connexxion, kantoor

Connexxion wint gunning OV-concessie Zeeland

Met het winnen van de OV-concessie in de Zeeland, sorteert vervoersbedrijf Connexxion alvast voor op inschrijving op de aanbesteding van het Regiotaxivervoer. Die opdracht komt over twee jaar op de markt. Zeeland maakt al gebruik van een regiecentrale die niet alleen ritten in het contractvervoer aanneemt, maar ook reizigers doorstuurt naar het openbaar vervoer. “De aansturing vanuit de regiecentrale zal nog verder verbeteren als al het vervoer in de provincie Zeeland door één bedrijf wordt uitgevoerd’, zei Connexxion-directeur Bart Schmeink deze week bij de bekendmaking van de gunning ov-concessie.

In Zeeuws-Vlaanderen is er sinds augustus 2012 een gemeentelijke vervoerscentrale waar alle vragen over vervoer worden afgehandeld en ritten aanneemt. Taxicentrale Renesse (TCR) voert sinds augustus 2012 het regiotaxivervoer in de Oosterschelderegio uit. Ook verzorgt het bedrijf als onderaannemer busvervoer in deze regio.

Connexxion

Connexxion heeft de aanbesteding van de busconcessie in Zeeland gewonnen, zo heeft gedeputeerde George van Heukelom woensdag bekendgemaakt. De aanbesteding gaat om al het streekvervoer in Zeeland vanaf 14 december 2014, voor een periode van tien jaar.

Connexxion is op dit moment al de huidige vervoerder in Noord- en Midden-Zeeland. Veolia verzorgt het busvervoer in Zeeuws-Vlaanderen. Dat gebied neemt Connexxion straks van Veolia over. Andere inschrijvers voor de busconcessie waren Arriva en Syntus.

Consessieverlener

De provincie is concessieverlener voor het OV-vervoer. De opdrachten voor het Regiotaxi cq. Wmo-vervoerworden verleend door de samenwerkende gemeenten. “Wij hebben invulling gegeven aan een verzoek om een zo goed mogelijk model te ontwikkelen dat toekomstgericht is, ook na 2015”, legt Connexxion-woordvoerder Hendri Beltman uit.

“De provincie Zeeland is van plan om halte taxiritten in te kopen bij de Wmo-verleners als aanvulling op het openbaar vervoer. Die ritten zullen ze moeten bestellen bij de gemeentelijke vervoerscentrale GVC. Die is onafhankelijk en eigendom van de samenwerkende gemeenten.”

Model

“Wij willen vanzelfsprekend graag samenwerken met de GVC om dit nieuwe model tot een succes te maken. Dat is ook onze rol in het systeem dat de komende jaren verder wordt ontwikkeld. Het spreekt voor zichzelf dat CTS bij een komende aanbesteding voor het Wmo-vervoer gaat kijken of het doen van een inschrijving voor ons aantrekkelijk is”, zegt Beltman.

“Waar synergie- en efficiëncyvoordelen voor alle partijen zijn te behalen, zullen wij daar zeker aan meewerken. Maar die synergievoordelen worden ook al behaald in het nieuwe model, vanaf december 2014, met uitsluitend OV, TCR en de samenwerkende gemeenten.”

Reizigers

De grootste reizigersgroep voor het OV in Zeeland zijn scholieren. Connexxion heeft zich bij inschrijving op de OV-concessie volgens Van Heukelom onderscheiden ten opzichte van de andere vervoerders met de manier waarop zij de scholieren op dit moment al in de provincie vervoert.

Connexxion krijgt de opdracht van de provincie om 20 procent te bezuinigen op het openbaar vervoer. Toch denkt het bedrijf dat ruim 95 procent van de reiziger gewoon van het reguliere OV gebruik kunnen blijven maken. De rest wordt aangevuld door het zogenaamde flexnet. Dit zijn kleine belbussen van halte naar halte. Deze bussen rijden op uren of naar plaatsen waar het reguliere OV niet rijdt.

Aardgas

Connexxion blijft met de huidige 43 aardgasbussen rijden, omdat deze nog niet zijn afgeschreven. Daarnaast schaft de vervoerder 58 nieuwe Euro 6-bussen aan. Het vervoersbedrijf krijgt in de nieuwe busconcessie zowel de ontwikkelfunctie als de opbrengstverantwoordelijkheid. De huidige vervoerders hebben nu niet deze verantwoordelijkheden. Connexxion gaat tijdens de concessie onderzoek doen naar de marktvraag, het lijnennet verder uitwerken en zal voorstellen voor de dienstregeling. Ook zal de vervoerder de financiële risico’s dragen.

In de huidige OV-concessie is er te weinig ruimte voor ontwikkeling. Dat komt volgens de provincie doordat de vervoerders niet de financiële vruchten plukken van het aantrekken van extra reizigers. En dat wil de provincie nu anders gaan doen. De vervoerder is financieel verantwoordelijk. De provincie zal op haar beurt meer gaan aansturen op prestaties.

Exploitatiebijdrage

Om de totale kosten te dekken, krijgt de vervoerder naast de opbrengsten uit de kaartverkoop een exploitatiebijdrage van de provincie. Deze is niet meer afhankelijk van de fluctuaties in de opbrengsten, maar heeft een vaste omvang bij gelijkblijvend vervoersaanbod.

Het openbaar vervoer in Zeeland wordt in de toekomst opgebouwd uit een aantal onderdelen: kernnet, spitsnet, scholierennet en toeristennet. Daarnaast moet het flexnet een mobiliteitsgarantie bieden aan reizigers waar het vaste net komt te vervallen. Connexxion krijgt de ruimte om het voorgeschreven kernnet uit te breiden met extra kernnetlijnen. Het gaat om een voorlopige gunning, waarvoor nog een bezwaarperiode van zes weken geldt.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Connexxion wint gunning OV-concessie Zeeland”

Jackie Focke|10.02.15|14:31

In Aardenburg was volop aanbod van passagiers maar de Provincie was lijn 12 vergeten en daardoor werden vele passagiers de dupe van een administratieve fout.De Taxibus die dit moest opvangen had dikwijls geen plaats genoeg maar jammer dan volgende keer beter er werd niets mee gedaan.Wat Aardenburg heeft misdaan ontgaat mij helemaal er is geen bibliotheek meer winkels zijn vedwenen en nu door de haltetaxi ook nog de laatste sociale voorziening.Veel ouderen en schooljeugd maar geen O.V vervoer