Rotterdamse gemeenteraad boos op Trevvel om kwijtraken kinderen
Bijna alle fracties in de Rotterdamse gemeenteraad zijn boos op vervoerder Trevvel. In het verleden zijn er diverse incidenten geweest, waarvan één recent, waarbij kinderen die door Trevvel vervoerd werden enige tijd vermist waren. Partijen eisen dat de vervoerder onmiddellijk verbeteringen doorvoert.
“Een kind kwijtraken is een nachtmerrie voor iedere ouder, en het is niet de eerste keer dat het gebeurt. Dit rekenen we Trevvel zwaar aan”, stelde GroenLinks-raadslid Mina Morkoç. DENK-raadslid Naoufal Akhatab sprak van “een grote bende”.
“Een kind kwijtraken is natuurlijk het horrorbeeld van elke ouder”, zei zorgwethouder Ronald Buijt in antwoord op de kritiek. “Het is een verschrikkelijk incident dat je niemand toewenst. Ik ga niets goedpraten, maar inmiddels zijn de procedures aangepast, zodat dit niet meer kan gebeuren.”
Communicatie
Buijt verwijt de vervoerder dat de communicatie naar de ouders van de vermiste kinderen tekort is geschoten. In alle gevallen zijn kinderen tussen de vijf en tien minuten zoek geweest. De afgelopen vier jaar is volgens Buijt een tot twee keer per jaar een soortgelijk incident geweest.
“Mensen van wie de kinderen vermist zijn geraakt maken begrijpelijk geen gebruik meer van Trevvel. Zij krijgen een kilometervergoeding voor alternatief vervoer”, beloofde Buijt. Hij zegde de raad ook toe dat hij Trevvel zal aanspreken op de incidenten.
Snel handelen
“Ieder incident is er vanzelfsprekend één teveel”, laat Trevvel in een reactie aan TaxiPro weten. “Onze chauffeurs voeren naar eer en geweten hun werk uit. Ondanks dit, en alle strenge procedures, kan er in een enkel geval – van de jaarlijks 650.000 ritten met kinderen – niet worden voorkomen dat een kind tijdens het ophalen/afzetten wegloopt. Het is dan van groot belang dat er snel gehandeld wordt om de situatie onder controle te krijgen.”
Volgens Trevvel hebben zowel de chauffeur als locatiemedewerkers dat gedaan. “Dit blijkt gelukkig ook uit het recent in de media verschenen bericht. Voor alle betrokkenen kan de impact groot zijn, dat begrijpen we heel goed. Wij zetten alles op alles om incidenten te voorkomen en zorgen dat alle betrokkenen na een incident de juiste nazorg en begeleiding ontvangen. Dit geldt voor het kind, de ouders, locatiemedewerkers, maar ook de chauffeur.”
Lees ook: