Connexxion taxibus 3

Noodklok geluid om wangedrag leerlingen Maassluis

Gepubliceerd op 26-07-2017 om 11:52

De leerlingen die in Maassluis door Connexxion van en naar onderwijsinstellingen worden vervoerd, zouden zich dagelijks schuldig maken aan pesten, schreeuwen tegen elkaar en het grof beledigen van chauffeurs. “Elk respect voor elkaar en voor de vervoerder ontbreekt”, zo schrijft de Adviesraad Samenlevingszaken Maassluis in een ongevraagd advies aan de gemeente. Connexxion erkent de problemen, maar nuanceert deze ook.

Momenteel is het vakantie, maar volgens de adviesraad liep het in de busjes de afgelopen tijd soms zo uit de hand dat de chauffeurs blij waren als ze hun passagiers zonder ongelukken hadden  afgeleverd. De oplossingen die tot op heden zijn bedacht, zijn de adviesraad eveneens een doorn in het oog.

“Wij hebben over deze problematiek contact gehad met de ambtenaren. De oplossingen zijn tot nu toe gezocht in individueel vervoer voor de grootste raddraaiers. Zij worden dan door een taxi opgehaald en als een prins(es) naar school gebracht. Dit geeft dan weer irritatie bij anderen omdat het lijkt alsof slecht gedrag beloond wordt. Bovendien is het probleem hiermee niet opgelost omdat er steeds weer andere kinderen zijn die zich niet weten te gedragen in het busje.”

Verzuimen van school

De adviesraad claimt verder dat sommige ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen en dat de zachtaardiger kinderen het slachtoffer zijn van het wangedrag van hun mede-passagiers. Deze kinderen zouden vanwege de spanning die alles met zich meebrengt regelmatig verzuimen van school. Op korte termijn wordt het leerlingenvervoer in Maassluis opnieuw aanbesteed. De Adviesraad Samenlevingszaken wil graag dat bij die gelegenheid ook het beleid voor leerlingenvervoer nog eens tegen het licht wordt gehouden.

Connexxion is op de hoogte van het wangedrag van de scholieren jegens elkaar en de chauffeurs, zo laat het bedrijf in een reactie aan lokaal medium Webradio Torpedo weten. De inzet van begeleiding in de busjes kan volgens de vervoerder in sommige gevallen een goede oplossing bieden voor de problemen.

Voorwaarden aanbesteding

Het is voor Connexxion nog niet zeker dat het aan de nieuwe aanbesteding voor het leerlingenvervoer in Maassluis zal meedoen. Maar dat het bedrijf zou afhaken vanwege het wangedrag van de kinderen, wordt door de directie tegengesproken. Dergelijke problemen worden gezien als inherent aan het vervoer van leerlingen met een beperking en/of gedragsprobleem en waar nodig in overleg opgelost. Of Connexxion op de nieuwe aanbesteding inschrijft, hangt vooral af van de voorwaarden waaronder deze wordt uitgeschreven.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

4 reacties op “Noodklok geluid om wangedrag leerlingen Maassluis”

Karin Roest|26.07.17|16:21

Voor een paar weken terug heb ik een cursus gehad tx ook daar was er 1 die de grens van overspannen bijna raakte door het vervoeren van zeer moeilijk opvoedbare kinderen.

Volgens hem waren er heel wat klachten ingediend maar werd er niet veel mee gedaan je kon echt aan hem zien dat hij er helemaal doorheen zat.

Nou sorry maar ik had dus echt deze kinderen niet meer gereden het mag toch niet zo zijn dat je gezondheid in gevaar komt en zeker voor die paar rot centen wat wij verdienen niet.

Josef Sikora|26.07.17|22:32

jarenlang moeilijk opvoedbare kinderen gereden, en ik had altijd de leukste groep. Het geheim: vaste regels, vaste route, vaste zitplaats, vaste chauffeur; maar vooral goede samenwerking tss chauffeur, school, bedrijf en de gemeente. Wanneer een kind zich misdraagt meldt de chauffeur dit altijd en meteen aan de school en zijn bedrijf. Het bedrijf doet aan dossiervorming; school zorgt voor lik-op-stuk-beleid.

Josef Sikora|26.07.17|22:35

Mocht dit binnen een redelijke periode niet opgelost zijn, dan vraagt bedrijf schorsing aan. De gemeente informeert de ouders en geeft hen de laatste kans tot verbeterig. Indien niet; bij 2e verzoek kind een week schorsen, en controleren of het kind dan ook naar school gaat. Hierin consequent blijven. Het kind begrijpt heus wel dat men bij die chauffeur zich moet gedragen. En zo zijn het allemaal schatjes geworden

Tjerk Vinckx|27.07.17|03:03

Ik uit mij vaak negatief op deze site, nu hulde voor de dames/heren die elke dag deze kinderen vervoeren met de stress van het verkeer,menig chauffeur wordt aan zijn lot over gelaten, bij klachten krijgen de ouders altijd gelijk. Dit geldt niet alleen voor chauffeurs maar ook voor de leraren/leraressen welk met deze kinderen werken. Time-out ruimtes zijn inmiddels verboden op scholen, de onderwijzer rolt door de klas, ik stel dat 60 procent aan de opvoeding van de ouders ligt, tja sttttttt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.