Tazzari Zero

Rijtest: Elektrisch door de hoofdstad met Tazzari Zero

AUTOVANDAAG – Elektrisch rijden is geen toekomstmuziek meer, zo laten Prestige Green Cab en The New Motion iedere vrijdag in Amsterdam zien. Nu dit jaar een aantal volledig elektrisch aangedreven auto’s op de rol staat, kan ook de taxibranche  er straks niet meer om heen.

Na de Mitsubishi i MiEV en smart fortwo electric trappen we op Hollandse bodem af met de Tazzari Zero, een kekke stadskart van Italiaanse komaf. Zzzcheuren maar! De auto is te klein om als taxi te gebruiken, maar geeft alvast wel de mogelijkheden van elektrisch rijden aan.

Een Quad?!
Dat feitelijk alles wat je binnen of buiten aanraakt van hard kunststof is gemaakt, heeft te maken met de beoogde opbouw van de Zero. Door gebruik te maken van kunststof en het lichtgewicht aluminium te gebruiken weegt de tweezitter krap 550 kilo. Daarmee heeft de Zero een typegoedkeuring van een Quad gekregen, wat aanzienlijk in de ontwikkelingskosten (en de uiteindelijke prijs) scheelt.

Tazzari houdt het concept dus eenvoudig, de Zero ontbeert dus bijvoorbeeld airbags, stuur- en rembekrachtiging – maar heeft overigens wel vier remschijven. Ook het interieur is op lederen stoeltjes na basic afgewerkt; een centrale snelheidsmeter, indicator voor de acculading, knoppen voor de rijmodi en een radio/cd-speler. En wat zien we daar? Fiat stuurhendels!

Parkeersensoren (jawel!), een zonnedak, sportstoelen en comfortvering (aanrader) staan op de optielijst. Er wordt zelfs aan een cabrioversie gewerkt. Tot slot worden we nog even gewezen op z’n Italiaanse roots, getuige details als aluminium deurhendels en slanke alu-pedalen met flitsend merklogo.

Karten tot 100 km/u
Het lage gewicht als bijkomend voordeel dat het aantal (lithium)accu’s geen dramatische vormen aanneemt. Bovendien is de 20 pk sterke elektromotor tussen de achteras is al krachtig genoeg om de Zero vlot door het verkeer te loodsen. Afhankelijk van de rijmodus die je kiest – er is keuze uit Race(!), Economy, Standard en Rain – wordt de respons van het rechterpedaal en de topsnelheid bepaald.

De Sport-stand maakt de Zero behoorlijk assertief, de haast nerveuze reactie van een ‘gas-commando’ vraagt de eerste minuten wel gewenning. In deze stand – die met een felgekleurde druktoets wordt ingeschakeld – haalt de Zero zonder moeite zo’n 95 tot 100 km/u, waarvan de helft in vijf tellen wordt bereikt. Een kort traject over de Ring van Amsterdam en door het centrum levert dan ook geen vervroegd spitsuur op.

Door de geringe isolatie van de cabine, de zeer directe kartachtige besturing het formaat stoelen en het gierende geluid van de elektromotor binnenin laat de Zero wel blijken dat dit niet z’n natuurlijk habitat is. Bovendien jaag je dan de actieradius van 120-140 kilometer er in no-time doorheen. Tazzari mikt met de Zero op elektrische stadsmobiliteit, iets dat in onze hoofdstad gretig wordt gestimuleerd.

‘Eigen’ laadzuil
Amsterdam heeft inmiddels 40 elektrische tankstations operationeel. Elektrische bestuurders hebben daarbij ‘recht’ op een laadzuil in de buurt als deze nog niet is geplaatst. Wie een Tazzari heeft aangeschaft kan zodoende altijd vlak bij huis gaan tanken. Voorlopig helemaal gratis en uiteraard zonder parkeerkosten!

Een tankstop vergt echter wel het nodige geduld, want na de duur van een ruime nachtrust aan de paal gehangen te hebben is de Tazzari pas volledig opgeladen. Thuistanken aan het stopcontact is ook mogelijk en met de snellader in vijf uur gepiept. Veel haast? De super fast lader biedt 80% accucapaciteit in een klein uurtje.

Het ‘tankklepje’ zit niet zoals we gewend zijn binnen handbereik; uit veiligheidsoverwegingen moet daarvoor eerst de ‘motorkap’ worden geopend om het snoer uit te nemen, veel meer kan er ook niet in. Ruimte voor bagage is er overigens wel, helemaal achterin bevindt zich een 150 liter groot compartiment.

25 mille, maar…
Dit zal waarschijnlijk een early-adopters of micro-bedrijfsuitje zijn, aangezien de Tazzari Zero nog altijd zo’n 24.871 euro moet kosten. Dat is fors minder dan bijvoorbeeld een smart fortwo electric drive of de vierpersoons Mitsubishi iMiEV gaan kosten, maar daar is het concept ook naar. De Tazzari Zero is als stadskart spartaanser en focust vooral op plezierig emissievrij vervoer voor relatief korte afstanden in en om de stad. Zolang de accutechniek nog niet zodanig is ontwikkeld om een grote actieradius mogelijk te maken is dat geen gekke gedachte.

Lees ook: Tesla, Lotus en Prius nu als elektrische taxi in Amsterdam

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest: Elektrisch door de hoofdstad met Tazzari Zero | TaxiPro
Tazzari Zero

Rijtest: Elektrisch door de hoofdstad met Tazzari Zero

AUTOVANDAAG – Elektrisch rijden is geen toekomstmuziek meer, zo laten Prestige Green Cab en The New Motion iedere vrijdag in Amsterdam zien. Nu dit jaar een aantal volledig elektrisch aangedreven auto’s op de rol staat, kan ook de taxibranche  er straks niet meer om heen.

Na de Mitsubishi i MiEV en smart fortwo electric trappen we op Hollandse bodem af met de Tazzari Zero, een kekke stadskart van Italiaanse komaf. Zzzcheuren maar! De auto is te klein om als taxi te gebruiken, maar geeft alvast wel de mogelijkheden van elektrisch rijden aan.

Een Quad?!
Dat feitelijk alles wat je binnen of buiten aanraakt van hard kunststof is gemaakt, heeft te maken met de beoogde opbouw van de Zero. Door gebruik te maken van kunststof en het lichtgewicht aluminium te gebruiken weegt de tweezitter krap 550 kilo. Daarmee heeft de Zero een typegoedkeuring van een Quad gekregen, wat aanzienlijk in de ontwikkelingskosten (en de uiteindelijke prijs) scheelt.

Tazzari houdt het concept dus eenvoudig, de Zero ontbeert dus bijvoorbeeld airbags, stuur- en rembekrachtiging – maar heeft overigens wel vier remschijven. Ook het interieur is op lederen stoeltjes na basic afgewerkt; een centrale snelheidsmeter, indicator voor de acculading, knoppen voor de rijmodi en een radio/cd-speler. En wat zien we daar? Fiat stuurhendels!

Parkeersensoren (jawel!), een zonnedak, sportstoelen en comfortvering (aanrader) staan op de optielijst. Er wordt zelfs aan een cabrioversie gewerkt. Tot slot worden we nog even gewezen op z’n Italiaanse roots, getuige details als aluminium deurhendels en slanke alu-pedalen met flitsend merklogo.

Karten tot 100 km/u
Het lage gewicht als bijkomend voordeel dat het aantal (lithium)accu’s geen dramatische vormen aanneemt. Bovendien is de 20 pk sterke elektromotor tussen de achteras is al krachtig genoeg om de Zero vlot door het verkeer te loodsen. Afhankelijk van de rijmodus die je kiest – er is keuze uit Race(!), Economy, Standard en Rain – wordt de respons van het rechterpedaal en de topsnelheid bepaald.

De Sport-stand maakt de Zero behoorlijk assertief, de haast nerveuze reactie van een ‘gas-commando’ vraagt de eerste minuten wel gewenning. In deze stand – die met een felgekleurde druktoets wordt ingeschakeld – haalt de Zero zonder moeite zo’n 95 tot 100 km/u, waarvan de helft in vijf tellen wordt bereikt. Een kort traject over de Ring van Amsterdam en door het centrum levert dan ook geen vervroegd spitsuur op.

Door de geringe isolatie van de cabine, de zeer directe kartachtige besturing het formaat stoelen en het gierende geluid van de elektromotor binnenin laat de Zero wel blijken dat dit niet z’n natuurlijk habitat is. Bovendien jaag je dan de actieradius van 120-140 kilometer er in no-time doorheen. Tazzari mikt met de Zero op elektrische stadsmobiliteit, iets dat in onze hoofdstad gretig wordt gestimuleerd.

‘Eigen’ laadzuil
Amsterdam heeft inmiddels 40 elektrische tankstations operationeel. Elektrische bestuurders hebben daarbij ‘recht’ op een laadzuil in de buurt als deze nog niet is geplaatst. Wie een Tazzari heeft aangeschaft kan zodoende altijd vlak bij huis gaan tanken. Voorlopig helemaal gratis en uiteraard zonder parkeerkosten!

Een tankstop vergt echter wel het nodige geduld, want na de duur van een ruime nachtrust aan de paal gehangen te hebben is de Tazzari pas volledig opgeladen. Thuistanken aan het stopcontact is ook mogelijk en met de snellader in vijf uur gepiept. Veel haast? De super fast lader biedt 80% accucapaciteit in een klein uurtje.

Het ‘tankklepje’ zit niet zoals we gewend zijn binnen handbereik; uit veiligheidsoverwegingen moet daarvoor eerst de ‘motorkap’ worden geopend om het snoer uit te nemen, veel meer kan er ook niet in. Ruimte voor bagage is er overigens wel, helemaal achterin bevindt zich een 150 liter groot compartiment.

25 mille, maar…
Dit zal waarschijnlijk een early-adopters of micro-bedrijfsuitje zijn, aangezien de Tazzari Zero nog altijd zo’n 24.871 euro moet kosten. Dat is fors minder dan bijvoorbeeld een smart fortwo electric drive of de vierpersoons Mitsubishi iMiEV gaan kosten, maar daar is het concept ook naar. De Tazzari Zero is als stadskart spartaanser en focust vooral op plezierig emissievrij vervoer voor relatief korte afstanden in en om de stad. Zolang de accutechniek nog niet zodanig is ontwikkeld om een grote actieradius mogelijk te maken is dat geen gekke gedachte.

Lees ook: Tesla, Lotus en Prius nu als elektrische taxi in Amsterdam

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.