Transvision pand

Transvision gaat rijdend NS-personeel vervoeren

Gepubliceerd op 21-03-2017 om 13:17

Transvision gaat de komende jaren het rijdend personeel van NS, zoals machinisten en conducteurs, vervoeren. Tevens gaat het bedrijf uit Capelle aan den IJssel reizigers vervoeren die vanwege een verstoring op het spoor een belangrijke of eenmalige gebeurtenis dreigen te missen, zoals een vlucht of huwelijksceremonie. In totaal gaat het in deze opdracht om zo’n 60.000 ritten op jaarbasis.

Momenteel neemt Munckhof het vervoer van NS-personeel voor zijn rekening, iets waar NS het afgelopen jaar 2,1 miljoen euro aan besteedde. Omgerekend naar een looptijd van vier jaar plus maximaal tweemaal een verlenging van een jaar, begroot NS de waarde van de huidige opdracht op zo’n 13 miljoen euro. In 2015 werden er binnen de opdracht zo’n 60.000 ritten gereden: 38.000 in het kader van gepland vervoer en ongeveer 22.000 in de categorie ongepland vervoer.

Bijdrage aan punctualiteit

Het geplande taxivervoer betreft met name het vervoeren van rijdend personeel van standplaatsen naar de locaties waar treinden staan opgesteld en vice versa. “Het geplande taxivervoer levert een belangrijke bijdrage aan de punctualiteit van de treindienst. Op het moment dat de taxi-inzet niet op tijd wordt uitgevoerd, kan dit gevolgen hebben voor de dienstregeling”, benadrukt NS.

Het ongeplande taxivervoer ontstaat als de inzet van het rijdend personeel moet worden bijgestuurd, bijvoorbeeld bij verstoringen op het spoor. Reizigers die hierdoor een laatste aansluiting missen en daardoor het risico lopen om een belangrijke of eenmalige gebeurtenis niet te halen, zoals een vlucht, huwelijk of begrafenis, kunnen aanspraak maken op taxivervoer. Eerstelijnsmedewerkers van NS kunnen in zulke gevallen een taxi bestellen voor de reiziger. Bij grotere verstoringen worden in de meeste gevallen bussen ingezet voor de reizigers en blijft taxivervoer doorgaans achterwege.

Enthousiast over innovaties

Voor deze opdracht zet Transvision een geavanceerd automatiseringssysteem in. Zo voorziet  het bedrijf zowel het personeel als de passagiers van NS van realtime vervoersinformatie, zoals het actuele vertrektijdstip van het voertuig. Het IT-systeem biedt de mogelijkheid om voertuigen door het hele land realtime te volgen, iets wat Transvision inmiddels ook al meer dan drie jaar doet voor andere opdrachten.

“Wij zijn zeer verheugd met het winnen van deze opdracht van NS”, vertelt Marlies Meesters, manager business development bij Transvision. “Het is goed om te zien dat opdrachtgevers enthousiast reageren op innovaties die wij voorstellen, waarmee wij als mobiliteitsregisseur echt meerwaarde bieden voor zowel de reizigers als de opdrachtgever en onderscheidend zijn in de markt.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.