Staatssecretaris Martijn van Rijn, minister Edith Schippers, VWS

Geen indicaties binnen Valys voor ‘voorin zitten’ of ‘solorit’

Passagiers die reizen met Valys hebben geen recht op indicaties als ‘voorin zitten’ of ‘solo reizen’. In de afgelopen jaren hebben substantiële aantallen reizigers dergelijke privileges gekregen van de vorige vervoerder (Connexxion). Hoewel huidig vervoerder Transvision daar zoveel mogelijk in mee probeert te gaan, bestaat daartoe geen enkele verplichting. Het zou zelfs ervoor kunnen zorgen dat de Valys-regeling onhoudbaar wordt. Dat meldt staatssecretaris Van Rijn (VWS) aan de Tweede Kamer.

“Het Vaysvervoer kent op grond van de overeenkomst tussen vervoerder en VWS niet de mogelijkheid van bijzondere indicaties”, schrijft hij aan het parlement als reactie op vragen van de SP. “Ik betreur dat deze situatie is ontstaan zonder dat daar een juridische basis aan ten grondslag ligt en daarover overleg heeft plaatsgevonden met de opdrachtgever.”

Indicaties

Het is gebleken dat wanneer dergelijke indicaties volop meegenomen zouden worden in de planning, het maken van combinaties veel moeilijker wordt. Dat maakt het vervoer een stuk duurder. Terwijl uitgangspunt in de overeenkomst tussen het Ministerie van VWS en Transvision is dat dit vervoer gecombineerd mag worden uitgevoerd.

Van Rijn: “Wanneer de budgettaire kaders van het Valysvervoer overschreden dreigen te worden ben ik genoodzaakt een verlaging van het persoonlijk kilometerbudget door te voeren, hetgeen ik zeer onwenselijk zou vinden. Na overleg met Transvision is besloten om de betreffende pashouders begin april te informeren dat er binnen het Valysvervoer geen recht op dit soort privileges is. Transvision bepaalt dus niet zelfstandig of pashouders recht hebben op bijzondere indicaties, maar voert haar verplichtingen uit conform de overeenkomst met VWS.”

Privileges

Bovendien is de staatssecretaris bang dat wanneer er volop indicaties zouden worden gegeven dat mensen ‘solo’ of ‘voorin’ reizen, steeds meer passagiers die privileges ook eisen. “De huidige geschatte omvang in combinatie met de aanzuigende werking van dit privilege zie ik als een reëel risico voor de houdbaarheid van de voorziening en een stabiele hoogte van het beschikbare kilometerbudget voor de overige reizigers.”

De SP vroeg aan de staatssecretaris of hij het begrijpt dat mensen het soms vervelend vinden dat er een omweg gemaakt moet worden vanwege een combinatierit. “Gecombineerd vervoer is in lijn met het ‘normale’ openbaar vervoer. Voor pashouders die in het verleden een ‘bijzondere indicatie’ hebben ontvangen begrijp ik dat het ter discussie stellen van dit zogenaamde ‘verworven recht’ voor hen een vervelende boodschap kan zijn”, reageert hij.

Transvision

Overigens zal in de praktijk zoveel mogelijk rekening worden gehouden met de wensen van passagiers, meldt de staatssecretaris. “In de afgelopen maanden is gebleken dat de huidige vervoerder Transvision aan vrijwel alle verzoeken daartoe heeft kunnen voldoen. Samen met Transvision en cliëntenorganisaties zal ik dit de komende periode blijven volgen.”

De SP liet bij de vragen merken zich zorgen te maken dat reizigers niet op tijd in het ziekenhuis zijn voor behandeling, nu soloritten niet meer gegarandeerd zijn. Maar de staatssecretaris meldt Kamerlid Leijten nog maar even waar Valys voor bedoeld is. Namelijk sociaal-recreatief vervoer.

Vervoersvoorziening

“Indien iemand voor behandeling naar een ziekenhuis moet zijn daar andere vervoersvoorzieningen voor beschikbaar. De cliënt kan zich hiervoor in de meest gevallen wenden tot zijn zorgverzekeraar op grond van de Zvw”, licht Van Rijn toe in zijn antwoord.

“Binnen het Valys-vervoer wordt enkel bij een uitvaart, huwelijk of ketenrit voor de overstap tussen taxi en trein een aankomsttijd gegarandeerd door de vervoerder. Maar ook daar mag een rit worden gecombineerd. Dit is tevens opgenomen in het programma van eisen dat ten grondslag ligt aan de huidige vervoersovereenkomst.”

Bart Pals 

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Geen indicaties binnen Valys voor ‘voorin zitten’ of ‘solorit’”

Jan-Pieter Sipkema|27.08.14|17:14

Daar gaan we weer wel inschrijven op een aanbesteding en daarna terug krabbelen.

Bert Doorn|27.08.14|17:41

Niet: daar gaan we weer, maar juist: eindelijk gaat het zoals het hoort.
Juist door al die uitzonderingen werd/wordt het onbetaalbaar!

Ben de Ruiter|27.08.14|20:43

ja SP als jullie toelaten dat Transvision combi’s maakt met het WMO vevoer zoals in groningen en andere steden kun je altijd uit komen met de aanbesteding dus subsidie’s gebruiken zoals niet mag eigenlijk en zeg ik het nog eens valys en WMO combineren mocht nooit toch

Aapie Elby|28.08.14|00:50

Wat is het probleem of het nou Valys of WMO vervoer is…als de combinatie maar logisch is, dan blijft het betaalbaar en kunnen er nog heel lang veel mensen gebruik van maken. we willen toch dat iedereen mobiel kan zijn !!!

Fam. van Pinxteren|28.08.14|10:14

De pivelages liepen de spuigaten uit en werd ook mee geschoemeld.Bij Valys hadden ze privelages, maar bij Regiotaxi of “werk taxi” niet en hoefde ze individueel vervoert worden of voorin te zitten.Kwam je verkeerd dan werd je geweigerd en geklaagt.
Ik ben van mening: Valys en Regiotaxi moet je zien als de bus en trein. Daar kennen ze ook geen indicaties van Taxi of voorin of individueel. Wil je iets aparts, moet je net als de “normale mens” of eigen vervoer regelen, of een prive taxi bestellen.

Fam. van Pinxteren|28.08.14|10:23

@Ben de Ruiter, waarom zou je niet mogen combineren, als alles binnen de spelregels ligt, van het type vervoer? In een bus en trein combineren we toch ook verschillende mensen.
Echter omdat mensen met een beperking, meer aandacht en tijd nodig hebben is daarvoor Valys, Regiotaxi en WMO vervoer in het leven geroepen als verlengde van het openbaar vervoer. Daarbij is de kwartier voor en na, om de extra benodigde tijd en aandacht met in en uitstappen te compenseren

John Snaaijer|28.08.14|11:05

Hopende dat zorgverzekeringen als CZ en noem maar op deze regel ook zouden gaan toepassen zou het allemaal een stuk eenvoudiger worden in de vervoersbranche stel 3 personen van zeeland naar rotterdam 1 pers. heeft begeleiding dus 2 personen die een hele achterbank voor zich alleen hebben en 1 persoon voorin wat is het probleem maar nee na een chemo behandeling mag dit dus niet, de een tilt er wel zwaarder aan dan de ander maar toch.

Rieke Horsman|28.08.14|14:59

De rijksoverheid heeft jaren terug haar verantwoordelijkheid genomen voor het sociaal-recreatieve bovenregionale vervoer. Jammer dat zij deze nu alleen nog willen bieden zonder maatwerk. Nu ze nagelaten hebben dit mee aan te besteden worden de evt. kosten daarvan mogelijk opgevangen met het verlagen van het persoonlijk kilometerbudget. Dat is makkelijk! Gemeenten moeten altijd uitgaan van de vervoersbehoefte van de klant. Hoe moet dat als Valys naar gemeenten wordt overgeheveld?

Fam. van Pinxteren|31.08.14|12:59

Zittend zieken vervoer is een heel ander verhaal dan valys of Regiotaxi, met ook andere spelregels en bijbehorende besluit. Bij een ziekenvervoer, mag normaliter 1 begeleider mee en alleen als dit door de zorgverzekeraar is geïndiceerd. Bij chemo, is het vaak dat mensen ziek, bevattelijk voor ziektes zijn en daarom moeten die OP DE TERUGWEG niet gecombineerd worden. Gaan er meer begeleiders mee, dan ligt dit besluit bij het taxibedrijf. Valt dan onder service van het bedrijf.

Lucia Gordeau|04.09.14|12:02

Makkelijk……een contract binnen halen onder
de geldende regels ,en dan komen….ja maar dat kan niet uit financieel, dus gaan we de regels maar aanpassen….. Zo kan ik ook de goedkoopste zijn….

T.r. Hulzebos|08.09.14|17:21

leuke reacties van jullie . De vraag is waarom heeft iemand solo vervoer en wat zijn de indicaties. Solo vervoer is ook riciso,s uitsluiten naar mede passagiers en dat kennen jullie blijkbaar niet. Het gaat hier om gehandicapten vervoer ,mensen die zeer moeilijk met mede passagiers kunnen reizen door dat ze hyper actief zijn en autistisch .Voor deze categorie zou men een uitzondering moeten kunnen maken maar nee hoor alles wordt een kam gegooid. Daar balen wij van.

Ilona Huis In T Veld|18.09.14|09:28

Zulke personen zullen ook niet alleen mogen reizen, maar onder begeleiding. De chauffeur moet zich op de weg kunnen concentreren, en zich niet bezig moeten houden met klanten die hyper actief zijn of kunnen uithalen naar mede-reizigers. Soms is het onverantwoord als je ziet welke er mensen alleen reizen… (en dan niks ten nadele van die personen, zij kunnen er niks aan doen, maar hebben begeleiding nodig).

Michael van Londen.|30.10.14|01:09

ik ben in 2010 getroffen door een hersentumor door nalatigheid van de artsen.Van af die tijd ben ik half blind en kan ik
niet veel prikkels meer hebben ondanks de vele medicijnen,oordoppen en zonnebril.Heb over dag 4 uur slaap nodig, krijg ik te veel prikkels en/of te weinig slaap krijg ik nog meer pijn. Door goed mijn rust te pakken en uit te kijken met prikkels kan ik af en toe iets ondernemen,al is dit niet als voorheen.Dus is SOLO vervoer heel erg belangrijk voor mij.

Dirk Van 't Ent|19.07.17|20:28

Als op een warme dag de airco defect is en de chauffeur dat wist en de ramen niet open mogen vanwege combi rit wat is dan de service volgen Valys hoeven de taxi’s geen airco te hebben

Geen indicaties binnen Valys voor ‘voorin zitten’ of ‘solorit’ | TaxiPro
Staatssecretaris Martijn van Rijn, minister Edith Schippers, VWS

Geen indicaties binnen Valys voor ‘voorin zitten’ of ‘solorit’

Passagiers die reizen met Valys hebben geen recht op indicaties als ‘voorin zitten’ of ‘solo reizen’. In de afgelopen jaren hebben substantiële aantallen reizigers dergelijke privileges gekregen van de vorige vervoerder (Connexxion). Hoewel huidig vervoerder Transvision daar zoveel mogelijk in mee probeert te gaan, bestaat daartoe geen enkele verplichting. Het zou zelfs ervoor kunnen zorgen dat de Valys-regeling onhoudbaar wordt. Dat meldt staatssecretaris Van Rijn (VWS) aan de Tweede Kamer.

“Het Vaysvervoer kent op grond van de overeenkomst tussen vervoerder en VWS niet de mogelijkheid van bijzondere indicaties”, schrijft hij aan het parlement als reactie op vragen van de SP. “Ik betreur dat deze situatie is ontstaan zonder dat daar een juridische basis aan ten grondslag ligt en daarover overleg heeft plaatsgevonden met de opdrachtgever.”

Indicaties

Het is gebleken dat wanneer dergelijke indicaties volop meegenomen zouden worden in de planning, het maken van combinaties veel moeilijker wordt. Dat maakt het vervoer een stuk duurder. Terwijl uitgangspunt in de overeenkomst tussen het Ministerie van VWS en Transvision is dat dit vervoer gecombineerd mag worden uitgevoerd.

Van Rijn: “Wanneer de budgettaire kaders van het Valysvervoer overschreden dreigen te worden ben ik genoodzaakt een verlaging van het persoonlijk kilometerbudget door te voeren, hetgeen ik zeer onwenselijk zou vinden. Na overleg met Transvision is besloten om de betreffende pashouders begin april te informeren dat er binnen het Valysvervoer geen recht op dit soort privileges is. Transvision bepaalt dus niet zelfstandig of pashouders recht hebben op bijzondere indicaties, maar voert haar verplichtingen uit conform de overeenkomst met VWS.”

Privileges

Bovendien is de staatssecretaris bang dat wanneer er volop indicaties zouden worden gegeven dat mensen ‘solo’ of ‘voorin’ reizen, steeds meer passagiers die privileges ook eisen. “De huidige geschatte omvang in combinatie met de aanzuigende werking van dit privilege zie ik als een reëel risico voor de houdbaarheid van de voorziening en een stabiele hoogte van het beschikbare kilometerbudget voor de overige reizigers.”

De SP vroeg aan de staatssecretaris of hij het begrijpt dat mensen het soms vervelend vinden dat er een omweg gemaakt moet worden vanwege een combinatierit. “Gecombineerd vervoer is in lijn met het ‘normale’ openbaar vervoer. Voor pashouders die in het verleden een ‘bijzondere indicatie’ hebben ontvangen begrijp ik dat het ter discussie stellen van dit zogenaamde ‘verworven recht’ voor hen een vervelende boodschap kan zijn”, reageert hij.

Transvision

Overigens zal in de praktijk zoveel mogelijk rekening worden gehouden met de wensen van passagiers, meldt de staatssecretaris. “In de afgelopen maanden is gebleken dat de huidige vervoerder Transvision aan vrijwel alle verzoeken daartoe heeft kunnen voldoen. Samen met Transvision en cliëntenorganisaties zal ik dit de komende periode blijven volgen.”

De SP liet bij de vragen merken zich zorgen te maken dat reizigers niet op tijd in het ziekenhuis zijn voor behandeling, nu soloritten niet meer gegarandeerd zijn. Maar de staatssecretaris meldt Kamerlid Leijten nog maar even waar Valys voor bedoeld is. Namelijk sociaal-recreatief vervoer.

Vervoersvoorziening

“Indien iemand voor behandeling naar een ziekenhuis moet zijn daar andere vervoersvoorzieningen voor beschikbaar. De cliënt kan zich hiervoor in de meest gevallen wenden tot zijn zorgverzekeraar op grond van de Zvw”, licht Van Rijn toe in zijn antwoord.

“Binnen het Valys-vervoer wordt enkel bij een uitvaart, huwelijk of ketenrit voor de overstap tussen taxi en trein een aankomsttijd gegarandeerd door de vervoerder. Maar ook daar mag een rit worden gecombineerd. Dit is tevens opgenomen in het programma van eisen dat ten grondslag ligt aan de huidige vervoersovereenkomst.”

Bart Pals 

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Geen indicaties binnen Valys voor ‘voorin zitten’ of ‘solorit’”

Jan-Pieter Sipkema|27.08.14|17:14

Daar gaan we weer wel inschrijven op een aanbesteding en daarna terug krabbelen.

Bert Doorn|27.08.14|17:41

Niet: daar gaan we weer, maar juist: eindelijk gaat het zoals het hoort.
Juist door al die uitzonderingen werd/wordt het onbetaalbaar!

Ben de Ruiter|27.08.14|20:43

ja SP als jullie toelaten dat Transvision combi’s maakt met het WMO vevoer zoals in groningen en andere steden kun je altijd uit komen met de aanbesteding dus subsidie’s gebruiken zoals niet mag eigenlijk en zeg ik het nog eens valys en WMO combineren mocht nooit toch

Aapie Elby|28.08.14|00:50

Wat is het probleem of het nou Valys of WMO vervoer is…als de combinatie maar logisch is, dan blijft het betaalbaar en kunnen er nog heel lang veel mensen gebruik van maken. we willen toch dat iedereen mobiel kan zijn !!!

Fam. van Pinxteren|28.08.14|10:14

De pivelages liepen de spuigaten uit en werd ook mee geschoemeld.Bij Valys hadden ze privelages, maar bij Regiotaxi of “werk taxi” niet en hoefde ze individueel vervoert worden of voorin te zitten.Kwam je verkeerd dan werd je geweigerd en geklaagt.
Ik ben van mening: Valys en Regiotaxi moet je zien als de bus en trein. Daar kennen ze ook geen indicaties van Taxi of voorin of individueel. Wil je iets aparts, moet je net als de “normale mens” of eigen vervoer regelen, of een prive taxi bestellen.

Fam. van Pinxteren|28.08.14|10:23

@Ben de Ruiter, waarom zou je niet mogen combineren, als alles binnen de spelregels ligt, van het type vervoer? In een bus en trein combineren we toch ook verschillende mensen.
Echter omdat mensen met een beperking, meer aandacht en tijd nodig hebben is daarvoor Valys, Regiotaxi en WMO vervoer in het leven geroepen als verlengde van het openbaar vervoer. Daarbij is de kwartier voor en na, om de extra benodigde tijd en aandacht met in en uitstappen te compenseren

John Snaaijer|28.08.14|11:05

Hopende dat zorgverzekeringen als CZ en noem maar op deze regel ook zouden gaan toepassen zou het allemaal een stuk eenvoudiger worden in de vervoersbranche stel 3 personen van zeeland naar rotterdam 1 pers. heeft begeleiding dus 2 personen die een hele achterbank voor zich alleen hebben en 1 persoon voorin wat is het probleem maar nee na een chemo behandeling mag dit dus niet, de een tilt er wel zwaarder aan dan de ander maar toch.

Rieke Horsman|28.08.14|14:59

De rijksoverheid heeft jaren terug haar verantwoordelijkheid genomen voor het sociaal-recreatieve bovenregionale vervoer. Jammer dat zij deze nu alleen nog willen bieden zonder maatwerk. Nu ze nagelaten hebben dit mee aan te besteden worden de evt. kosten daarvan mogelijk opgevangen met het verlagen van het persoonlijk kilometerbudget. Dat is makkelijk! Gemeenten moeten altijd uitgaan van de vervoersbehoefte van de klant. Hoe moet dat als Valys naar gemeenten wordt overgeheveld?

Fam. van Pinxteren|31.08.14|12:59

Zittend zieken vervoer is een heel ander verhaal dan valys of Regiotaxi, met ook andere spelregels en bijbehorende besluit. Bij een ziekenvervoer, mag normaliter 1 begeleider mee en alleen als dit door de zorgverzekeraar is geïndiceerd. Bij chemo, is het vaak dat mensen ziek, bevattelijk voor ziektes zijn en daarom moeten die OP DE TERUGWEG niet gecombineerd worden. Gaan er meer begeleiders mee, dan ligt dit besluit bij het taxibedrijf. Valt dan onder service van het bedrijf.

Lucia Gordeau|04.09.14|12:02

Makkelijk……een contract binnen halen onder
de geldende regels ,en dan komen….ja maar dat kan niet uit financieel, dus gaan we de regels maar aanpassen….. Zo kan ik ook de goedkoopste zijn….

T.r. Hulzebos|08.09.14|17:21

leuke reacties van jullie . De vraag is waarom heeft iemand solo vervoer en wat zijn de indicaties. Solo vervoer is ook riciso,s uitsluiten naar mede passagiers en dat kennen jullie blijkbaar niet. Het gaat hier om gehandicapten vervoer ,mensen die zeer moeilijk met mede passagiers kunnen reizen door dat ze hyper actief zijn en autistisch .Voor deze categorie zou men een uitzondering moeten kunnen maken maar nee hoor alles wordt een kam gegooid. Daar balen wij van.

Ilona Huis In T Veld|18.09.14|09:28

Zulke personen zullen ook niet alleen mogen reizen, maar onder begeleiding. De chauffeur moet zich op de weg kunnen concentreren, en zich niet bezig moeten houden met klanten die hyper actief zijn of kunnen uithalen naar mede-reizigers. Soms is het onverantwoord als je ziet welke er mensen alleen reizen… (en dan niks ten nadele van die personen, zij kunnen er niks aan doen, maar hebben begeleiding nodig).

Michael van Londen.|30.10.14|01:09

ik ben in 2010 getroffen door een hersentumor door nalatigheid van de artsen.Van af die tijd ben ik half blind en kan ik
niet veel prikkels meer hebben ondanks de vele medicijnen,oordoppen en zonnebril.Heb over dag 4 uur slaap nodig, krijg ik te veel prikkels en/of te weinig slaap krijg ik nog meer pijn. Door goed mijn rust te pakken en uit te kijken met prikkels kan ik af en toe iets ondernemen,al is dit niet als voorheen.Dus is SOLO vervoer heel erg belangrijk voor mij.

Dirk Van 't Ent|19.07.17|20:28

Als op een warme dag de airco defect is en de chauffeur dat wist en de ramen niet open mogen vanwege combi rit wat is dan de service volgen Valys hoeven de taxi’s geen airco te hebben