Nissan Leaf

Groene rijtest: eerste ronde met de elektrische Nissan Leaf

AUTOVANDAAG – Nissan komt met de elektrische LEAF, een volwaardige vijfzitter in de compacte middenklasse voor een kleine 33 mille. Hiermee wordt niet alleen op de grote massa gemikt. Hij is ook te gebruiken als taxi.

Tijdens een onlangs georganiseerde LEAF-preview in de buurt van Schiphol zijn alle ins-and-outs uit de doeken gegaan en stond er een kort parcours klaar voor een kleine testronde met een look a like.

De ontwikkeling van alternatief aangedreven auto’s lijkt steeds sneller te gaan. Hoewel de opmars van hybride’s nog steeds niet te stuiten is, worden er ook al steeds meer echt volledig elektrisch aangedreven modellen aangekondigd.

Toegankelijk
Waar andere Japanse merken als Honda en Toyota zich momenteel als typisch hybridemerk profileren, heeft Nissan de (tussen)stap van hybride’s grotendeels overgeslagen door zich te richten op volledig elektrisch en dus ‘emissieloos’ vervoer.

Met de LEAF maakt het merk duidelijk dat dit geen toekomstmuziek is. Nu zijn er al wel auto’s als de Think en Tazzari Zero of de genoemde Fisker en Tesla’s, maar deze kennen zo hun beperkingen in ruimte en/of prijs. De Nissan LEAF is er voor het grote publiek. Dat blijkt niet alleen uit zijn afmetingen – met 4.45 meter lengte heeft de koets het formaat van een Astra – maar ook uit zijn prijs.

Nissan heeft deze week toegezegd dat de LEAF voor 32.839 euro te koop zal zijn, in één complete uitvoering met alle gewenste luxe zoals airbags, airco, lichtmetaal, navigatie.…en vijf zitplaatsen. Gezien dat aardig overeenkomt met een full-options Prius of dieselmodel, is dat nogal een belofte!

Ook in het ontwerp van de LEAF is Nissan er alles aan gelegen de auto zo ‘toegankelijk’ mogelijk op het netvlies te krijgen. De carrosserie heeft weliswaar aerodynamisch verantwoorde vloeiende vormen, maar is conventioneel geproportioneerd en kan met z’n grote uitlopende LED-koplampen in de neus a la Note, decente wielen en achterspoiler ook gewoon gezien worden als een splinternieuwe Almera hatchback. En dat is zeker een compliment!

Zoals gezegd is de LEAF een volwaardige compacte middenklasser met vijf zitplaatsen. Om dit te realiseren zijn de accu’s in een afgeschermde, harde kern (veiligheid!) op de bodem geplaatst, en bevindt de elektromotor zich onder de motorkap. Zo blijft er ook een behoorlijk bagageruimte over voor alledag.

Het interieur is ruim opgezet en is wel duidelijk anders dan anders, met digitale (aanraakgevoelige) informatiepanelen en een klein pienter pookje om de LEAF vooruit, achteruit, of in neutraal te zetten.

Versnellingen kent de LEAF niet, er is een vaste reductie waardoor een traditionele of CVT automaat niet nodig is. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor die 110 pk/280 Nm levert, vergelijkbaar met een moderne 1.6 liter turbodiesel. Een elektromotor is echter direct ‘op stoom’, waardoor vanaf stilstand alle kracht beschikbaar is.

Een bijzondere gewaarwording, zo blijkt op het testparcours, waar Nissan de technisch vergelijkbare Tiida ter beschikking heeft gesteld voor een testronde. Bij een druk op het ‘gaspedaal’ worden we krachtig en vrijwel geruisloos in de stoel geduwd. De LEAF-look a like komt vlot op snelheid en rijdt eigenlijk niet anders dan een gemiddelde hybride, waarbij ook niet geschakeld hoeft te worden. Het ontbreken van verbrandingsgeluiden vraagt eigenlijk meer gewenning.

Tanken=opladen
De elektromotor kan op volle accu’s maximaal 160 kilometer emissievrij rijden en moet daarna aan het stopcontact. Dat kan thuis via 220V, al dan niet met een snellader. In dat laatste geval is de accucapaciteit binnen 30 minuten op 80%.

Omdat de LEAF eerst in landen op de markt wordt gebracht die voorop lopen met de uitrol van elektrische laadpunten in stedelijke gebieden en langs snelwegen, kan de kersverse LEAF-bestuurder profiteren van het navigatiesysteem, dat op afroep het dichtstbijzijnde elektrische tankstation toont.

In ons land zijn dat er nog maar heel weinig, waarbij Amsterdam met 40 laadzuilen voorloper is en zelf een eigen beleid hanteert; wie een elektrische auto aanschaft krijgt extra financieel voordeel, een oplaadpunt in de buurt en kan daar tegelijkertijd gratis parkeren. Deze inspanningen zijn niet voor niets; omdat er bij elektrisch rijden onderweg niets aan schadelijke uitstoot vrijkomt bevordert dat de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden aanzienlijk.

Toch zijn elektrische auto’s nooit helemaal ‘Zero Emission’. Stroom moet immers elders opgewekt worden voordat het een stopcontact bereikt. De manier waarop dat gebeurd bepaalt uiteindelijk het schone karakter van de LEAF en elke andere elektrische auto.

In een land als Duitsland, waar elektriciteit onder meer met relatief vervuilende bruinkool wordt opgewekt, ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van een elektrische auto op 128 gram per kilometer. In Frankrijk daarentegen ligt dat – door gebruik te maken van kernenergie – veel lager, op circa 12 gram. Nederland vormt een heel aardige middenmoot; Nissan verwacht hier voor de LEAF een CO2-uitstoot van 60 gram te kunnen noteren.

Hoewel de preview nog niet de gelegenheid bood om de LEAF uitgebreid aan de tand te voelen, wordt wel duidelijk dat Nissan een heel toegankelijke en bovendien betaalbare elektrische auto op de markt zal zetten. De tegen meerprijs beschikbare snellader biedt uitkomst voor de laadtijd, aangezien deze binnen 30 minuten de accu’s voor 80% oplaadt.
De accu’s hebben niet het eeuwige leven; Nissan belooft dat er na vijf jaar nog minimaal 80% van de oorspronkelijke capaciteit beschikbaar is. Daar staat tegenover dat de jaarlijkse investering aan onderhoud door het ontbreken van een verbandingsmotor met vloeistoffen, riemen, uitlaat en dergelijke aanzienlijk lager ligt. Nissan heeft berekend dat de zogenaamde costs of ownership (aanschaf, brandstof en onderhoud) lager ligt dan een hybride of diesel. Zodra de markt van elektrische auto’s groeit zal dit door verbeterde technieken en schaalvoordelen verder dalen.

Productiestart in de zomer
De productieversie van de LEAF rolt in de zomer van de band in Japan. Voor Europa wordt vanaf 2013 daarvoor gebruik gemaakt van de Nissan productiefaciliteit in Engeland. De verkoop van de Leaf start eind dit jaar in Nederland, Groot-Brittannië, Ierland, Portugal, Duitsland en Monaco. Daarnaast zal de auto te koop zijn in Japan en de Verenigde Staten.

In januari 2011 verwacht de importeur de LEAF de Nederlandse weg op te sturen. Voor 2011 zijn er zo’n 2000 gereserveerd. Een jaar later wordt de LEAF op de wereldmarkt verkocht. Daarna is het tijd voor familieuitbreiding met onder meer een elektrische bestelauto op basis van de NV200 en een Infiniti EV. Over vijf jaar moet zo 1 op de 10 verkochte Nissans elektrisch zijn.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Groene rijtest: eerste ronde met de elektrische Nissan Leaf | TaxiPro
Nissan Leaf

Groene rijtest: eerste ronde met de elektrische Nissan Leaf

AUTOVANDAAG – Nissan komt met de elektrische LEAF, een volwaardige vijfzitter in de compacte middenklasse voor een kleine 33 mille. Hiermee wordt niet alleen op de grote massa gemikt. Hij is ook te gebruiken als taxi.

Tijdens een onlangs georganiseerde LEAF-preview in de buurt van Schiphol zijn alle ins-and-outs uit de doeken gegaan en stond er een kort parcours klaar voor een kleine testronde met een look a like.

De ontwikkeling van alternatief aangedreven auto’s lijkt steeds sneller te gaan. Hoewel de opmars van hybride’s nog steeds niet te stuiten is, worden er ook al steeds meer echt volledig elektrisch aangedreven modellen aangekondigd.

Toegankelijk
Waar andere Japanse merken als Honda en Toyota zich momenteel als typisch hybridemerk profileren, heeft Nissan de (tussen)stap van hybride’s grotendeels overgeslagen door zich te richten op volledig elektrisch en dus ‘emissieloos’ vervoer.

Met de LEAF maakt het merk duidelijk dat dit geen toekomstmuziek is. Nu zijn er al wel auto’s als de Think en Tazzari Zero of de genoemde Fisker en Tesla’s, maar deze kennen zo hun beperkingen in ruimte en/of prijs. De Nissan LEAF is er voor het grote publiek. Dat blijkt niet alleen uit zijn afmetingen – met 4.45 meter lengte heeft de koets het formaat van een Astra – maar ook uit zijn prijs.

Nissan heeft deze week toegezegd dat de LEAF voor 32.839 euro te koop zal zijn, in één complete uitvoering met alle gewenste luxe zoals airbags, airco, lichtmetaal, navigatie.…en vijf zitplaatsen. Gezien dat aardig overeenkomt met een full-options Prius of dieselmodel, is dat nogal een belofte!

Ook in het ontwerp van de LEAF is Nissan er alles aan gelegen de auto zo ‘toegankelijk’ mogelijk op het netvlies te krijgen. De carrosserie heeft weliswaar aerodynamisch verantwoorde vloeiende vormen, maar is conventioneel geproportioneerd en kan met z’n grote uitlopende LED-koplampen in de neus a la Note, decente wielen en achterspoiler ook gewoon gezien worden als een splinternieuwe Almera hatchback. En dat is zeker een compliment!

Zoals gezegd is de LEAF een volwaardige compacte middenklasser met vijf zitplaatsen. Om dit te realiseren zijn de accu’s in een afgeschermde, harde kern (veiligheid!) op de bodem geplaatst, en bevindt de elektromotor zich onder de motorkap. Zo blijft er ook een behoorlijk bagageruimte over voor alledag.

Het interieur is ruim opgezet en is wel duidelijk anders dan anders, met digitale (aanraakgevoelige) informatiepanelen en een klein pienter pookje om de LEAF vooruit, achteruit, of in neutraal te zetten.

Versnellingen kent de LEAF niet, er is een vaste reductie waardoor een traditionele of CVT automaat niet nodig is. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor die 110 pk/280 Nm levert, vergelijkbaar met een moderne 1.6 liter turbodiesel. Een elektromotor is echter direct ‘op stoom’, waardoor vanaf stilstand alle kracht beschikbaar is.

Een bijzondere gewaarwording, zo blijkt op het testparcours, waar Nissan de technisch vergelijkbare Tiida ter beschikking heeft gesteld voor een testronde. Bij een druk op het ‘gaspedaal’ worden we krachtig en vrijwel geruisloos in de stoel geduwd. De LEAF-look a like komt vlot op snelheid en rijdt eigenlijk niet anders dan een gemiddelde hybride, waarbij ook niet geschakeld hoeft te worden. Het ontbreken van verbrandingsgeluiden vraagt eigenlijk meer gewenning.

Tanken=opladen
De elektromotor kan op volle accu’s maximaal 160 kilometer emissievrij rijden en moet daarna aan het stopcontact. Dat kan thuis via 220V, al dan niet met een snellader. In dat laatste geval is de accucapaciteit binnen 30 minuten op 80%.

Omdat de LEAF eerst in landen op de markt wordt gebracht die voorop lopen met de uitrol van elektrische laadpunten in stedelijke gebieden en langs snelwegen, kan de kersverse LEAF-bestuurder profiteren van het navigatiesysteem, dat op afroep het dichtstbijzijnde elektrische tankstation toont.

In ons land zijn dat er nog maar heel weinig, waarbij Amsterdam met 40 laadzuilen voorloper is en zelf een eigen beleid hanteert; wie een elektrische auto aanschaft krijgt extra financieel voordeel, een oplaadpunt in de buurt en kan daar tegelijkertijd gratis parkeren. Deze inspanningen zijn niet voor niets; omdat er bij elektrisch rijden onderweg niets aan schadelijke uitstoot vrijkomt bevordert dat de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden aanzienlijk.

Toch zijn elektrische auto’s nooit helemaal ‘Zero Emission’. Stroom moet immers elders opgewekt worden voordat het een stopcontact bereikt. De manier waarop dat gebeurd bepaalt uiteindelijk het schone karakter van de LEAF en elke andere elektrische auto.

In een land als Duitsland, waar elektriciteit onder meer met relatief vervuilende bruinkool wordt opgewekt, ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van een elektrische auto op 128 gram per kilometer. In Frankrijk daarentegen ligt dat – door gebruik te maken van kernenergie – veel lager, op circa 12 gram. Nederland vormt een heel aardige middenmoot; Nissan verwacht hier voor de LEAF een CO2-uitstoot van 60 gram te kunnen noteren.

Hoewel de preview nog niet de gelegenheid bood om de LEAF uitgebreid aan de tand te voelen, wordt wel duidelijk dat Nissan een heel toegankelijke en bovendien betaalbare elektrische auto op de markt zal zetten. De tegen meerprijs beschikbare snellader biedt uitkomst voor de laadtijd, aangezien deze binnen 30 minuten de accu’s voor 80% oplaadt.
De accu’s hebben niet het eeuwige leven; Nissan belooft dat er na vijf jaar nog minimaal 80% van de oorspronkelijke capaciteit beschikbaar is. Daar staat tegenover dat de jaarlijkse investering aan onderhoud door het ontbreken van een verbandingsmotor met vloeistoffen, riemen, uitlaat en dergelijke aanzienlijk lager ligt. Nissan heeft berekend dat de zogenaamde costs of ownership (aanschaf, brandstof en onderhoud) lager ligt dan een hybride of diesel. Zodra de markt van elektrische auto’s groeit zal dit door verbeterde technieken en schaalvoordelen verder dalen.

Productiestart in de zomer
De productieversie van de LEAF rolt in de zomer van de band in Japan. Voor Europa wordt vanaf 2013 daarvoor gebruik gemaakt van de Nissan productiefaciliteit in Engeland. De verkoop van de Leaf start eind dit jaar in Nederland, Groot-Brittannië, Ierland, Portugal, Duitsland en Monaco. Daarnaast zal de auto te koop zijn in Japan en de Verenigde Staten.

In januari 2011 verwacht de importeur de LEAF de Nederlandse weg op te sturen. Voor 2011 zijn er zo’n 2000 gereserveerd. Een jaar later wordt de LEAF op de wereldmarkt verkocht. Daarna is het tijd voor familieuitbreiding met onder meer een elektrische bestelauto op basis van de NV200 en een Infiniti EV. Over vijf jaar moet zo 1 op de 10 verkochte Nissans elektrisch zijn.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.