Touringcar Schiedam

‘Werk maken van duurzame inzetbaarheid touringcarpersoneel’

Het werven van nieuwe en jongere chauffeurs is en blijft een grote uitdaging voor de touringcarbranche. Het Fonds Scholing en Ordening (FSO) voor het besloten busvervoer speelt daar ook in 2020 op in, net als op duurzame inzetbaarheid en het stimuleren van opleidingen. Dat schrijft FSO-directeur Henk van Gelderen in zijn eindejaarscolumn voor TaxiPro.

De touringcarbranche is sterk vergrijsd en kampt met een groot personeelstekort. FSO heeft daarom een instroomproject. Na de werving moet er tussen bedrijf en potentiële werknemer een match worden gemaakt, waarna die persoon in opleiding gaat. Als dit leidt tot een arbeidsovereenkomst voor tenminste 32 uur per week met een looptijd van 24 maanden, dan betalen wij een derde van de opleidingskosten – met een maximum van 2.000 euro. Het bedrijf betaalt ook een derde en de werknemer krijgt 24 maanden om zijn of haar derde deel af te lossen.

Op zich is dat natuurlijk een aantrekkelijke opzet, maar we merken toch dat veel werkgevers tegen dat contract voor 32 uur en een looptijd van 24 maanden aanhikken. Dat is een gok die niet iedereen bereid is te nemen. In 2019 hadden we vijftig mensen in het instroomproject. Een verdubbeling ten opzichte van 2018, dus op zichzelf goed. Ik denk dat we op deze manier nog veel meer mensen voor het werk als touringcarchauffeur kunnen winnen, maar sommige bedrijven hebben nog koudwatervrees.

Opleidingen anders stimuleren

FSO is verder erg actief in het stimuleren van opleidingen. Per 1 januari vindt er een verandering in de Code 95 plaats. In 2019 werden alle opleidingen voor 15 procent gesubsidieerd. Als gevolg daarvan werden vooral de duurste varianten, die met name over de praktijk gaan, het meest interessant gevonden maar weinig gevolgd. Dat zijn we juist gaan stimuleren met een andere systematiek. De baantraining subsidiëren we voor 50 procent, de training digitale tachograaf voor 25 procent en de rest helemaal niet meer. We zien nu dat bedrijven anticiperen op het nieuwe subsidiebeleid en interesse tonen voor de baantrainingen.

Met het project Sterk aan het Stuur richt FSO zich samen met Sociaal Fonds Mobiliteit op duurzame inzetbaarheid in de touringcarbranche. Dit programma biedt werknemers en werkgevers tal van gratis activiteiten ter bevordering van hun gezondheid, veiligheid en vitaliteit. Daarbij kan worden gedacht aan activiteiten op het gebied van loopbaan, gezondheid en financiën, maar ook beter slapen, omgaan met stress en persoonlijke ontwikkeling. Met behulp van Europese subsidie loopt dit project door tot juni 2021, waarna we de meest succesvolle elementen zelf zullen voortzetten.

Workshops

Wat ook niet onvermeld mag blijven, is dat FSO in het nieuwe jaar op zaterdag 8 februari een dag voor de sector organiseert in De Efteling. Alle werkgevers en werknemers in de branche zijn dan met partner en kinderen welkom. We organiseren vier workshops die men dient bij te wonen, onder meer op het gebied van arbeids- en rusttijden en veiligheid. Partners en kinderen kunnen dan vast De Efteling in en voor de werknemers en werkgevers blijft er vooraf, tussendoor en na afloop van de workshops nog volop tijd over om hetzelfde te doen. Het is alweer een tijdje geleden dat we zo’n dag organiseerden, dus we kijken er zeker naar uit om op 8 februari zo veel mogelijk mensen uit de branche te verwelkomen.

Henk van Gelderen is directeur van stichting FSO

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.