Rolstoeler gewond door geen gordel, boete voor taxichauffeur

Een taxichauffeur heeft een boete gehad omdat hij zijn rolstoelpassagier geen gordel heeft aangedaan. De passagier, een 73-jarige inwoonster van Groningen, raakte zaterdagmiddag gewond toen het taxibusje waarin zij met haar rolstoel zat hard afremde op het Emmaplein.

Omdat de vrouw geen gordel droeg, schoot zij uit haar rolstoel en sloeg ze vermoedelijk met haar gezicht tegen een voorstoel. De 73-jarige liep dusdanig hoofdletsel op dat zij naar het ziekenhuis moest worden vervoerd.

Gordel

De politie maakt proces-verbaal op tegen de taxichauffeur. Volgens hem was wel geprobeerd de gordel bij de vrouw om te doen maar paste deze niet.

De politie controleert regelmatig op het vervoer door taxibusjes. Een actie vorige week in Haren en Groningen samen met de Inspectie Leefomgeving en Transport toonde aan dat er nogal wat schortte aan de veiligheid van de passagiers. Bij vijf van de 25 taxi’s met rolstoelers lagen losse onderdelen in de cabines. Van de gecontroleerde schoolbusjes droegen zes kinderen de gordel niet goed.

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Rolstoeler gewond door geen gordel, boete voor taxichauffeur”

Petrus PK Kerstens|08.04.15|15:39

Als de gordel niet past, gewoon weigeren om de klant mee te nemen.

Als de kinderen in de schoolbussen de gordel onderweg losmaken, dan de chauffeur daar ook niets aan doen. Gewoon net als in Engeland verplichtte begeleiding. Gewoon de ouders bij toerbeurt.

Fraise Confiture|08.04.15|18:06

Ik heb in al die jaren dat ik taxivervoer doe nog nooit een cliënt in mijn voertuig gehad die ik niet kon vastzetten.
Ik heb wel vaker van cliënten gehoord dat chauffeurs voor mij hen niet konden vastzetten.
Ik zei steevast een klacht in te dienen tegen de chauffeur en/of instantie die zijn vervoerders niet goed geïnstrueerd heeft.
Als je een klant niet kunt vastzetten, niet meenemen maar een ander voertuig laten voorrijden met een vakbekwame chauffeur.

Rodney Barten|08.04.15|23:03

@ Fraise en Petrus: Ik heb in al die jaren dat ik taxivervoer doe toch enkele malen gehad dat mijn klant de gordel niet om kon doen, dit had dan te maken met de omvang van de betreffende persoon(?). In mijn situaties gaat het niet om rolstoelvervoer. Wellicht moeten we met zijn allen na gaan denken of spanbanden kunnen worden opgenomen in de WP2000.

Petrus PK Kerstens|08.04.15|23:23

Ja, heb ik ook. Zo erg zelfs dat de rechterdeur bijna niet dicht kon en ik door het raam van de rechterdeur niet naar buiten kon kijken.

Ook heb ik het meegemaakt dat een rolstoel vanwege de speciale lengte niet op de lift kon en alle rolstoelbussen zijn bij ons gelijk, dus dat is jammer dan. Rolstoelen moeten aan de afmetingen en bevestigingspunten voldoen, anders gaat de rit niet door.

Jan Vanbeek|09.04.15|11:24

als de gordel te klein is, zijn er van die gordel verlengers.
Horen in iedere taxi bus te liggen.

Sapa Sanka|09.04.15|14:16

Het is de verantwoordelijkheid van elk chauffeur om alvorens zijn dienst te beginnen te controleren of alle hulpmiddelen in het voertuig aanwezig zijn. Een verlenggordel is zeker een must ook gezien de reacties ! Kan men om wat voor reden dan ook een veiligheidsgordel NIET om kunnen doen dan raad ik aan om de klant NIET mee te nemen. De chauffeur is ten alle tijde verantwoordelijk voor al het geen er in het voertuig plaats vindt.

Leo Pijpers|09.04.15|18:21

Mevrouw Mirjam Pieters van CNV schreef recentelijk dat het vervoer door vrijwillige chauffeurs niet veilig of veilig genoeg zou zijn. Zou het in een aantal gevallen niet andersom kunnen zijn?

Johan Zevenbergen|09.04.15|18:58

de ANWB zet met ,,automaatje” vrijwilligers in in de gemeente Barneveld, om dit dit werk te doen, (tegen een zgn onkosten vergoeding)
als de beroeps en opgeleide chauffeurs het al niet voor elkaar krijgen hoe moeten de vrijwilligers dit dan doen.
Ben trouwens benieuwd of de ANWB verzekering dit in de dekking heeft opgenomen en of het hier ook een zgn vrijwilliger of oproepkracht gaat.

Johan Zevenbergen|09.04.15|19:29

Of om een ongemotiveerde verplichte UWV er, met behoud van uitkering.
Kortom alle gemotiveerde goed opgeleide chauffeurs zitten werkloos thuis, en mogen of moeten het zelfde werk nu tegen een schijntje of als vrijwilliger voor een jaartje of twee doen.
Want dan word er weer opnieuw aanbesteed aan de laagst biedenden vervoerder, waneer de riedel weer opnieuw begint.
en is de overheid weer zeer trots dat ze veel bespaard hebben en de werkloze aan een baantje hebben geholpen.

Johan Zevenbergen|09.04.15|20:39

En op ondertussen is vervoeren van bepaalde doelgroepen gedegradeerd tot een minderwaardig onbetaald vrijwilligers baantje.
Behalve dan voor de gemeente, provincie en overheidsbestuurders, die eisen VIP vervoer in de nieuwste auto,s en naar champagne en kaviaar ruikende zeer hoog opgeleide beroepschauffeurs, en zo niet is dit reden om het contract op te zeggen.
Het zal mij overigens niet verwonderen als dit VIP vervoer word betaald van de uitgespaarde centjes op het doelgroepen vervoer.

Gekke Henkie|09.04.15|22:14

Hoe meer ik dit soort ‘commentaar” lees hoe minder trots ik op mijn werk ben. zal wel zijn omdat ik een “UWV”er ben…

Johan Zevenbergen|10.04.15|00:52

Het is toch vreemd dat het UWV, mensen met een taxipas, opleiding en ervaring verplicht zich om te scholen en ander werk te gaan zoeken.
En aan de andere kant dit zelfde UWV kantoor mensen zonder deze papieren en ervaring verplicht deze opleiding te gaan volgen.
Terwijl met heel goed weet dat alle Europese aanbesteding voor drie jaar zijn.
Dus eerste halfjaar een opleiding, dan een jaar contract, vervolgens nog een, a weer een nieuwe aanbesteding, sorry jongens het contract word niet verlengd.

Johan Zevenbergen|10.04.15|01:14

En de riedel begint opnieuw.
Sterker nog ik ken een aantal beroeps chauffeurs met pas, die doodleuk een bericht van het UWV krijgen
Om te solliciteren op de vacature taxi chauffeur met opleiding beperkte taxi pas.
Of worden verplicht hun oude werk vrijwillige of met behoud van uitkering te doen.
Zal ik wel gekke Henkie zijn, maar kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit de wereld op zijn kop is.

Johan Zevenbergen|10.04.15|12:42

Neemt uiteraard niet weg dat iedere chauffeur verantwoordelijk is voor veiligheid, maar kan mij voorstellen dat chauffeurs die in deze situatie werken en zitten door druk en stress en angst om weer werkloos te worden, fouten maken en denken er goed aan te doen om de klant op de bestemming te krijgen,
En verwacht dat een vrijwilliger helemaal afhaakt na een dergelijke bekeuring.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.