijken. Dat leverde soms verrassende zaken op: branches die eerst moord en brand schreeuwden omdat ze tijdelijk gesloten waren, bleken met een klein beetje aanpassingsvermogen bij nader inzien toch best aardig door de crisis te komen.

Tegelijkertijd was het tegenovergestelde ook vaak waar. Sectoren die de hele tijd op papier open waren, bleven in de praktijk potdicht. De versoepelingen of de vele vakanties in eigen land veranderden daar helaas niets aan. Winnaars en verliezers dus, met een buitengewoon grote rol voor de overheid en bestuurders.

Dikke streep door reserveringen

In tijden van crisis ligt alles onder een vergrootglas. Een coronamisstap van de minister van Justitie zorgt ervoor dat BOA’s minder geneigd zijn de coronamaatregelen te handhaven. Een oproep van premier Rutte en minister De Jonge om toch vooral erg waakzaam te zijn omdat ‘wij dan wel klaar zijn met het virus maar het virus niet met ons’ betekende direct weer een dikke streep door de eerste voorzichtige reserveringen in de touringcarbranche. Een per ongeluk aan alle scholen in een regio verstuurde brief die alleen naar het hoger onderwijs had gemoeten, betekende dat basisschoolreisjes weer afgezegd werden.

En dat terwijl er net weer wat voorzichtige boekingen binnenkwamen. Dat is buitengewoon vervelend en het wordt tijd dat bestuurders zich daar ten volle van bewust zijn. Juist ten tijde van crisis rekenen we op hen.

Liever positief bekijken

Toch zie ik ook lichtpuntjes. Steeds meer branches krijgen uiteindelijk toch specifieke aandacht van de overheid, vanwege hun culturele of maatschappelijke waarde. De bruine vloot van historische zeilschepen mocht zich verheugen op steun. De cultuursector kreeg een zak met geld. Met de evenementenbranche wordt nog gesproken.

Met een negatieve bril op zou ik kunnen denken: en wij dan? Maar ik zie het liever positief: blijkbaar heeft de overheid oog voor sectoren met een minder zichtbaar maar ontegenzeggelijk niet te missen maatschappelijk karakter. Sectoren die ondanks alles buiten de boot vallen, maar moeilijk kunnen veranderen en tegelijkertijd een grote waarde hebben.

En daar hoort onze touringcarsector ook gewoon bij. Want wie vervoert straks de mensen naar de bruine vloot? Wie pendelt er om de evenementenbranche van zijn publiek te voorzien?

Ik ben ervan overtuigd dat vroeg of laat het besef komt dat de touringcarsector die onmisbare schakel is. Laat dat besef echter niet te laat komen. Zorg ervoor dat het een kwestie is van een lange adem hebben, in plaats van een laatste adem uitblazen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.