Schiphol

Schiphol in top 10 van duurste taxi’s

Voor een ritje van Schiphol naar het centrum van Amsterdam moet een passagier 40 euro neertellen, wat neerkomt op 2,65 euro per kilometer. Daarmee staat Schiphol op de tiende plaats in een lijst van meest dure luchthaventaxi’s. Het Airport Taxi Report Summer 2018 ‘Taxi tarieven op Europese luchthavens’ vergelijkt de tarieven van de vijftig drukste Europese luchthaven. 

Dit onderzoek is uitgevoerd door de reiswebsite Vliegveldinfo en AirMundo. Volgens hun onderzoek betalen vliegtuigpassagiers het meeste voor een taxiritje in Genève, Zürich en Kopenhagen. Een passagier betaalt in die steden zeker vijf euro per kilometer voor zijn ritje.

Gemiddelde prijs

De gemiddelde prijs voor een luchthaventaxi is 40,48 euro voor een rit van 23 kilometer. Dat komt uit op 2,02 euro per kilometer. De kilometerprijs van Schiphol zit daar dus ruim 60 cent boven. Ruim de helft van de taxi’s op de onderzochte vliegvelden vraagt een lagere prijs. In Londen zijn reizigers altijd het duurste uit, maar dat komt ook omdat de drie vliegvelden allemaal ver van het centrum van de Britse hoofdstad liggen.

De taxiprijs vanaf London Stansted Airport is bijvoorbeeld met 1,78 per kilometer weliswaar lager dan het gemiddelde, maar de luchthaven ligt 63 kilometer van het stadscentrum waardoor klanten toch ruim 100 euro moeten neertellen. De meest goedkope luchthaventaxi’s rijden in Turkije en Rusland. Daar is de prijs respectievelijk 0,51 en 0,66 euro per kilometer.

Hoge tarieven

Volgens Vliegveldinfo en AirMundo kunnen hoge taxitarieven en onduidelijkheid over de tarieven de gemiddelde toerist ervan weerhouden om een taxi te pakken. Maar er is sprake van een verbetering, omdat het internet het gemakkelijker heeft gemaakt om al vooraf te onderzoeken hoeveel geld een taxirit dienst te kosten. Daarbij hanteren verschillende steden ondertussen vastgestelde prijzen voor een taxirit, wat ook meer duidelijkheid schept.

Auteur: Inge Jacobs

10 reacties op “Schiphol in top 10 van duurste taxi’s”

8Maywand8|02.08.18|08:46

Ik vind helemaal mooi

Hans van Bochove|02.08.18|11:04

statistieken en gemiddelde prijzen zijn in het moderne ondernemers leven niet meer weg te denken en wij trappen er in. bekijk het eens vanuit het oogpunt van de ondernemer die investeren moet, €40,= voor een ritje Amsterdam daar is hij waarschijnlijk een uur mee bezig. de auto`s moeten elektrisch zijn, een giga investering en restwaarde nul. als hij geluk heeft heeft hij een retourrit maar is daar dus een half uur langer mee bezig met instappen erbij,

Hans van Bochove|02.08.18|11:07

praten we nog niet over file en een gemiddelde snelheid, waarschijnlijk kom je uit op een uurloon van € 45,= a € 50,= per uur. een beetje persoon komt daar zijn bed niet meer voor uit, een gemiddelde garage rekent al minimaal € 65,= per uur en de duurdere merken zitten daar ruim boven. maar de statistieken geven wekken de indruk of het allemaal te duur is maar overheden bieden geen fatsoenlijk en betaalbaar alternatief in het openbaar vervoer. bij het contractvervoer is het helaas niet anders.

Jip Meijer|02.08.18|11:20

Zo te zien gewoon de meterprijs. Je bent al snel een uurtje bezig en niet direct een aansluitende rit. Niet duur dus. Kosten van de taxi er af inclusief onbeladen en je houd niet eens zoveel over. Binnen Noord Europa een van de goedkopere?

Jip Meijer|02.08.18|11:33

Als het goedkoper moet dan moet er in Den Haag dus wat gebeuren. Vooralsnog wordt het duurder. Afschaffen BPM vrijstelling en BTW naar 9%.

Bertax Landsmeer|03.08.18|12:12

Het heeft allemaal te maken met de Meter op km basis ! Die basis heeft zijn langste tijd gehad voorspel ik !
Er wordt nu al voor dumpprijzen gereden via vaste tarieven van en naar schiphol!
Wij rijden ( TCA ) al voor €37.50 vast ( meter verplicht aan) heen en weer Maar geloof me, als ik mijn Kas opmaak einde dag staat er tegenwoordig gemiddeld een totaalkorting van 30.- op mijn dagomzet ipv. Fooitoeslag van een tientje vroeger! Zelfs met hoge korting ga ik niet meer dan 2x richting schiphol!

Bertax Landsmeer|03.08.18|12:23

De klant heeft niks te klagen, super service, ophalen koffertjes, mooie Auto, Heerlijke airco al dan niet electrisch etc etc!
Ik praat over de gemiddelde Échte Taxi dat hoeft niet speciaal te zijn!
Ik zie zelfs klanten in 45 graden Bloedhete Ubertjes X luchthappend alle ramen open richting schiphol rijden om het Chaufeurtje te plezieren omdat hij snel zijn battarijtje leeg ziet lopen als tie zijn airco gebruikt! Tja, dat krijg je als je voor een fooitje naar schiphol wil,het kan hoor, is keuze!

henk|04.08.18|12:12

Gemiddelde zzper uit elke brance haalt gewoon per uur 50 Euro, een taxi chauffeur uit de buffer van Schiphol zit op 15 euro per uur bruto en dan moeten zijn kosten er nog van af het zelfde geld voor die über chauffeurs het is een schande. Zo’n chauffeur wacht gemiddeld 3 uur op een ritje van 45 Euro.te Veel taxi’s daardoor kan de prijs niet zakken.

Bertax Landsmeer|04.08.18|14:18

@Hans van Bochove ,50 euro per uur bruto???? Uurloon??? Waar heb je het over?
Nou als dat zo was had ik al een Rolls als taxi!

Ik werk gemiddelt 10 uur per dag,zzp van 06.00 tot 16.00 of langer, is een keuze
Maar wij, Ik durf dat stellig te zeggen, bij de grootste Taxicentrale halen 15.- per uur BRUTO OMZET!!!
Met heeeeel veel geluk 200.- soms dagen van 120.-

Wij praten over een goede dag als er minimaal 3 schipholritjes bij zitten
Ellende door volpompen stad met taxi,s door de VVD elite etc!

Denise Walgreen|06.08.18|02:04

Bertax,
Dan kan je natuurlijk beter ander werk gaan doen want als je gemiddeld € 15.00 per uur rijd dan hou je daar netto, dus na aftrek van al je kosten en het betalen van inkomstenbelasting ongeveer de helft van over. In jouw geval dus ongeveer € 7.50 per uur netto.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.